معاون کل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی:
حریرچی گفت: برگزاری مجالس و دورهمی‌های خانوادگی مهم‌ترین علت افزایش آمار مبتلایان به کرونا ویروس گزارش شده است.
کد خبر: ۸۷۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷ 14 July 2020

رعایت ۸۵ درصدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم

به گزارش تابناک سمنان: ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت و درمان صبح امروز در شورای کنترل و پیشگیری از کرونای استان همدان گفت: کاهش رعایت اصول بهداشتی و زدن ماسک از سوی مردم باعث اوج گرفتن بیماری کرونا در کشور شد و باید تلاش‌ها برای کاهش بیماران کرونایی ادامه داشته باشد.

حریرچی با بیان اینکه به هیچ وجه مرگ روزانه ۱۴۰ تا ۱۶۰ نفر بر اثر کرونا در کشور نشانه‌ی کنترل شیوع بیماری نیست، افزود: ما با توجه به شرایط موجود در جهان باید با زندگی همراه با کرونا  عادت کنیم و خود را همواره در شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری  قرار دهیم.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یک پنجم فوتی‎‌های روزانه کشور مربوط به بیماران کرونایی است و این زنگ خطری جدی و نگران کننده است.

حریرچی تصریح کرد: هر چند بیشتر فوتی های ویروس کرونا را افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای تشکیل می دهند اما در صورت نبود این ویروس این طیف از افراد تا چندین سال دیگر عمر می کردند.

او خواستار رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نداشتن سفر‌های ضروری  برای همه‌ی مردم کشور شد و بیان کرد: این سفر‌های غیر ضروری و نداشتن علائم اولیه‌ی بیماران باعث اوج گرفتن شیوع بیماری در کشور  شده است.

معاون وزیر بهداشت و درمان  علت بالا رفتن شیوع بیماری در استان همدان و سه برابر شدن آن را ورود مسافران از استان‌هایی با شرایط قرمز شیوع کرونا دانست.

حریرچی با ابراز تاسف از درگذشت عیسی جعفری نماینده بهار و کبودراهنگ  در مجلس بر اثر کرونا گفت: تاکنون نمایندگان شهر‌های تهران، گیلان و بهار و کبودرآهنگ بر اثر ویروس کووید ۱۹ فوت کرده اند.

دیروز در کشور دو هزار و ۳۴۹ مبتلای جدید شناسایی شد و تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا  دیروز به ۲۵۹ هزار و ۶۵۲ نفر رسیده است.

هم اکنون استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، البرز، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان، بوشهر، کرمان، آذربایجان شرقی و گلستان هم در وضعیت هشدار هستند.

مسافران به سمت همدان سفر نکنند

معاون وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه در این فصل از سال شاهد ورود مسافران از مناطق گرمسیر به استان همدان هستیم، ابراز کرد: ورود مسافران به این استان همانند یک بمب ساعتی خطرناک است که استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حریرچی با اشاره به اینکه باید برگزاری دورهمی‌ها و هرگونه تجمع به حداقل برسد، افزود: ۴۱ درصد از مبتلایان کرونا در استان همدان مربوط به برگزاری مجالس عروسی و ترحیم بوده و ۵۱ درصد نیز مربوط به ارتباطات خانوادگی گزارش شده است. این در حالی است که تنها ۸ درصد موارد درگیری مربوط به مشاغل و ارتباطات شغلی بوده است.

معاون وزیر بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه از وضعیت خوب فعلی نباید مغرور شد، عنوان کرد: برگزاری یک عروسی و مجلس ترحیم می‌تواند وضعیت سفید را به قرمز تبدیل کند. در مواردی شاهد ابتلای۲۰۰  نفر در یک مراسم عروسی و یک هزار نفر مبتلا در یک مراسم ترحیم بوده‌ایم.

قائم وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ۴۶ درصد از مبتلایان کرونا در این استان زنان خانه‌دار بوده‌اند، یادآور شد: حواسمان به مناسبت‌های خانوادگی و مراسم ترحیم باشد.

او با تاکید بر اینکه هنوز کرونا به خط پایان نرسیده و باید مراقبت‌ها بیشتر از قبل ادامه یابد، تصریح کرد: کرونا ویروس پیچیده‌ای است که  کوچک‌ترین بی‌احتیاطی  در مدیریت آن صدمات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مردم استان همدان در پنج ماه گذشته مقاومت و دفاع خوبی در برابر کرونا ویروس داشتند، گفت: این دفاع باید تا زمان کشف واکسن ویروس کرونا ادامه داشته باشد.

حریرچی اضافه کرد: علت موفقیت کشور‌هایی مانند نیوزلند، سنگاپور، ایسلند و برخی از شهر‌های کشور چین در زمینه کنترل کرونا این است که بدون خستگی دفاع را تا زمان کشف واکسن ادامه می‌دهند.

او با تاکید بر اینکه در این جنگ فرسایشی نباید بگذاریم مردم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقاومت خسته شوند، ابراز کرد: در هر نقطه‌ای که مردم دست از دفاع بردارند آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا افزایش می‌یابد.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: در استان همدان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۸۶ درصد به ۲۶ درصد رسیده بود، اما در روز‌های اخیر با  افزایش مرگ و میر و سیر صعودی مبتلایان، درصد رعایت مردم به ۶۲ درصد رسیده است.

حریرچی با بیان اینکه در این فاز از بیماری مداخلات محدود و ضعیف هیچ تاثیری ندارد، گفت: باید با مداخلات متوسط تا شدید پیش برویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار