کد خبر: ۸۷۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴ 11 July 2020

اضافه شدن شهر چابهار به منطقه آزاد در کنار معافیت این بندر از تحریم های آمریکایی سبب می شود تا چابهار به عنوان دروازه توسعه جنوب شرق در اجرای مأموریت‌های اصلی خود در شکوفایی اقتصادی کشور قدرت و شتاب بیشتری بگیرد و علاوه بر تاثیرگذاری در منطقه، نقشی بین المللی در این زمینه ایفا کند.

به گزارش ایرنا منطقه آزاد بنا بر تعریف بین المللی، منطقه و محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از بعضی مقررات جاری کشور خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زاید ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می کند.

چابهار یکی از این مناطق آزاد است که در دی ماه سال گذشته با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان با الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد رسماً موافقت و از بهمن سال گذشته این الحاق از سوی رییس جمهوری ابلاغ شد.

با اضافه شدن مناطق جدید، محدوده منطقه آزاد چابهار از ۱۴ هزار هکتار به ۸۰ هزار هکتار می‌رسد؛ این الحاق شامل شهر چابهار، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، شهر جدید تیس، اراضی شرق چابهار و یک نقطه منفصل مرزی در ریمدان، مرز ایران و پاکستان می‌شود. با این تفاسیر منطقه آزاد چابهار بعد از سال‌ها از تشکیل آن دارای مرزهای هوایی، زمینی و دریایی اختصاصی خواهد شد.

تحولات سال‌های اخیر در منطقه ضرورت توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار را برای اجرای مأموریت‌های اصلی این منطقه در توسعه اقتصادی کشور بیشتر کرده بود که دسترسی منطقه آزاد و صنایع مستقر در آن به بندر و اسکله جزو مهمترین این ضرورت‌ها بود و حالا با اجرایی شدن این طرح، منطقه آزاد چابهار در اجرای مأموریت‌های اصلی خود در توسعه اقتصادی کشور قدرت و شتاب بیشتری می‌یابد.

استفاده صنایع، تجار و فعالان اقتصادی منطقه آزاد  از بنادر چابهار با لحاظ مشوق‌های مالیاتی و گمرکی منطقه آزاد از مهمترین ضرورت‌هایی بود که انجام آن تا کنون امکان نداشت و با الحاق بنادر چابهار به منطقه آزاد علاوه بر این امکان، توسعه فعالیت بنادر از طریق ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار نیز ممکن خواهد بود؛ چرا که اساساً برای هر بندری که بخواهد در این مقیاس عمل کند، پیوند با صنایعی که در پسکرانه آن هستند به عنوان مشتریان اصلی بندر برای واردات و صادرات مواد اولیه و تولیدات ضروری است و این پیوند پس از سال‌ها به درستی در حال شکل‌گیری است.

مزیت های منطقه آزاد برای مردم چابهار

استفاده مردم شهر چابهار از تمامی امتیازات و مشوق‌های تجاری، اقتصادی و اداری منطقه آزاد چابهار از جمله معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و سهولت ایجاد کسب و کار جدید و ثبت شرکت در این منطقه از دیگر منافع اجرای این طرح برای مردم چابهار است از طرفی با تصویب و اجرای این طرح حالا قرار است سازمان منطقه آزاد چابهار با امکانات و اختیارات قانونی سردمدار توسعه و محرومیت زدایی از این شهر بندری باشد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس قانون مناطق آزاد از یکسری معافیت ها، مزایا و مشوق هایی برخوردار هستند که از جمله آن می توان به معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بدون قید و شرط برای فعالیت های تجاری و اقتصادی اشاره کرد.

فرزین حقدل افزود: با الحاق شهر چابهار به محدود منطقه آزاد همه اشخاص حقیقی برای فعالیت در تمامی زمینه های کسب و کار می توانند از این معافیت مالیاتی بهره مند شوند که به طور قطع با توجه به هزینه های فعلی این معافیت مبلغ قابل توجهی خواهد بود.

وی همچنین به معافیت گمرکی در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مزیت هایی که الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد برای مردم به ارمغان آورده است معافیت گمرکی برای تولیدکنندگان است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: تولیدکنندگان در منطقه آزاد چابهار می توانند دستگاه ها و ماشین آلات خط تولید  همچنین مواد اولیه مورد نیاز خود را بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کنند که این کمک بزرگی در کاهش هزینه های تولید به تولیدکنندگان خواهد کرد.

حقدل خاطر نشان کرد: این مشوق ها هم شامل کسانی می شود که از ابتدا می خواهند به کسب و کار اقتصادی در این منطقه بپردازند و هم شامل شاغلان و کاسبان فعلی شهر چابهار می شود.

وی ادامه داد: در صورتی که شاغلان فعلی در شهر چابهار و همچنین متقاضیان جدید کسب و کار مجوز فعالیت اقتصادی خود را از سازمان منطقه آزاد چابهار دریافت کنند این معافیت ها شامل حال آنان خواهد شد.

جبران محرومیت های چندین ساله

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار درباره رفع مشکلات و زیرساخت های شهری چابهار و همچنین کمبودهای آموزشی، بهداشتی و درمانی در این شهر اظهار داشت: با الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد تمامی قوانین مناطق آزاد در این شهر ساری و جاری خواهد شد و به طور قطع سازمان منطقه آزاد با اختیارات و امکانات قانونی که دارد برای استانداردسازی و بهسازی مناطق شهری چابهار اقدام می کند.

حقدل خاطر نشان کرد: قانونی در مناطق آزاد برای کمک به نواحی همجوار وجود داشت اما از آنجایی که در چند سال اخیر این قانون حذف شده بود دست منطقه آزاد در کمک به دیگر نواحی شهر چابهار بسته بود و نوعی بی عدالتی در این سو و آن سوی محدوده منطقه آزاد مشاهده می شد اما حالا با الحاق شهر به محدوده منطقه آزاد به صورت قانونی کلیه شرایط منطقه آزاد در شهر نیز اجرا خواهد شد و سازمان منطقه آزاد براساس درآمد و هزینه های خود در این زمینه اقدامات مقتضی را انجام می دهد.

وی اظهار داشت: اکنون کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت های دستگاه های اجرایی شهر چابهار زیرنظر سازمان منطقه آزاد است و برای مشکلات بهداشتی، آموزشی، محیط زیست، فضاهای شهری، حاشیه نشینی، آب و برق اقدامات لازم انجام می شود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار خاطر نشان کرد: از آنجایی که چابهار بیشترین جمعیت حاشیه نشین کشور را به خود اختصاص داده است، از زمان تصویب الحاق شهر به منطقه آزاد معاونت فرهنگی و معاونت فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار در حال برنامه ریزی برای رفع این معضل اجتماعی هستند.

حقدل همچنین به مشکل برق و آب آشامیدنی شهر چابهار اشاره کرد و گفت: در چند ماه اخیر مذاکرات چند جانبه ای با هلدینگ های معتبر انرژی در کشور برای تولید آب و برق انجام شده که چند مورد نیز به مرحله نهایی رسیده است و بعد از قطعی شدن خبر آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

الحاق شهر به منطقه آزاد تاثیری در قیمت مسکن ندارد

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار در پاسخ به این سووال که آیا قیمت مسکن و اجاره بها در چابهار پس از الحاق آن به منطقه آزاد افزایش خواهد یافت، گفت: الحاق شهر به منطقه آزاد چابهار تاثیری در قیمت زمین یا مسکن ندارد اما باید برای جلوگیری از سواستفاده های احتمالی تدبیری اندیشیده شود.

حقدل تصریح کرد: از زمان الحاق اسناد کلیه اراضی شهر چابهار به سازمان مناطق آزاد به عنوان نماینده دولت منتقل می شود و قیمت گذاری اراضی نیز هر سال توسط کارشناسان رسمی دادگستری مشخص خواهد شد که به نظر می رسد از این طریق می توان از افزایش بی رویه قیمت زمین و مسکن جلوگیری کرد.

چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای مکران(عمان) قرار دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار