کد خبر: ۸۷۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰ 09 July 2020

کشف سنگ‌نوشته‌ای جدید در شرق لرستان

تابناک/مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از کشف یک مجموعه معماری و باستانی مهم و ارزشمند در شهرستان الیگودرز خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان،سید امین قاسمی گفت: این مجموعه طی آخرین بررسی‌های باستان‌شناختی شناسایی شده و شامل پل، جاده سنگفرش، آسیاب، قلعه و یک سنگ نوشته از عصر صفوی است.

وی با اشاره به کسب اخبار مردمی در خصوص این مجموعه و پیگیری‌های به عمل آمده، اظهار کرد: متعاقب گزارش های مردمی کارشناسان این اداره کل به محل اعزام شده و ضمن تایید اخبار دریافتی به بررسی و مطالعه این مجموعه‌ی ارزشمند تاریخی پرداختند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: بررسی‌های باستان‌شناختی نشان می‌دهد این مجموعه در طول یک محور عشایری قرار دارد و شامل ۴ پل باستانی، یک جاده سنگفرش، یک آسیاب، بقایای قلعه‌ای تاریخی و مهم‌تر از همه سنگ‌نوشته‌ای از دوره صفویه است.

کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ادامه گفت: طی پژوهش‌های قوم باستان‌شناسی صورت گرفته در سنوات گذشته اطلاعات اندکی از این آثار به دست آمده اما هیچگاه به صورت عمیق و سیستماتیک مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفتند.

عطا حسن پور افزود: جاده سنگفرش مکشوفه به طول دهها کیلومتر بخشی از یک ایل‌راه باستانی است که در دوره صفویه به صورت یک پروژه‌ی عمرانی با احداث ۴ پل نسبتاً بزرگ بر روی چند رودخانه‌ در طول مسیر کوچ ساخته شده است.

این پژوهشگر باستان‌شناس ضمن تاکید بر اهمیت و ارزش این مجموعه‌ی معماری در تکمیل مطالعات باستان‌شناختی و لرستان‌پژوهی گفت: همچنین سنگ‌نوشته­ ای در انتهایِ جاده‌ی سنگفرش مذکور، بر روی دیواره کوه به خط و زبان فارسی نقر شده است که علاوه بر اشاره به اتمام این کار بزرگ، تاریخ ۱۰۹۱ هجری قمری را بر خود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار