معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان لارستان، با اشاره به شکاف عمیق بین مقوله آموزش و مهارت در نظام آموزشی کشور و این شهرستان گفت: یکی از عوامل اساسی در افزایش بیکاری به ویژه در بین دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها ناشی از اشتیاق بیش از حد به مدرک‌گرایی به جای مهارت آموزی است.
کد خبر: ۸۸۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵ 26 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:جلیل حسنی، یکشنبه در بازدید از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لارستان بیان داشت: تغییر رویکر در نظام آموزشی و گرایش جوانان از مدرک‌گرایی و پشت میزنشینی به سمت مهارت آموزی و آموزش‌های کاربردی، نیازمند عزم راسخ همگانی و فرهنگ‌سازی عمومی است.

وی افزود: کسب مهارت‌های فنی، امروزه یکی از پیش نیازهای اساسی برای تقویت تولید و بهبود رونق کسب و کار است و چنانچه از ابتدا رویکرد آموزش تحصیلی بر پایه مهارت افزایی بود، امروزه با شمار زیاد دانش‌آموختگان بیکار مواجه نبودیم.

فرماندار ویژه شهرستان لارستان اضافه کرد: آموزش‌ها و مهارت آموزی‌های فنی وحرفه‌ای باید افزون برکیفیت و اثربخشی بالا همراه با نیازسنجی درست، منطقی، متناسب با بازار کار و شرایط بومی و منطقه‌ای باشد.

حسنی اظهار داشت: ایجاد فرصت مناسب برای کشف استعدادهای حرفه‌ای و مهارتی در بخش‌های مختلف در کنار آموزش‌های مهارتی و کاربردی باید در اولویت برنامه‌های مرکز آموزش فنی وحرفه‌ای قرار گیرد.

وی بیان کرد: دولت و مجموعه مدیریت اجرایی استان فارس و این شهرستان از هیچ تلاشی برای تقویت مراکز آموزشی و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در این منطقه دریغ نخواهد کرد.

او ادامه داد: بهترین و کاربردی‌ترین مهارت‌هایی که امروزه می‌تواند به دانش‌آموزان در مدارس آموزش داده شود در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود، که باید بیش از پیش قدر این فرصت را دانست.

آموزش مهارت‌های فنی به یک هزار و ۷۳۹ نفر در لارستان

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لارستان نیز در این بازدید، با بیان اینکه بیش از ۵۰ حرفه در این مرکز به متقاضیان آموزش داده می‌شود، گفت: یک هزار و ۷۳۹ نفر پسر و دختر در سال ۹۸ در این مرکز مهارت‌های مختلف را فراگرفتند.

حجت ایزدمهر، افزود: در سال ۹۸ در مرکز آموزش فنی وحرفه‌ای پسران در این شهرستان، ۲۳ حرفه در قالب ۳۹ دوره به ۶۱۱ نفر آموزش داده شد و در مرکز دختران نیز ۴۴۸ نفر، آموزش‌های فنی ۲۰حرفه را در قالب ۳۰ دوره فرا گرفتند.

به گفته وی، همچنین در سال ۹۸ در بخش آزمون از ۲ هزار و ۹۲۷ نفر در عرصه‌های مرکز ثابت شهری، صنوف، آزمون‌های ادواری و صنعت و تفاهم‌نامه و آموزشگاه‌های آزاد، آزمون به عمل آمد و به قبول شدگان گواهینامه مهارت اعطا شد.

رییس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لارستان اظهار داشت: در ۳۱ آموزشگاه آزاد فعال این شهرستان نیز در سال ۹۸ در مجموع به سه هزار و ۹۵۶ نفر از پسران و دختران آموزش‌های فنی وحرفه‌ای ارائه شد

و ۴۳۹ هزار و ۹۳۴ نفر ساعت در رشته‌های مختلف شغلی از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

ایزدمهر با اشاره به اینکه مهم‌ترین عنصر ایجاد اشتغال، نیروی انسانی کارآمد و ماهر است، اظهار داشت: نیروی انسانی می‌تواند در چرخه اقتصادی نقش موثری ایفا کند و در امر تولید تأثیرگذارترین کمک را انجام دهد.

وی، توانمندی و کسب مهارت را لازمه اثربخشی نیروی انسانی دانست و افزود: هدف مراکز فنی و حرفه‌ای، تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر در تمام بخش‌ها به ویژه صنعت، کشاورزی و خدمات از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی برابر با استانداردهای آموزشی در کارگاه‌های مجهز و با حضور مربیان مجرب است.

رییس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لارستان بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به کارهای عملی اختصاص داده شده تا زمینه فعالیت در بازار کار برای کارآموزان بیش از پیش فرهم شود.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۸۷ کیلومتری شیرا قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار