اجاره‌نشین‌ها فارغ از بحث مادی، از گذشته خوش‌نشینانی هستند که می‌توانند در مدت زندگی، حضور در فضاهای جدید و متناسب با سلیقه خود را تجربه کنند و همیشه اسیر یکجانشینی نباشند اما این روزها این حال خوب در سراسر کشور ازجمله شیراز، دگرگون شده است.
کد خبر: ۸۷۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ 15 July 2020

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب: با افزایش قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته خرید خانه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده و این نوسان قیمت اجاره منازل، مستاجران را وادار به تمدید مدت زمان قرارداد کرده است و این امر هزینه گزافی را از مالکان به این قشر وارد می‌کند.

از سوی دیگر برخی مالکان نیز با ترفندهایی سعی در جذب سود بیشتر می‌کنند؛ به گونه‌ای که گاهی از کوچکترین فضاهای ممکن در منازل مانند پارکینگ نیز استفاده کرده و از این رو تعداد منازل در لیست مشاوران املاک روز به روز افزایش می‌یابد ولی متراژ و کیفیت آنها به حداقل ممکن می‌رسد.

با وجود طرح‌های ملی برای خانه‌دار شدن افراد هنوز هم این هدف محقق نشده است و چشم‌های منتظر افراد بی‌خانه و کاشانه به تدابیر مدیریتی دوخته شده است.

در این میان تسهیلات بانکی نیز که زمانی فراخور حال مشتریان برای خرید خانه به کمک آنها می‌آمد اما حالا در حالتی خوشبینانه می‌تواند تنها بخشی از این معضل را رفع کند و عملا کارآیی لازم را ندارد.

همچنین اجاره‌های بالا و مدت زمان کوتاه قرارداد، بازار را برای بنگاه‌های معاملاتی پر رونق کرده است به گونه‌ای که این سردمداران معرکه خرید و فروش با قیمت‌گذاری سلیقه‌ای تعادل قیمت‌ها را در هم شکسته و تنظیم اجاره‌بها در گردش اندیشه سودجویانه برخی از این افراد رقم می‌خورد.

البته نکته دیگر در این باره این است که هنوز دستگاه نظارتی مشخصی برای حل این گونه مشکلات به مردم معرفی نشده است.

تعرفه کمیسیون مشاوران املاک در شهرهای مختلف و حتی در سطح شهر شیراز نیز متفاوت است و این امر سبب می‌شود که مشاورین املاک تنها بنگاه‌هایی باشند که افراد به سبب مهارت در جذب مشتری و با توجه به قیمت مالک خانه و وعده‌ی پورسانت مناسب، ملک را به مستاجران معرفی کنند.

با افزایش آمار ازدواج تأمین مسکن ضروری می‌شود اما از طرفی نبود متراژ مناسب برای زوج‌ها و اجاره بهای بالا صف مستأجران مستاصل را نیز طولانی‌تر می‌کند.

** مستأجرانی که از استیصال خود می‌گویند


خبرنگار ریواس جنوب با مراجعه به چند مشاور املاک در سطح شهر شیراز به بررسی وضعیت نابه‌سامان رهن و اجاره مسکن در شروع فصل اسباب‌کشی‌ها پرداخت.

محمد جوانی بود که با همراه خود به لیست قیمت‌ها متعجب نگاه می‌کرد و از کارشناس فروش جویای خانه‌ای با متراژ و قیمت پایین می‌شد.

محمد با اشاره به اینکه قرار است به زودی ازدواج کند، گفت: به خاطر مستقل شدن نیازمند خانه‌ای یک یا دوخوابه با توجه به حقوق کارمندی هستم اما هرچه بیشتر می‌گردم امید من به یاس تبدیل می‌شود و با این احوال ازدواجم به تاخیر می‌افتد.

وی پس از شکایت از وضع موجود این نکته را یادآور شد که در هر محله چندین مشاور املاک وجود دارد و قیمت یک خانه در هرکدام متفاوت است و گویی مالکان با لحاظ این قیمت‌های متنوع می‌خواهند شانس خود را در اجاره بالا دادن امتحان کنند و بی‌شک مشاورین املاک نیز یاریگر خوبی برای آنها هستند.

وی نرخ‌گذاری غیرمنطقی از طریق مشاوران املاک را دلیل اصلی این مشکل دانست و گفت: به استناد این حرف که همه‌چیز گران شده قیمت خانه هم باید بالا رود، نمی‌توان قیمت‌ها را این‌گونه بی حساب افزایش داد.

وی افزود: با مشاهده قیمت‌ها بر من مسلم می‌شود که در تعیین این نرخ‌ها چرتکه‌ای انداخته نشده و هیچ قانون خاصی در محاسبه آن وجود ندارد و مشاوران املاک با شیوه سنتی و همیشگی فقط سعی در جذب مشتری برای گرفتن پورسانت بیشتر دارند.

محمد این امر را دلیلی برای تجمع افراد در حاشیه شهر عنوان کرد و ادامه داد: با وضعیت موجود افرادی که از سرمایه خوبی برخوردار نیستند مجبور خواهند بود در حاشیه شهر زندگی کنند که این می‌تواند پیامدهای منفی زیادی به دنبال داشته باشد.

** اجاره خانه به افراد عیالوار ممنوع!


علی‌محمد یکی دیگر از مستاجرانی بود که در مشاور املاکی در محدوده باغ جنت در جست‌وجوی خانه استیجاری بود.

او که خود را پدر چهار فرزند معرفی کرد، از رفت و‌آمد هر روزه به مشاورین املاک سطح شیراز برای پیداکردن مکان مناسب گلایه‌های زیادی داشت.

او یکی از دلایل افزایش اجاره را رقابت بین مالکان در سایتهای فروش عنوان کرد و گفت: سایت‌های فروش املاک به جای اینکه جایی برای اطلاع‌رسانی به مردم باشند به مکانی برای فعالیت چشمگیر مشاورین املاک در بر هم زدن و از تعادل خارج کردن قیمت‌ها تبدیل شدند.

وی داشتن فرزند را از دیگر مسائلی دانست که مالکان برای اجاره اکراه می‌کنند و در صورت رضایت با شرایطی عجیب و غریب حس ناچاری را دوچندان می‌کنند.

** خلأ قانون صریح و نهادهای نظارتی در بازار مسکن


ناچاری مستاجران به خاطر پایان مدت قرارداد از یکسو و از سوی دیگر تلاش مالکان برای اجاره دادن مناسب خانه خود نیازمند قانون مشخص و نظارت همه جانبه از سوی نهاد بالا دست است که افراد را ملزم به پیروی از آن کند تا ضمن ثبات قیمت خانه، از متضرر شدن افراد نیز جلوگیری شود.

با اینکه تورم، افزایش نرخ طلا و ارز در قیمت ملک نیز اثر دارد اما می‌توان به یقین مشاوران املاک را از تاثیرگذارترین عوامل در این نوسانات برشمرد و به همین دلیل تثبیت کمیسیون مشاوران در بالا و پایین شهر، برخورداری از سواد حقوقی و مهارت اصولی فروش، ارائه چارچوب مشخص برای اجاره‌بها و توجه به کیفیت منازل و قیمت‌گذاری براساس آن، می‌تواند یاریگر مستاجران باشد تا این تغییرات ناپسند از چهره رنجور مسکن رخت بربندد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار