افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با کنترل مناسب قندخون به عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده و از بروز بیماری شدید ویروس کرونا تا حد امکان پیشگیری کنند.
کد خبر: ۸۷۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴ 12 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: علیرضا میراحمدی زاده عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت شیراز گفت: در کشور ما نخستین مورد قطعی بیماری در شهر قم اول اسفند ۹۸ گزارش شد و با وجود تمامی اقدامات انجام شده، بیماری به سرعت در سایر مناطق کشور گسترش یافت.

او، بیان کرد: دیابت شایع‌ترین بیماری مزمن متابولیک است و بیماران مبتلا به دیابت یکی از گروه‌های اصلی در معرض خطر برای بیماری کرونا هستند.

میر احمدی تصریح کرد: بهتر است افرادی که مبتلا به دیابت هستند، پیش از ابتلا به ویروس کرونا برنامه ریزی کنند که چه کاری انجام دهند، به عنوان مثال شماره تلفن ارائه دهنده خدمات درمانی خود را داشته و از منابع کافی دارو‌ها و مواد مصرفی برای نظارت بر قند خون خود در خانه برخوردار باشند، به طوری که آن‌ ها در صورت بیماری نیاز به بیرون رفتن نداشته باشند یا تنها زمان باز بودن داروخانه محلی این کار را انجام دهند.

عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت شیراز ادامه داد: مواردی از جمله مراقبت بیشتر، رعایت بهداشت، شستشوی مکرر دست ها، پرهیز از ملاقات، با دیگران به دلیل اینکه افراد مبتلا به دیابت مستعد برای ابتلا هستند، پرهیز از تماس با افراد بیرون از منزل، زدن واکسن آنفولانزا با مشورت پزشک، مصرف مایعات، مصرف منظم دارو‌ها از جمله مواردی است که افراد مبتلا به دیابت باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

او، افزود: اگر بیماران دیابتی به ویروس کرونا مبتلا شوند، ممکن است دچار کاهش کنترل قند خون خود در زمان بیماری باشند که آن‌ها باید برای بهبود جبرانی دیابت خود، قوانین روزانه را که برای هر وضعیت استرس زا توصیه می‌شود تمرین کنند.

میر احمدی اضافه کرد: نوشیدن آب کافی، کنترل قند خون، دمای بدن، کنترل کتون بدن در صورت تزریق انسولین و تطبیق درمان دارویی خوراکی بیماران مبتلا به دیابت با شرایط کرونا ویروس از قوانین روزانه برای افراد دیابتی است.

عضو هیات علمی گروه اپید میولوژی دانشکده بهداشت شیراز، در خصوص بیماران مبتلا به دیابت که تحت درمان با داروی خوراکی هستند و تطابق با شرایط جدید اظهار کرد: تا کنون در جهان تعداد قابل توجهی دارو وجود دارد که این دارو‌ها با کارکرد‌ها و قیمت‌های مختلف بر حسب اینکه هر بیمار مبتلا به دیابت چه خصایصی دارد، پزشک انواع مختلف را تجویز می‌کند.

او، تاکید کرد: در زمان شیوع کرونا هیچ دستورالعمل و شاهدی مبنی بر اینکه این دارو‌های خوراکی باید تغییر کنند وجود ندارد، مگر بیماران بستری در ICU که در آن شرایط بحرانی ممکن است پزشکان تصمیم بر تغییر دارو‌های بیمار بگیرند که اگر فرد دیابتی مبتلا به کرونا ویروس به علت تهوع و استفراغ امکان استفاده از دارو را نداشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند تا داروهایش تنظیم شود.

میر احمدی گفت: هرچند بیماران مبتلا به دیابت بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به کرونا و عوارض آن هستند، اما لازم است از تغییر خودسرانه دارو‌های مصرفی خود پرهیز کنند، زیرا این امر می‌تواند عواقب بسیار جدی را در کوتاه مدت و درازمدت برای فرد دیابتی به دنبال داشته باشد.

گسترش بیماری کرونا در افراد مبتلا به دیابت به چه عواملی بستگی دارد؟
عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت شیراز بیان کرد: میزان پیشرفت بیماری در بیماران مبتلا به دیابت به عوامل متعددی از جمله کنترل قند خون، مدت زمان دیابت، و وجود سایر بیماری‌های همزمان مانند بیماری‌های قلبی، کلیوی، و سکته مغزی مرتبط بوده و قابل کنترل‌ترین عامل خطر در این گروه، کنترل سطح قند خون با مصرف منظم دارو‌ها است.

توصیه‌های مهم به بیماران مبتلا به دیابت
‌او، تصریح کرد: رعایت شدیدتر اصول پیشگیری مانند پرهیز از رفتن به محل‌های شلوغ، شستن دست‌ها به صورت مداوم، پرهیز از تماس دست‌ها با چشم‌ها یا دهان و استفاده از ماسک در خارج از منزل توصیه می‌شود.

میر احمدی ادامه داد: ضروری است افراد مبتلا به دیابت در رابطه با تزریق واکسن‌های لازم از جمله آنفلوانزا و پنومونی باکتریایی با پزشک خود مشورت کنند.

عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت شیراز، افزود: نسبت به بروز هرگونه علائم از قبیل تب با درجه بالا، سرفه‌های خشک، تنگی نفس در خود آگاه باشید و در صورت بروز هر گونه نگرانی با پزشک خود تماس بگیرید.

او، با اشاره به اینکه افراد مبتلا به دیابت باید با حساسیت بیشتری قند خون خود را کنترل کنند، اضافه کرد: چنانچه از دارو‌های خوراکی کاهنده قند خون استفاده می‌کنند باید در مصرف منظم آن‌ها کوشا باشند.

میر احمدی اظهار کرد: چنانچه تحت درمان با انسولین هستید، در زمان تعیین شده، میزان تجویز شده از سوی پزشک را مصرف کنید و اگر قند خون شما با دارو‌های مصرفی کنترل نمی‌شود با پزشک خود تماس بگیرید.

 

برچسب ها: بیماری ، دیابت ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار