رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیرازتنها گفتند یک وام ۶ میلیون تومانی به رانندگان پرداخت می‌شود اما به دلیل اینکه در این زمینه اطلاع رسانی درستی صورت نگرفت، رانندگان سردرگم هستند و نمی‌دانند برای دریافت این وام باید به کجا مراجعه کنند و هنوز حتی یک نفر از رانندگان که جزو مشاغل آسیب دیده هستند موفق به دریافت این وام نشدند.
کد خبر: ۸۷۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳ 21 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:با اعمال محدودیت در رفت و آمدها و روند صعودی شیوع ویروس کرونا، از میزان مسافرت‌ها نیز کاسته شده و این امر بیکاری تعداد زیادی از رانندگان را به دنبال داشته است.
خبرنگار ایرنا در این زمینه به گفت و گو با اعضای هیات مدیره انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز پرداخت.
این انجمن صنفی پس از سه سال تعطیلی تیرماه ۹۹ با برگزاری انتخابات فعال شد که براساس انتخابات صورت گرفته، احسان روشن روز به عنوان رییس هیات مدیره و دبیر، پیام منتظر نایب رییس هیات مدیره و مصطفی سقاییان فرد به عنوان خزانه دار انتخاب شدند.

 

مشکلات معیشتی و بیمه‌ای رانندگان مسافربری


رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز بیان کرد: این انجمن صنفی به عنوان پُرجمعیت‌ترین صنف کارگری در مجموعه بزرگ حمل و نقل کشور فعالیت می‌کند.
احسان روشن روز افزود: این انجمن، پیگیری مسائل و مشکلات فراروی رانندگان از جمله مسائل رفاهی، بیمه ای، امور جاری و تمدید، تعویض و صدور کارت هوشمند رانندگان را در دستور دارد.
وی ادامه داد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند در هر شغل و صنفی که هستیم باید یک حرکت جهادی و انقلابی انجام دهیم که امیدوارم در حوزه کاری خود بتوانم به مردم خدمت کنم.
رییس انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز اظهار داشت: این انجمن حدود سه سال منحل بود و بتازگی مجددا فعالیت خود را آغاز کرده است و برنامه‌ریزی کردیم تا مشکلات پیش روی رانندگان را پیگیری و حل کنیم.
روشن روز، با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا بر مشکلات رانندگان اضافه کرده است، افزود: کرونا بیشترین تاثیر منفی را روی صنف رانندگان به ویژه رانندگان مسافربری جاده‌ای گذاشته است.
وی ادامه داد: به دلیل خویش فرما بودن بیمه تامین اجتماعی رانندگان، این قشر مشمول بیمه بیکاری نشدند، رانندگان جزو قشر ضعیف و مظلوم جامعه هستند و در این شرایط کرونا هیچ گونه حمایتی تا کنون از رانندگان صورت نگرفته است.
این فعال بیان کرد: تنها گفتند یک وام ۶ میلیون تومانی به رانندگان پرداخت می‌شود اما به دلیل اینکه در این زمینه اطلاع رسانی درستی صورت نگرفت، رانندگان سردرگم هستند و نمی‌دانند برای دریافت این وام باید به کجا مراجعه کنند و هنوز حتی یک نفر از رانندگان که جزو مشاغل آسیب دیده هستند موفق به دریافت این وام نشدند.
روشن روز با بیان اینکه شغل رانندگان قبل از کرونا آسیب زیادی دیده بود و با کرونا ویران شد و متاسفانه هیج گونه حمایتی از رانندگان مسافربری صورت نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: اگر قبل از کرونا حدود ۳۸۰ دستگاه اتوبوس از پایانه شهید کاراندیش شیراز خارج می‌شد در حال حاضر این میزان به حدود یک هفتم رسیده است.
رییس انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر باید از رانندگان حمایت شود، گفت: برخی رانندگان بعد از ۲۷ سال خدمت به من می‌گویند اگر می‌توانی کرایه آمدن من را به ترمینال بده، ببینم کسی مرا سرکار می برد یا خیر؟
روشن روز افزود: رانندگان به این کشور خدمت کردند و در حال حاضر باید مسوولان از آنان حمایت عملی داشته باشند.
وی ادامه داد: فعالیت انجمن رانندگان مسافربری، یک کار خدماتی است و هیچ بودجه ای ندارد، متولی کار ما نیز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.
رییس انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز گفت: شهرداری شیراز نیز حاضر نیست در پایانه شهید کاراندیش یک مکان که در شان و منزلت رانندگان زحمتکش و مظلوم باشد به صورت رایگان در اختیار ما قرار دهد.
روشن روز بیان کرد: انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر راننده زیر پوشش خود دارد اما کرونا بسیاری از رانندگان مسافربری را بیکار کرده است، برخی از این رانندگان به سمت فعالیت در حوزه باربری رفتند اما تعداد زیادی از آنها هنوز بیکار هستند.
رییس انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از تعداد مسافران در دوران کرونا کاهش یافته است، گفت: یکی از مشکلات پیش روی بخش مسافربری جاده‌ای، شرکت‌های هواپیمایی هستند یعنی چارتر بودن پروازها ضربه سنگینی بر پیکره حمل و نقل مسافربری جاده‌ای وارد کرده است.
روشن روز افزود: در ایام تعطیلات ۲۲ بهمن، پرواز شیراز به تهران ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بود اما روز گذشته (سی‌ام تیرماه ۹۹) پرواز شیراز به تهران ۱۸۹ هزار تومان بود و با این وضعیت کسی حاضر نیست ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کند و سوار اتوبوس شود و ما چوب ارزان فروشی‌های هواپیماها را می‌خوریم.
وی اضافه کرد: در زمانی که تردد مسافران زیاد است، بهای بلیت اتوبوس همین ۱۲۰ هزار تومان است اما بلیت هواپیما به ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد.
رییس انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز بیان داشت: صنف رانندگان در سراسر کشور حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و ۹۰ درصد حمل و نقل باری و مسافری کشور ما جاده است و اگر با همین ظرفیت ۲۵ تا ۳۰ درصدی که بخش مسافربری جاده‌ای در حال فعالیت است فعالیت خود را تعطیل کند شهر دچار مشکل اساسی می‌شود.
روشن روز افزود: باو وجود اینکه سختی که شغل رانندگان دارند اما این حرفه مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور نشده است.
وی اظهار داشت: یک پزشک دراتاق عمل جراحی کارش دشوار است اما خطای او جان یک انسان را می‌گیرد ولی خطای یک راننده اتوبوس جان ۲۵ تا ۴۰ انسان را خواهد گرفت.
او گفت: پنچرگیری در سرمای ۱۸ درجه زیر صفر جاده ایزدخواست به آباده، بخشی از سختی کار رانندگان است هنگامی که اتوبوس آنان پنچر می‌شود وقتی می‌خواهند دست به آچار چرخ بزنند، پوست دست آنان از سرما کنده می‌شود یا در گرمای ۵۰ درجه بندرعباس و خوزستان در شرجی هوا یک جنت آب پاره شود، دست آنان تاول تاول می‌شود تا اتوبوس و مسافران را بدون حادثه به مقصد برسانند اما متاسفانه این شغل جزو مشاغل آسان است.
رییس انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز گفت: انتظار داریم که شغل رانندگان جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود که این موضوع را از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم.
روشن روز افزود: روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در چند نشستی که با رانندگان داشته، پیگیر این مساله است که امیدواریم این موضوع به نتیجه برسد.
وی بیان کرد: برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر اینکه هر کس در حوزه خود باید تلاش کند و ما در حوزه حمل و نقل، رزمنده جنگ اقتصادی خواهیم بود.
پیام منتظر، نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شیوع ویروس کرونا ضربه سخت و سنگین به رانندگان وارد کرده و امرار و معاش آنان با مشکل مواجه شده است.
وی ادامه داد: انتظار داریم مسوولان استان فارس، همراهی لازم را با این انجمن داشته باشند تا بتوانیم بخشی از مشکلات این قشر زحمتکش را برطرف کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار