کد خبر: ۸۷۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 09 July 2020

 

تابناک/شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو اصفهان از شانزدهم تیرماه کار خود را آغاز کرده است و خبرنگار صاحب نیوز، با حضور در این نمایشگاه، وضعیت شرکت های حاضر در این نمایشگاه را بررسی کرده است.

نمایشگاه قطعات خودرو اصفهان (10)
  
 

به گزارش صاحب نیوز؛ نمایشگاه بین المللی اصفهان یکی از مراکز مهم اقتصادی استان به شمار می رود که در سال های گذشته همواره میزبان صنایع، تجار و تولیدکنندگان داخلی و خاجری بوده است، با ورود ویروس کرونا به کشورمان درب این نمایشگاه مانند بسیاری دیگر از مراکز اقتصادی به روی علاقه مندان بسته شد تا اخبار نمایشگاه هم همانند بسیاری از حوزه ها در لابلای اخبار کرونایی گم شد.

اما با بازگشایی بسیاری از مشاغل بار دیگر نمایشگاه هم درب خود را به روی علاقه مندان باز کرد و پس از نمایشگاه تجهیزات دامپروری، دومین نمایشگاه به قطعه سازان خودرو اختصاص پیدا کرد.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو اصفهان از شانزدهم تیرماه کار خود را آغاز کرده است و خبرنگار صاحب نیوز، با حضور در این نمایشگاه، وضعیت شرکت های حاضر در این نمایشگاه را بررسی کرده است.

در نگاه اول آنچه در بدو ورود به این نمایشگاه به چشم می خورد رعایت پروتکل های بهداشتی است، تمام شرکت کنندگان تب سنجی و ضدعفونی شده و سپس اجازه ورود داده می شود.

این بار سه سالن از نمایشگاه بین المللی به قطعات خودرو اختصاص پیدا کرده بود و شرکت کنندگان داخلی از استان‌های اصفهان، تهران، گیلان، مازندران، البرز، فارس، خراسان رضوی، مرکزی، آذربایجان شرقی و کردستان حاضری خود را در این دوره از نمایشگاه زده بودند.

استقبال کم: کرونا یا نبود تنوع در غرفه ها

با ورود به نمایشگاه آنچه به چشم می خورد، حضور کم رنگ بازدیدکنندگان است، البته بخش زیادی از این استقبال کم به شرایط بهداشتی جامعه برمی گردد و بسیاری از افراد امکان حضور در اجتماع را به دلیل شرایط خاص سلامتی خود نداشته و بسییاری این نمایشگاه را جز اولویت های خود برای پذیرش ریسک حضور نمی دانند. البته این تمام ماجرا نیست و از همان بدو ورود می توان به نبود تنوع در شرکت های حاضر و غرفه های تکراری، خلا حضور شرکت های خارجی و حضور تنها قطعه سازان بخشی از خودرو پی برد.

حضور پررنگ انجین سازان، خلا حضور بدنه سازان

آن چه در نمایشگاه امسال به خوبی به چشم می خورد، حضور پررنگ قطعه سازان بود، از حضور تولیدکنندگان سرسیلندر و بلوک سیلندر انواع خودرو که شاید در سال های قبل بسیاری از افراد سراغ انواع خارجی و حتی چینی آن را در بازار می گرفتند تا حضور خوب برخی از تولیدکنندگان به نام رینگ و پیستون و میل لینگ و میل سوپاپ که به خوبی توان قطعه سازان و ریخته گران داخلی را برای تامین قطعات داخلی موتور « که با توجه به کیفیت پایین خودروهای داخلی برخلاف خودروهای ژاپنی و اروپایی که شاید هیچ گاه در طول عمر مفید خود احتیاجی به تعمیرات نداشته باشند، هر دو سه سال یکبار بسته به کارکرد زیر تیغ تعمیرات می روند» برای این موارد پرمصرف در تعمیرات خودرو را نشان می دهد.

برخلاف حضور انجین سازان، نبود قطعات بدنه و کمبود قطعات تزئینی داخل و خارج خودرو این نمایشگاه را تبدسل به کاریکاتوری از قطعه سازان خودرو کرده است.

خلا این حضور تنها محدود به این نمایشگاه نیست و قطعات بدنه و تزئینی بسیاری از خودروهای داخلی یا اصلا در بازار وجود ندارد و برای تامین آن ها باید به سراغ استوک فروشان رفت و یا در انتظار نمایندگی های خدوروسازان اتومبیل را با همین مشکلات راند.

واردکنندگان همچنان میدان دار

با وجود حضور پررنگ تولیدکنندگان قطعات خودرو همچنان بخش قابل توجهی از نمایشگاه را واردکنندگان و شرکت های بازرگانی به خود اختصاص داده اند و این نشان می دهد بازار ایران با وجود همه تحریم ها همچنان در قبضه بسیاری از برندهای معروف و گمنام آسیایی به ویژه چینی و ترکیه ای است.

رشد حلزونی تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی خودرو

ایران از سال های گذشته تاکنون همواره در بحث قطعات الکترونیکی خودرو دچار ضعف هایی بود. ضعفی که با تحریم صنایع خودروسازی ایران در سال های اخیر به خوبی نمود پیدا کرد و بسیاری از خودروهای داخلی به دلیل کمبود یک یا چند قطعه الکترونیکی به ویژه در حوزه ecu در پارکینگ ها خاک می خوردند.

این خلا در نمایشگاه امسال اصفهان به خوبی قابل مشاهده بود. حضور کم رنگ شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه، پر کردن غرفه های الترونیکی با حضور شرکت های بازرگانی و عدم حضور قطعه سازان در بسیاری از قطعات خودرو به خوبی نمایان گر وضعیت فعلی بازار خودرو و قطعات آن در ایران است.

انحصار برخی از شرکت های قطعه سازی و حکومت مطلق آن ها بر روی بازار خودرو داخلی به ویژه در شرکت های دولتی، دلیل این وضعیت فعلی بازار و حتی گرانی های سال های اخیر خودرو به دلیل کمبود عرضه است.

با این وجود برخی از شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه خود را در معرض دید کارشناسان و نمایندگی های فروش قطعات گذاشته بودند تا اینگونه به جنگ مافیای قطعات الکترونیکی در داخل کشور بروند.

تیونینگ، حیطه ای جذاب اما فراموش شده

یکی از نکات قابل توجه در این نمایشگاه، حضور تنها  چند غرفه مختص تیونینگ ظاهری و موتوری خودرو بود. اگر سری به خیابان های صغیراصفهانی یا مسجد سید بزنید به خوبی از بازار داغ این هنر-صنعت جذاب برای جوانان به ویژه با وجود محدودیت های انتخاب برای خودرو مواجه می شوید، اما خلاهای قانونی و برخوردهای ناصواب در این حوزه موجب شده کم ترین بخش از نمایشگاه قطعات خودرو به بحث تیونینگ و لوازم آن اختصاص پیدا کند و همچنان شاهد رشد زیرزمینی و قاچاق این بخش از صنعت خودرو باشیم.

 

اگرچه نمایشگاه امسال با وجود تمام کاستی ها، نقطه امیدی برای هم تولیدکنندگان و مهم مصرف کنندگان در حوزه بر رونق خودرو بود اما به نظر می رسد، با رشد نهضت داخلی سازی قطعات خودرو برپایی این نمایشگاه ها دردی از صنعت خودرو دوا نمی کند و باید صناعی دانش بنیان مسیر خود را در این نمایشگاه ها پیدا کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار