معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای فارس گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۶ حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف فارس مسدود شده است.
کد خبر: ۸۷۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 15 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: کرامت الله کریمی مزیدی در دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی فارس با موضوع حفاظت کیفی آب، گفت: در راستای طرح پایش و تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی مبارزه با جرائم حوزه منابع آب از جمله حفر و فعالیت چاه غیرمجاز به صورت شبانه روزی انجام می‌شود و گروه‌های گشت و بازرسی آب منطقه‌ای فارس مبادرت به شناسایی، پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز استان می‌کنند.

او گفت: به دلیل کاستن حجم آب سفره‌های زیرزمینی جرم محسوب می‌شود و پیگیرد قضایی دارد. در استان فارس نیز فعالیت حدود ۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز صدمات جبران ناپذیری را به حجم سفره‌های زیرزمینی وارد کرده و استان را در معرض خشکسالی قرار داده است.

کریمی مزیدی افزود: گشت زنی گروه‌های گشت و بازرسی آب منطقه‌ای فارس به صورت شبانه روزی ادامه دارد که با مشاهده هرگونه حفاری یا فعال کردن چاه غیرمجاز عملیات پر و مسلوب المنفعه کردن چاه را با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی انجام می‌دهند.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای فارس ابراز کرد: در تیر ماه امسال تاکنون ۳۹ حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف استان شناسایی، پر و مسلوب المنفعه شده اند که در این چند عملیات ادوات حفاری و ماشین آلات متخلفان نیز توقیف شده است.

مساله کیفیت منابع آب مهمتر از کمیت آن است


حمید رضا دهقانی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس نیز گفت: کیفیت آب اهمیتی به مراتب بالاتر از کمیت آن دارد و با کوچکترین بی دقتی در حفظ کیفیت، منابع آبی استان به خطر می‌افتد.

او گفت: بحث اصلی حفاظت کیفی آب استان بر عهده اداره محیط زیست است اما شرکت آب منطقه‌ای فارس وظایفی را در این راستا برای خود تعریف کرده است که با شناسایی منابعی که آب‌های زیرزمینی استان را دچار مخاطره می‌کند و معرفی این منابع آلاینده به اداره محیط زیست این وظیفه را به انجام می‌رسانیم.

دهقانی گفت: دو چالش آلاینده‌های کیفیت آب در تفرجگاه سپیدان و در پالایشگاه نفت شیراز و پایانه نفتی شهید تندگویان را شناسایی نموده ایم که حتما می‌بایست در این کارگروه بررسی شده و در جهت رفع این آلایندگی اقدام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در این جلسه خواستار توجه و رسیدگی فرمانداری سپیدان به این مسئله شد.

محمود رضایی کوچی اظهار کرد: واحد‌های گردشگری بدون مجوز در محدوده چله گاه می‌بایست مجوزدار یا تعطیل شوند. دریافت مجوز از سوی این مراکز و رعایت دستورالعمل‌های محیط زیست و میراث فرهنگی می‌تواند به کاهش آلایندگی ناشی از فعالیت این مراکز کمک کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین تسریع در روند ساخت تصفیه خانه فاضلاب سپیدان را نیز خواستار شد.

 

برچسب ها: انسداد ، چاه ، فارس ، کم آبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار