پایگاه اینترنتی بلومبرگ با اشاره به اوضاع فاجعه‌بار ترامپ در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات، نوشت حتی در صورت راهیابی دموکرات‌ها به کاخ سفید اوضاع چندان برخلاف میل صهیونیست‌ها نخواهد بود.
کد خبر: ۸۷۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳ 08 July 2020

به گزارش  تابناک سمنان: هنوز چند ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، اما مدتهاست بازار نظرسنجی‌ها و پیش بینی‌ها در خصوص چشم انداز کلی این انتخابات داغ شده است. هر چند نظرسنجی‌ها را در هر زمینه‌ای نمی‌توان به طور کامل قابل اتکا دانست، اگر موضوع انتخابات آمریکا در میان باشد، عدم اطمینان شدت خواهد یافت. تحلیلگران سیاسی معتقدند کارکرد فعلی نظرسنجی ها، ترسیم چشم اندازی از آینده آمریکا و متحدانش است.

بلومبرگ در نوشتاری احتمالات مربوط به فرجام انتخابات آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد و با استناد به نتایج پیش بینی‌ها در خصوص شکست دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر می‌نویسد این خبر چندان خوشایندی برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیست، زیرا او باید پس از چهار سال همکاری زیبا، خود را آماده زندگی بدون دونالد ترامپ کند.

ترامپ چشم انتظار جبران لطف‌هایش از سوی نتانیاهو

این رسانه آمریکایی با اشاره به دردسرآفرینی‌های چهارساله ترامپ در عرصه جهانی که حتی متحدان آمریکا نیز از آن در امان نبودند، می‌نویسد رفتن ترامپ از کاخ سفید می‌تواند خبری آرام بخش و تسکین دهنده برای بسیاری از همپیمانان واشنگتن باشد تا پس از چهار سال پر افت و خیز همراهی با میلیاردر کاخ سفید نفس راحتی بکشند. اما برای بنیامین نتانیاهو قطعا ماجرا به گونه‌ای دیگر و تا حد زیادی پیچیده‌تر خواهد بود.

یادداشت نویس بلومبرگ با اشاره به حاتم‌بخشی‌های ترامپ در سال‌های اخیر به رژیم صهیونیستی می‌نویسد نتانیاهو به واسطه رئیس جمهور قانون شکن آمریکا هدایای ارزشمندی، از جمله الحاق بلندی‌های جولان به اراضی اشغالی، انتقال سفارت آمریکا به قدس و اعطای مجوز جنگ مخفیانه علیه ایران را دریافت کرد. رئیس جمهور آمریکا به درخواست نتانیاهو توافق هسته‌ای ایران، برجام، را زیر پا گذاشت و حتی طرح نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص ایجاد یک کشور کوچک فلسطینی در کرانه باختری را پیگیری کرد و تا جای پیش رفت که آن طرح را به نام خودش ارائه کرد.

بازی دو سر برد صهیونیست‌ها در انتخابات آمریکا: پایان ماه عسل چهار ساله ترامپ و نتانیاهو //

او حتی در سه انتخابات متوالی در اراضی اشغالی برای ابقای نتانیاهو در قدرت به شدت تقلا کرد. این‌ها تنها بخشی از خوش خدمتی‌های رئیس جمهور آمریکا به متحد صهیونیست خود بود. اما مسئله قابل تامل اینکه ترامپ در ازای تحقق بخشیدن به رویا‌های نتانیاهو منتظر تلافی و جبران از سوی اوست. بویژه آنکه اوضاع بی‌سروسامان آمریکا حاکی از خبر‌های خوبی برای ترامپ در سوم نوامبر نیست.

اما قدرشناسی و وفاداری از ویژگی‌هایی نیستند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آن‌ها شناخته شده باشد یا در میان ویژگی‌های اخلاقی او اعتباری داشته باشند. از سوی دیگر نظرسنجی‌های آمریکا یکی پس از دیگری از اقبال از دست رفته ترامپ در مقابل رقیب دموکراتش حکایت دارد. در واقع در برهه کنونی شانس ترامپ دو به سه از بایدن کمتر است. همین مسئله عاملی شد تا بنا به گفته دیپلمات‌های صهیونیست حاضر در واشنگتن، اسرائیلی‌ها به پای میز گفتگو با دموکرات‌های هیجان زده و جمهوری خواهانی بیایند که روحیه خود را باخته اند.

برگ برنده انتخابات ۲۰۱۶، پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ 

بلومبرگ با یادآوری اینکه در سال ۲۰۱۶ نیز نتایج نظرسنجی‌های از شکست ترامپ در مقابل هیلاری خبر می‌داد، اما سرنوشت سیاسی آمریکا به گونه‌ای ورق خورد که فرجام انتخابات به کام ترامپ شد می‌نویسد کم اقبالی ترامپ نه به دلیل شخصیت او بلکه به سوء مدیریت و کارنامه ضعیف او در مقام ریاست جمهوری مرتبط است. ترامپ همه برگ برنده‌های خود را در ماه‌های اخیر از دست داده است.

برگ برنده او در انتخابات ۲۰۱۶ اکنون به پاشنه آشیل او تبدیل شده، شاخص‌های اقتصادی به هیچ نحوی سر سازگاری با ترامپ ندارند. رونق اقتصادی که او به آن مباهات می‌کرد، از دست رفته است. افت شدید تولید ناخالص داخلی و رکورد بالا و بی سابقه بیکاری تنها برگ هایست که اکنون در کارنامه عملکرد ترامپ به چشم می‌خورد. واکنش حساب نشده او به ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر در آمریکا به سیل منتقدان بیشمار او افزود. تبلیغات سیاسی این روز‌های او با لحن هیستریکی دنبال می‌شود، که هر مفهومی داشته باشد او را در ردای یک برنده در سوم نوامبر نشان نمی‌دهد.

کارنامه درخشان بایدن در حمایت از صهیونیست‌ها

یادداشت نویس بلومبرگ بر این باور است که پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا پایانی بر ماه عسل چهار ساله ترامپ و نتانیاهو خواهد بود، هرچند راهیابی یک دموکرات به کاخ سفید لزوما نمی‌تواند برای رژیم صهیونیستی فاجعه بار باشد. نامزد دموکرات‌ها تمام عمر یک صهیونیست بوده و حمایت‌های او از اسرائیل در دوران سناتوریش هنوز از حافظه سیاسی آمریکا پاک نشده است.

حتی در زمان بروز تنش لفظی میان تل‌آویو و واشنگتن بر سر توافق هسته‌ای ایران، بایدن با پیش کشیدن اینکه «نتانیاهو از مهمترین دوستان واشنگتن است» مانع از تعمیق اختلافات دو طرف شد. در همان دوران بود که «بی‌بی» با تماس با بایدن که سوگوار مرگ پسرش بود و ابراز تسلیت، اقدام او را جبران کرد و بر تداوم دوستی بیست و چند ساله خود با او تاکید کرد.

بازی دو سر برد صهیونیست‌ها در انتخابات آمریکا: پایان ماه عسل چهار ساله ترامپ و نتانیاهو //

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نه فقط دوست صهیونیست هاست بلکه او را باید یکی از محور‌های اصلی حزبی دانست که بخش مترقی آن به هیچ وجه حامی اسرائیل نیست. بلومبرگ یادآور می‌شود که در صورت رئیس جمهور شدن بایدن، انتظار نمی‌رود که او همانند برنی سندرز دموکرات بر صهیونیست‌ها بتازد و آن‌ها را به قطع کمک نظامی تهدید کند. در ارتباط با به رسمیت شناختن حاکمیت صهیونیست‌ها بر بلندی‌های جولان و یا انتقال سفارت واشنگتن به قدس اشغالی نیز بعید به نظر می‌آید که بایدن خوش خدمتی‌های ترامپ را برگرداند. در صورت پیروزی بایدن در انتخابات آتی آمریکا تنها موضوعات مورد اختلاف او با صهیونیست‌ها می‌تواند نحوه برخورد با ایران و موضوع فلسطین باشد، اما این اختلافات چندان عمیق نیست که آن را غیر قابل رفع دانست.

صرف نظر از اینکه ترامپ تا زمان انتخابات سوم نوامبر چقدر ضعیف و کم اقبال به نظر می‌آید، بدون شک بی‌بی تا پیش از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا به طور علنی از ترامپ فاصله نخواهد گرفت. زیرا اینکار از نظر رئیس جمهور آمریکا خیانت تلقی شده و او را به فکر انتقام وا خواهد داشت. حتی دامنه این انتقام خواهی می‌تواند به حساب توئیتری ترامپ نیز کشیده شود و دنبال کنندگان ترامپ که بسیاری از آن‌ها حامی نتانیاهو نیز هستند، در پی انتقام از او برآیند؛ بنابراین اگر داستان جدایی نتانیاهو و ترامپ در میان باشد، ترجیح نخست وزیر صهیونیست‌ها بر این است که این اتفاق دوستانه رخ دهد.

بلومبرگ بار دیگر با اشاره به فهرست بلند بالای خدماتی که ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود به نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه کرد می‌نویسد بدون شک نتانیاهو نمی‌خواهد با بر هم زدن علنی ارتباط خود با ترامپ خود را در معرض خطرات قابل پیش بینی قرار دهد. اما این کار ظرافت زیادی را می‌طلبد. رئیس جمهور آمریکا برای متحد اسرائیلی خود هیچ جوره کم نگذاشته و از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا میزبانی او در دفتر بیضی کاخ سفید آن هم در آستانه انتخابات مهم در اراضی اشغالی و صدور بیانیه‌های همسو و حمایت گرایانه از مواضع سیاسی بی‌بی، از هیچ اقدامی برای کمک به او مضایقه نکرد.

بازی دو سر برد صهیونیست‌ها در انتخابات آمریکا: پایان ماه عسل چهار ساله ترامپ و نتانیاهو //

با این حال در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی سه هدف مهم برای پیگیری خواهد داشت. اولین خواسته او آنهم در بحبوحه رکورد اقتصادی جدی اسرائیل، جلب کمک‌های مالی دولت آمریکا خواهد بود. دومین و مهمترین هدف نتانیاهو هماهنگ کردن دیدگاه دولت جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران با اعتقادات خود مبنی بر اینکه تهران دشمن شماره یک و مشترک واشنگتن و تل‌آویو است. حفظ طرح آمریکایی-صهیونیستی معامله قرن هدف بعدی نخست وزیر صهیونیست هاست.

یادداشت نویس بلومبرگ هدف اول نتانیاهو را محقق شده می‌داند، زیرا هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا دست از حمایت از صهیونیست‌ها بر نمی‌دارند. اما درباره تحقق هدف دوم نمی‌توان چندان خوش بین بود، زیرا به اعتقاد این رسانه آمریکایی مصالحه با ایران یکی از ستون‌های سیاست خارجی دموکرات‌های میانه روست. بی‌بی می‌تواند درباره حفظ طرح صلح ادعایی خاورمیانه نیز تا حدی امیدوار باشد و احتمالا تنها نام آن از معامله قرن ترامپ به «راه حل دو کشور» یا چیزی مشابه آن تغییر خواهد کرد. پس چندان دور از تصور نیست که طرح ادعایی صلح ترامپ با چارچوبی متفاوت و حتی تحت عناوینی از جمله برنامه بایدن یا معامله بایدن اجرایی شود!

یادداشت نویس بلومبرگ با یادآوری‌های مجدد خدمات رئیس جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی، معتقد است که نتانیاهو همچنان خواهان ابقای ترامپ در کاخ سفید است. شاید به همان قدری که بی‌بی خواهان موفقیت خود است، از پیروزی ترامپ در انتخابات آتی خوشحال می‌شود. بدون شک جدایی از ترامپ برای بی‌بی چندان آسان نخواهد بود. اما بنا به ترانه‌ای که اغلب در کارزار‌های ترامپ پخش می‌شود «همیشه نمی‌توانی به آنچه می‌خواهی دست یابی».

اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خوبی آگاه است که اگر کارت‌های خود را به درستی بازی کند، دستیابی به خواسته هایش این بار با یک رئیس جمهور دموکرات دور از ذهن نخواهد بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار