کشور عزیزمان ایران جزو معدود کشورهایی در جهان است که تاریخ غنی و پرباری دارد. به جای جای کشورمان که سفر کنید با سازه های تاریخی متعددی رو به رو خواهید شد که هر کدامشان قدمتی دیرینه دارند و سالانه گردشگران مختلفی را به سمت خود می کشانند. زمانی که صحبت از تاریخ یک مملکت به میان می آید چیزی که آن را از سایر کشورها متمایز می سازد بناهای تاریخی است که از ایام قدیم به یادگار مانده است. وقتی به شهر یا کشوری سفر می کنیم اولین چیزی که به دنبال بازدید از آن هستیم بناهای تاریخی آن است. هیچ چیز به اندازه بازدید از مکان های تاریخی نمی تواند شما را با فرهنگ اقوام مختلف آشنا کند. به همین خاطر است که در سرتاسر جهان بناهای تاریخی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و دولت ها تلاش می کنند هر طور که شده نگهدارنده خوبی برای این بناها باشند. بناهای تاریخی ایران هم کم نیست. کافی است چمدان سفرتان را آماده کنید و دل تان را به جاده بزنید.  به هر شهر و روستایی که سفر کنید حداقل با یک سازه تاریخی رو به رو خواهید شد که جزو جاذبه های آن شهر و روستا محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم مکان های تاریخی ایران را با هم مرور کنیم و ببینیم هر کدام از شهرهای ایران چه جاهای تاریخی در دل خود دارند.
کد خبر: ۸۷۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹ 12 July 2020

لیست آثار تاریخی ایران

همانطور که گفته شد آثار تاریخی ایران بسیار زیاد و متنوع هستند و می توان به طور متوسط در هر شهر حداقل یک آثار تاریخی را یافت، با توجه به گستردگی آثار تاریخی ایران در ادامه قصد داریم تا برخی از مهم ترین و مشهور ترین آثار تاریخی ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم تا آشنایی بیشتری با این آثار پیدا کرده و در زمانی که به شهر های مختلف سفر کردید در حفظ و نگهداری آنها کوشاتر باشید. 

 

 میدان نقش جهان اصفهان

 مگر می شود به اصفهان سفر کنید و سری به بناهای تاریخی آن نزنید؟ استان اصفهان یکی از استان های تاریخی کشورمان محسوب می شود و بناهای تاریخی متعددی را هم در دل خود جای داده است.  با دیدن معماری بی نظیر بناهایش خودتان را به دل تاریخ بسپارید. یکی از همین بناهای تاریخی، میدان نقش جهان است که شهرت جهانی دارد. این میدان در دوره تیموریان ساخته شد اما بعدها در دوره شاه عباس توسعه پیدا کرد و به شکلی که امروز می بینید رسید.

 

آثار تاریخی ایران


 تخت جمشید استان فارس
به جرات می توان گفت تخت جمشید یکی از معروف ترین بناهای تاریخی ایران محسوب می شود و در استان فارس واقع شده است. زمانی که  به 10 کیلومتری مرودشت و 57 کیلومتری شهر شیراز می روید با بنایی تاریخی رو به رو خواهید شد که ساخت آن با دستور داریوش اول در 518 قبل از میلاد انجام گرفته است. تخت جمشید یکی از آثار باستانی ایران است که سالانه گردشگران متعددی را از جای جای ایران و حتی جهان به سمت خود جذب می کند. 

 

آثار تاریخی ایران


ارگ بم در استان کرمان
 در استان کرمان ارگی ساخته شده است که جزو آثار تاریخی ایران محسوب می شود. این ارگ یکی از بزرگ ترین بناهای خشتی جهان محسوب می شود و در کنار جاده ابریشم واقع شده است. ساخت آن به سده 5 پیش از میلاد بر می گردد و تا دوره قاجار قابل سکونت بوده است. ارگ بم پس از زلزله بم به شدت تخریب شد و امروزه ظاهری همچون گذشته ندارد. 

 

آثار تاریخی ایران


بازار یزد
از دیرباز بازارها جزو مکان هایی پر رفت و آمد و شلوغ محسوب می شدند و نقش بسیار مهمی در تجارت داشتند. زمانی که به شهر یزد سفر می کنید با آثار و بافت های تاریخی متعددی رو به رو خواهید شد که هر کدام آن ها حرفی برای گفتن دارند. شاید در میان همه این آثار تاریخی، بازار یزد بهترین و مهم ترین بنای تاریخی این شهر باشد. این بازار شامل سیستم ویژه ای از بادگیرها است که به خاطر موقعیت بیابانی یزد بسیار مهم بوده است. 

 

آثار تاریخی ایران


مسجد کبود تبریز
مسجد کبود که قبل ها به آن مسجد جهانشاه نیز می گفتند یکی از مسجدهای تاریخی شهر تبریز محسوب می شود و در سال ۸۴۵ هجری شمسی در زمان حاکمیت سلطان جهانشاه ساخته شده است. مادام ژان دیولافوا که مهندس ساختمان و باستان شناس فرانسوی بود زمانی که به این شهر سفر کرد و با مسجد کبود رو به رو شد در خاطراتش آن را مجسد آبی تبریز نامید. این مسجد به دلیل کاشی های لاجوردی خود به  فیروزه اسلام مشهور است.


بیستون
 همه ما به گونه ای اسم بیستون را شنیده ایم. زمانی که صحبت از عشق بی نظیر فرهاد به شیرین به میان می آید شعر «بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد» در گوشمان طنین انداز می شود. بیستون در استان کرمانشاه واقع شده و به دلیل کتیبه های تاریخی که در دل خود دارد در میان افراد مشهور شده است.

 

آثار تاریخی ایران


پاساگارد فارس
استان فارس هم مثل سایر استان های ایران میزبان بناهای تاریخی متعددی است. زمانی که در دل تاریخ سفر می کنید با اسم های متعددی رو به رو می شوید که هر کدامشان داستان خاص خود را دارند. پاسارگارد استان فارس نیز یک بناهای ارزشمند به جای مانده از دوران هخامنشی است که سال هاست مقبره کوروش کبیر را در دل خود دارد. این مجموعه ساختمان های متعددی همچون  مسجد، باغ، آرامگاه و کاخ را در خود دارد که بازدید از آن ها می تواند برایتان بسیار شیرین و جذاب باشد.

 

آثار تاریخی ایران


کاخ گلستان 
یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی تهران کاخ گلستان در این شهر است. این کاخ قدمتی 440 ساله دارد و بنا به گفته تاریخ شناسان ساخت آن به دوران شاه عباس صفوی بر می گردد. کل مجموعه از باغ ها و ساختمان های سلطنتی تشکیل شده است که بسیاری از آن ها توسط رضاشاه نابود شده اند. 

 

آثار تاریخی ایران


زیگورات چغازنبیل
شهر شوش در استان خوزستان میزبان تمدنی قدیمی است که بازدید از آن می تواند بهترین تجربه زندگی تان باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید زیگوارت در تمدن های باستانی آسیای غربی به نیایشگاه هایی گفته می شد که معماری خاصی داشتند و راه رسیدن به خدا را نشان می دادند. این بناهای تاریخی معمولاً به دلیل اهمیت بالایی که داشتند از بهترین مصالح ساخته می شدند و بیشترشان پله پله بودند تا راه رسیدن به خدا را به نمایش بگذارند. یکی از بهترین و البته قدیمی ترین زیگورات ها را می توان در شهر شوش پیدا کرد. این بنای تاریخی 1250 قبل از میلاد ساخته شده است و قدمتی 3000 ساله دارد. باستان شناسان بر این باورند که زیگورات چغازنبیل نخستین ساختمان مذهبی ایران بوده است. 

 

آثار تاریخی ایران


 سازه های آبی شوشتر در خوزستان
اگر به دنبال شهری افسانه ای در ایران می گردید و دوست دارید از نزدیک با چنین شهری آشنا شوید کافی است بار سفر ببندید و خودتان را به شوشتر برسانید. این شهر میزبان اثری ارزشمند است که در دوره هخامنشیان ساخته شد و در دوره ساسانیان برای استفاده از نیروی آب، آبشارها و آسیاب های متعددی به آن اضافه گردید. به جرات می توان گفت این بنای باشکوه یکی از بزرگ ترین مجموعه های صنعتی موجود در دنیا است و مکان های متفاوتی در آن وجود دارد. از جمله این مکان ها می توان به آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیمی اشاره نمود که هر کدام آن ها جذابیت ویژه ای به این مجموعه می دهند. 

 

آثار تاریخی ایران


شهر سوخته
 شهر سوخته در زابل نیز یکی دیگر از بناهایی است که  قدیمی و اصیل بودن ایرانی ها را به خوبی به رخ جهانیان می کشاند. شهر سوخته و  تمدن هوشمند آن قدمتی 5 هزار ساله دارد و یکی از قدیمی ترین شهرهایی است که پیشرفت های علمی مطرح در آن هر کسی را شگفت زده می کند. شاید باور نکنید اما نخستین چشم مصنوعی در جهان که متعلق  به 4800 سال قبل است در این شهر کشف شده و متعلق به زنی 25 تا 30 ساله بوده است. علاوه بر این، مواردی همچون پیدا کردن آثار جراحی مغز، خط کش 5 هزار ساله، قدیمی ترین تخته نرد جهان بر شگفت انگیز بودن این شهر افزوده است. 

 

آثار تاریخی ایران


بازار تبریز
بازار تبریز یکی دیگر از بناهای تاریخی است که هر ایرانی برای یکبار هم که شده باید از آن بازدید کند. اگر مسیرتان به تبریز افتاد و به شهر اولین ها رسیدید، اولین کاری که باید انجام دهید بازدید از بازار تبریز است. این بازار مسقف معماری خاص خود را دارد و در آن بخش های مختلفی همچون راسته، سرا، تیمچه، دالان و مغازه های مختلفی گنجانده شده است. 

 

آثار تاریخی ایران


حمام سلطان امیراحمد در کاشان
اگر دوست دارید با معماری قرن شانزدهم هم آشنا شوید حتماً سری به کاشان و حمام سلطان امیر احمد بزنید. کاشی کاری های فیروزه ای و طلایی رنگ این حمام به همراه  آجرکاری ها و نقاشی های هنری اش، نمای بسیار زیبایی به آن داده است. کافی است از اهالی کاشان آدرس حمام سلطان امیر احمد را جویا شوید و سری به آن بزنید. در حال حاضر این حمام به موزه تبدیل شده است. 

 

آثار تاریخی ایران


تخت سلیمان در آذربایجان غربی
مجموعه تخت سلیمان با آثار پر رمز و رازی که در دل خود دارد به خوبی پنج دوره از تمدن ایرانی ها را به تصویر می کشد. این مکان را به عنوان زادگاه زرتشت نیز می شناسند و آن را متعلق به دوره هخامنشیان می دانند. این بنای تاریخی در 48 کیلومتری شمال شرق تکاب واقع شده است و آثار طبیعی و مصنوعی متعددی در آن به چشم می خورد. از جمله این آثار می توان به دریاچه ها، آبگرم، قبرهای قدیمی و بناهای تاریخی اشاره کرد. 

 

آثار تاریخی ایران


گنبد سلطانیه در زنجان
شهر زنجان نیز مثل سایر شهرهای ایران بناهای تاریخی متعددی در خود دارد که گنبد سلطانیه تنها یکی از این بناها است. این بنا از نظر ارتفاع سومین گنبد مرتفع جهان شناخته می شود و بزرگ ترین گنبد تاریخی ایران و بزرگ ترین گنبد آجری جهان نیز هست. گنبد سلطانیه به دستور الجایتو ساخته شد و در حال حاضر آرامگاه این حاکم مغول است. تاریخ نویسان می گویند این فرد در ابتدا مسلمان نبوده اما در نیمه های ساخت گنبد مسلمان می شود و به زیارت امام علی می رود. گنبد سلطانیه از سه طبقه تشکیل شده است که سبک نمای آن تقلیدی از سبک معماری سلجوقی ها است. 

 

آثار تاریخی ایران


مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان یکی از قدیمی ترین و شگفت انگیزترین بناهای تاریخی این شهر محسوب می شود که ساخت آن از قرن هفتم تا بیستم طول کشیده است. این مسجد به مسجد جامع عتیق و مسجد جمعه نیز مشهور است و بخش های مختلف آن در دوران های متفاوتی ساخته شده است. این بنا در طول تاریخ مرمت شده و آنچه که امروز می بینید از شبستان، گنبد جنوبی، گنبد شمالی، ایوان درویش، ایوان صاحب، ایوان استاد، ایوان عمر و غیره تشکیل شده است. 

 

آثار تاریخی ایران


باغ و کاخ ارم در شیراز
 یکی از مواردی که شیراز را از سایر شهرهای ایران متمایز می کند وجود بناهای تاریخی و طبیعی آن است. ساخت باغ و کاخ ارم در شیراز به اواسط قرن سیزدهم بر می گردد اما به نظر می رسد ساخت آن خیلی زودتر یعنی از قرن یازدهم شروع شده است. 

 

آثار تاریخی ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار