زنگ خطر افزایش بی سابقه حریق در جنگل‌های فارس به صدا درآمده و سرمایه‌های منابع طبیعی استان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۸۷۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲ 14 July 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:مدیر کل منابع طبیعی فارس گفت: از ابتدای امسال تا نیمه تیر ماه، ۲۸۲ مورد آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی فارس رخ داده است در حالی که تعداد آتش سوزی‌های پارسال ۲۶۴ مورد بود.
منتصری برآورد اولیه از وسعت جنگلی و مرتعی دچار آتش سوزی در استان را ۲ هزار و ۸۰ هکتار بیان کرد.
وی با بیان این که با تلاش سازمان جنگل‌ها و اعتبارات استانی، در تجهیزات انفرادی از جمله بیل و آتش کوب مشکلی نداریم افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی دیده بان جنگلی امکان رصد همه وسعت منابع طبیعی نیست.
مدیر کل منابع طبیعی فارس گفت: در کنار ۹۵ درصد عامل انسانی، نداشتن تجهیزات پیشرفته اطفای حریق از جمله هواپیما‌های آب پاش و هلی کوپتر برای نقل و انتقال نیرو به مناطق صعب العبور، بارش‌های خوب و تاثیر آن بر میزان رشد پوشش گیاهی در مراتع، کاهش دام برای چرا در مراتع با وجود رفع محدودیت‌های چرایی و کمبود نیروی قرق بان از دیگر عوامل گستردگی آتش سوزی‌های اخیر جنگل‌های استان است.
منتصری با بیان این که سرانه قرق بانی در دنیا برای هر ۳ هزار هکتار یک نفرتعریف شده افزود: در استان فارس به ازای هر ۸۵ هزار هکتار یک قرق بان داریم.
وی گفت: در آتش سوزی‌های امسال، بیشتر خسارت به سطح زمین و پوشش‌های مرتعی و علوفه‌ای بوده است و درختان جنگلی خسارت چندانی نداشته است.

مدیر کل منابع طبیعی فارس از اجرای نقشه پهنه بندی مناطق مستعد آتش سوزی در استان فارس خبر داد و گفت: در این نقشه یابی که برای نخستین بار در استان فارس تهیه شده است، لایه‌های مختلف پوشش گیاهی، لایه‌های دما، لایه‌های پستی و بلندی و به ویژه لایه‌هایی که از آتش سوزی‌های سال‌های قبل به دست آمده باهم تطبیق داده شده و خروجی به دست آمده از آن این امکان را می‌دهد که مناطق مستعد آتش سوزی را شناسایی و برای تمرکزامکانات به شهرستان‌ها اعلام کنیم.
حیدری کارشناس محیط زیست هم فرسایش خاک در مناطق دچار آتش سوزی و از بین رفتن میکرو ارگانیسم‌ها و مواد آلی موجود در خاک، آلودگی هوا بر اثر ورود گاز دی اکسید کربن در خاک و از بین رفتن جانداران در مناطق جنگلی را از جمله پیامد‌ها و آثار منفی زیست محیطی آتش سوزی‌های جنگلی اخیر دانست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار