عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان در گفت و گوی امروز به خواص دارویی زعفران اشاره کرد.
کد خبر: ۸۷۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹ 16 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محبوبه رئیس زاده ،متخصص داروسازی سنتی و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان  گفت:امروزه گیاه زعفران به عنوان گران‌ترین ادویه جهان شناخته می‌شود و قسمت مورد استفاده آن در واقع کلاله و خامه گل‌های گیاه است و علاوه بر استفاده از زعفران برای خوش بو و خوش طعم کردن غذا‌ها و نوشیدنی‌ها این گیاه از خواص دارویی متعددی نیز برخوردار است.

رئیس زاده اظهار کرد: زعفران همچون بسیاری از گیاهان دارویی دارای ترکیبات آنتی اکسیدان است که منجر به خواص درمانی این گیاه می‌شود؛ نوشیدن دمنوش زعفران به درمان مشکلات مربوط به کلیه و مثانه و همچنین کنترل درد‌های دوران قاعدگی کمک می‌کند، همچنین خاصیت شادی آفرینی زعفران به کاربرد آن در درمان افسردگی و مشکلات روحی کمک می‌کند، زعفران به دلیل داشتن موادی معدنی، چون منگنز، آهن، پتاسیم و ویتامین‌های محلول در آب در کارآیی قلب بسیار موثر است.

عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان افزود: از دیدگاه طب سنتی ایران طبیعت زعفران گرم و خشک است و به عنوان مفرح قوی و مقوی حواس شناخته شده است؛ همچنین زعفران ادرارآور و محرک است و دارای قوت قابضه است، در درمان درد رحم، کلیه و درد‌های روده‌ای نیز کاربرد دارد.

این متخصص داروسازی سنتی تصریح کرد: این گیاه باعث نشاط و خنده شده و می‌توانند رساننده ی سایر خواص ادویه به قلب باشد و به همین منظور در خیلی از ترکیباتی که در طب سنتی برای درمان مشکلات قلبی تجویز می‌شده اند مقداری زعفران وجود دارد؛ آشامیدن یک مثقال زعفران به تسهیل زایمان کمک می‌کند و همچنین در گذشته برای درمان مشکلات چشمی به صورت موضعی کاربرد داشته است.

رئیس زاده اضافه کرد: ضماد زعفران بر سر برای سردرد شدید و بی خوابی کاربرد داشته است و همچنین برای نقرس و درد مفاصل استفاده می‌شده و مقوی معده، کبد و احشا ذکر و از بین برنده فضولات کلیه ، مثانه و همچنین پوست است.

عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان ادامه داد: این ادویه جادویی در صورت مصرف نامناسب می‌تواند دارای عوارض جبران ناپذیری نیز باشد و از نشانه‌های عوارض مصرف بیش از اندازه زعفران می‌توان به اسهال، زردی پوست، خون دماغ، بی حسی پلک‌ها و لب ها، خستگی و سردرد شدید اشاره کرد.

رئیس زاده یادآور شد: البته در طب سنتی ایران هم به مضرات زعفران توجه شده است چرا که زیاده روی در مصرف آن برای کلیه ضرر داشته و باعث کاهش اشتها و تهوع می‌شده است؛ همچنین دوز زیاد آن در گرم مزاجان می‌تواند باعث سردرد و همچنین کدورت حواس شود و به اعصاب ضرر می رساند، مقدار مجاز مصرف روزانه آن ۷ گرم، و بیش ۱۰ گرم آن کشنده ذکر شده است.

این متخصص داروسازی سنتی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که مداومت به مصرف زعفران در طولانی مدت منجر به انباشته شدن ترکیبات آن در بدن و بروز عوارض می‌شود، همچنین مصرف نا به جای این ادویه می‌تواند منجر به افزایش بیش از حد ضربان قلب و حتی بروز سکته در فرد شود پس باید در مصرف دوز‌های دارویی آن احتیاط کرد و همچنین مصرف زعفران در زنان باردار به دلیل خواص قاعده آور آن توصیه نمی‌شود و حتی می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

 

برچسب ها: زعفران ، خواص زعفران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار