ربیعی تاکید کرد: هر اندازه که جمع کنیم تا زمان خرید بازهم با کمبود پول مواجه می‌شویم در حالی که حقوق کارمندان افزایش نداشته است.
کد خبر: ۸۷۸۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱ 22 July 2020

تابناک فارس به نقل از مهر:هادی فتحی زمین و خانه همچنان در کشور به عنوان کالایی سرمایه‌ای تلقی می‌شود و بخش اعظمی از بی نظمی اوضاع مسکن نیز محصول همین نوع تلقی است. خانه‌های خالی و زمین در حالی به وفور در شهر شیراز دیده می‌شود که به تفسیر صاحبان واحدهای آپارتمانی که «سنگ هست و آجر، کرم نمی خوره» خالی نگهداری می‌شوند تا بر سرمایه آنها اضافه شود.

افزایش نرخ مسکن و زمین در حالی طی چند ماه گذشته در شیراز اتفاق افتاد که حتی برای سازندگان هم جای تعجب دارد زیرا تا بهمن ماه سال گذشته یک واحد آپارتمانی متوسط در منطقه متوسط متری ۴ میلیون تومان بود اما امروز همان واحد به متری ۱۰ میلیون تومان رسیده و همچنان هم خالی است.

وضعیت نامتعادل نرخ مسکن و زمین در شیراز، شمال و جنوب شهر ندارد، هرکجای شیراز با چند ماه پیش شاهد افزایش متری چندین میلیونی هستیم و تنها توجیه ساختمان سازی نیز این است که اگر به نرخ زمان ساخت، به فروش برسانیم باید با نرخ جدید آپارتمانی دیگر بسازیم.

در این میان مردمی که چندین سال صرفه جویی کردند تا روزی صاحب خانه شوند بازهم عقب افتادند.

در شهر جدید صدرا آپارتمان معمولی دو خوابه در نقطه دور از مرکز اصلی تا سال گذشته حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بود و در حال حاضر همان واحد با گذشت یک سال به رقمی حدود ۶۰۰ تا ۹۲۰ میلیون تومان رسیده است.

این وضعیت در مناطق خوب شهر شیراز نیز وجود دارد و خیابان قصردشت و برخی از فرعی‌ها آن یک واحد آپارتمان به متری ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

 

لبخند مالکین و بنگاه داران زجرآور است

اما در یکی از محله‌های مرکزی شهر شیراز بنگاهی با نمای زیبا و مدرن خودنمایی می‌کند که از بیرون می‌توان به راحتی شلوغی و رفت و آمد مردم را دید، از جمله خانم و آقایی از این بنگاه خارج می‌شوند و در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، که برای خرید یا اجاره به بنگاه رفته بودید، می‌گویند: تا ۲ ماه پیش قصد خرید یک ۲ خوابه داشتیم اما امروز فقط می‌توانیم رهن کنیم.

رضا بانشی خود را کارمند یکی از سازمان‌های دولتی معرفی می‌کند و ادامه داد: تا پیش از عید در همین منطقه یک آپارتمان چندسال ساخت را حدود ۱.۵ میلیارد تومان قابل خرید بود اما متأسفانه کمبود پول داشتیم و امروز که با فروش خودرو و گرفتن قرض برای خرید آمدیم همان واحد با ۱ میلیارد تومان افزایش قیمت مواجه شده است.

وی تاکید کرد: چندین روز است که به دنبال منزلی در همین منطقه یا مناطق نزدیک به محل کار می‌گردم اما پولی را که طی چند سال جمع کردم تنها برای رهن کامل یک واحد ۲ خوابه به درد می‌خورد.

بانشی یادآورشد: متأسفانه بنگاه داران نیز طرف مالکین هستند و زمان گفت و گو به نوعی برخورد می‌کنند که انگار به خریدار با مستأجر می‌خواهند صدقه دهند و این لبخند آنها زجرآور شده است.

هر اندازه جمع کنیم اما به خرید خانه نمی‌رسد

اما در دیگر منطقه متوسط به پایین شهر شیراز نیز وضعیت به همین شکل است و خانمی که برای اجاره کردن یک ۳ خوابه به بنگاه مراجعه کرده بود به خبرنگار مهر، گفت: کارمند شرکتی مشغول در یکی از ادارات دولتی هستم حدود ۱۰ سال پس انداز و قرض گرفتن از دیگران مبلغ یک میلیارد تومان جمع کردیم و امروز که برای خرید خانه حتی به این منطقه امدیم بازهم باید ۵۰۰ میلیون دیگر اضافه کنیم تا خانه ۳ سال ساخت و قبلاً استفاده شده بگیریم.

وی افزود: شنیدم در شهر صدرا با این پول می‌شود صاحب خانه شد اما محل کار من و همسرم در بلوار مدرس است و برای خرید خانه مجبور به فروش ماشین شدیم و نمی‌توانیم تا این اندازه فاصله تا محل کار را با تاکسی و اتوبوس طی کنیم.

ربیعی تاکید کرد: هر اندازه که جمع کنیم تا زمان خرید بازهم با کمبود پول مواجه می‌شویم در حالی که حقوق کارمندان افزایش نداشته است.

 

یک ساختمان ساز: نمی‌توانم ضرر کنم!

اما یکی از ساختمان سازان شیراز که مجتمع‌های مختلفی در مرکز و شمال شهر شیراز دارد نیز درباره طرح گرفتن مالیات از منازل خالی، گفت: مگر می‌شود که کسی بر روی دارایی کسی دیگر قیمت بگذار، مگر من از دولت وام گرفتم که امروز برای من تعیین تکلیف کنند.

او تاکید کرد: زمانیکه من باید با چند برابر قیمت در طی یکسال مصالح ساختمانی با تجهیزات داخلی را خریداری کنم دیگر نمی‌توانم برای اینکه در صدا و سیما من را نشان دهند ساختمان خود را ارزان و با قیمت قبل بفروشم.

وی ادامه داد: در طول ساخته شدن یک آپارتمان ۴ طبقه باید چندین مرتبه افزایش قیمت را تحمل کنیم و نباید کسی انتظار داشته باشد که واحدها را با نرخ زمان شروع کار بفروشیم.

مالکان اجازه افزایش قیمت بیش از ۲۰ درصد ندارند

اما رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهر شیراز نیز با اشاره به اینکه عقد قولنامه و قرارداد رهن و اجاره با تأیید بخشنامه، مصوب شده، گفت: مالکان حق افزایش قیمت بالای ۲۰ درصد را ندارند و دادگاه نیز بر همین اساس حکم تخلیه صادر نمی‌کند.

قاسم تابنده ماه افزود: در چند ماهه اخیر و شیوع ویروس کرونا در شیراز، همزمان با بالا رفتن قیمت دلار و همچنین کم شدن سطح توان مالی شهروندان بسیاری از مالکان به بهانه‌های واهی، اجاره و رهن واحدهای مسکونی را بصورت بی سابقه‌ای افزایش دادند.

وی با اشاره به هماهنگی انجام شده با فرماندار شیراز افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، بخشنامه رسمی ظرف یکی دو روز آینده اعلام و تمامی مشاورین املاک موظف به نوشتن قولنامه و قرارداد با حداکثر افزایش ۲۰ درصدی هستند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز در خصوص معاملات در بازار خرید و فروش افزود: در بخش خرید و فروش شاهد راکد شدن بازار هستیم اما این امر تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته است.

تابنده ماه نیز به گونه‌ای صحبت کرد که وجود مشکلات قانونی مانعی برای نظارت بر قیمت مسکن در شیراز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار