مردم از قیمت‌های افسارگسیخته و بالای لوازم یدکی شکایت دارند، از سوی دیگر وجود قطعات بدون کیفیت و بعضا تقلبی در بازار سبب گلایه‌مندی شده است. در یک سمت دیگر این بازار نیز فروشندگان هستند که از نبود مشتری و وجود دلالان گلایه دارند.
کد خبر: ۸۸۰۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹ 27 July 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در یک سال گذشته بازار با تلاطم‌های زیادی روبه‌رو بوده است و این موضوع در اغلب کالاها دیده می‌شود، در این میان بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو به نظر می‌رسد با آشفتگی بیشتری همراه بوده است.

از سویی مردم از قیمت‌های افسارگسیخته و بالای لوازم یدکی شکایت دارند، از سوی دیگر وجود قطعات بدون کیفیت و بعضا تقلبی در بازار سبب گلایه‌مندی شده است. در یک سمت دیگر این بازار نیز فروشندگان هستند که از نبود مشتری و وجود دلالان گلایه دارند.

آنگونه که کارشناسان این عرصه می‌گویند، بازار لوازم یدکی به شدت تحت تاثیر بازار ارز و تحریم‌هاست به این دلیل که بخش زیادی از قطعات از دیگر کشورها وارد می‌شود یا اینکه اگر در داخل کشور هم تولید می‌شود مسائل ارزی سبب شده که تولیدکننده با مشکل مواجه شود.

بازار آشفته لوازم یدکی؛ عرضه کم تقاضای زیاد

سید عبدالهادی خسروفرد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل شیراز در گفت‌وگو با تسنیم در این باره می‌گوید: بازار لوازم یدکی نیز مانند دیگر کالاها تابع عرضه و تقاضا است و مثل کفه ترازو می‌ماند هر طرف که سنگین‌تر شود مشکل است.

به گفته وی درحال حاضر عرضه لوازم یدکی خودرو در بازار کم است و همین امر سبب شده که تقاضا بیشتر باشد این موضوع هم قیمت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم پای دلالان را به بازار باز می‌کند.

خسروفرد می‌افزاید: تولیدکنندگان داخلی با مشکل مواد اولیه روبه‌رو هستند در نتیجه تولید ندارند از سویی به دلیل تحریم نیز قطعات از دیگر کشورها وارد نمی‌شود، در نتیجه در حالی که تقاضا زیاد است عرضه به صورت کم اتفاق می‌افتد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل شیراز گران بودن لوازم یدکی را تابع همین شرایط می‌داند و معتقد است که واحدهای صنفی نیز کارشان تحت تاثیر همین شرایط است.

 

وی در پاسخ به این سئوال که چرا برخی از قیمت‌ها روی سایت تولیدکنندگان با قیمت بازار متفاوت است، می‌گوید: در بسیاری از مواقع مشتریان نیز این موضوع را مطرح می‌کنند اما این شرکت‌ها فقط روی سایت قیمتی را درج کردند اما کالایی ارسال نمی‌شود یا اینکه با استفاده از واسطه‌گرانی است که این موضوع بیشتر پای دلال‌ها را به بازار باز می‌کند.

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی قطعات خودرو در شیراز

در میان این آشفته بازار بناست که نوزدهمین نمایشگاه بین المللی و تخصصی قطعات خودرو ویژه خودروهای سبک، سنگین و راه‌سازی از 7 تا 10 مردادماه 1399 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس برگزار شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل شیراز معتقد است که برگزاری نمایشگاه چندین حسن دارد که نخستین حسن آن این است که نمایشگاه تخصصی برگزار می‌شود، در سال‌های گذشته نمایشگاه با خودرو مشترک بود و سبب می‌شد که لوازم یدکی به درستی دیده نشود اما امسال این مشکل وجود ندارد.

خسروفرد معتقداست که حسن دیگر نمایشگاه این است که پای دلالان و واسطه‌گران از بازار برچیده می‌شود چراکه متقاضیان خرید مستقیم با برندهای شاخص و تولیدکنندگان در ارتباط هستند و سفارش خود را از طریق نمایشگاه می‌دهند.

به گفته وی حسن دیگر برگزاری نمایشگاه این است که کسانی که غرفه‌دار هستند، تائیدیه اتحادیه را گرفته‌اند در نتیجه محصولاتی که ارائه می‌شود نیز با کیفیت و مورد اعتماد است.

پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت می‌شود

سید محمود موسوی مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس نیز از رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، الزامات سلامت محیط و فاصله‌گذاری اجتماعی در مقابله با شیوع ویروس کرونا در این نمایشگاه خبر داد.

به گفته وی نوزدهمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو ویژه بازدیدکنندگان متخصص و فعالان صنعت قطعات خودرو بوده و به مدت چهار روز از ساعت 17 تا 22 پذیرای مخاطبان خاص خود است.

به گفته موسوی در راستای اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی علاوه بر افزایش فاصله بین غرفه‌ها و دو برابر کردن راهروها، تعداد مشارکت‌کنندگان این رویداد 50 درصد کاهش داده شده و به صورت روزانه سالن‌ها و تمام سطوح در طول برگزاری گندزدایی می‌شود.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس هدف از برگزاری این نمایشگاه را حمایت از تولیدکنندگان قطعات خودرو داخل کشور عنوان کرد که نقش به سزایی دراشتغال‌زایی، شناسایی بازار، پیشرفت علمی و تخصصی صنایع، توسعه اقتصادی و رونق تولید دارد.

براساس این گزارش 50 شرکت از استان‌های فارس، تهران، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و اصفهان در دو سالن حافظ و سرو به مساحت 8 هزار متر مربع در این نمایشگاه حضور دارند.

برچسب ها: قیمت ، لوازم یدکی ، گزانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار