رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: طرح تغییر الگوی کشت در اصفهان به عنوان نخستین استان کشور طراحی شده است.
کد خبر: ۸۸۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹ 27 July 2020

مهرداد مرادمند روز دوشنبه در آیین معارفه مدیر جدید جهاد کشاورزی آران و بیدگل تشریح کرد: این طرح آماده شده و برای تصویب در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان قرار گرفته است تا به عنوان نقشه راهی در اختیار فرمانداران و مدیران ذی‌ربط قرار گیرد.

وی با اشاره لزوم حمایت همه جانبه برای اجرای طرح الگوی کشت، بیان کرد: این طرح علاوه بر کاهش مصرف آب و بهره‌وری بیشتر، هواشناسی، اقلیم، خاک و بحث‌های اقتصادی در منطقه‌های مختلف را در نظر گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: رایزنی‌های زیادی با مسوولان کشور، استان و نمایندگان مجلس در زمینه اجرای این طرح انجام شده است تا با هماهنگی بیشتر، شاهد پیشرفت کشاورزی در سطح استان باشیم.

وی با اشاره به رتبه نخست استان اصفهان با بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات حوزه دام، طیور و آبزیان گفت: محصولات کشاورزی تولیدی استان از نظر کیفیت و کمیت رتبه نخست کشور است و استان‌های زیادی را پوشش می‌دهد که البته در صادرات هم جایگاه ویژه‌ای دارد.

مرادمند اضافه کرد: زمین‌های کشاورزی نزدیک به ۵۶۸ هزار هکتار، برابر ۳.۵ درصد از مساحت کل استان است که با توجه به محدودیت‌های منابع آبس در سال‌های گذشته، تنها نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شهرستان آران و بیدگل نیز با وجود شرایط اقلیمی خاص، بیشتر کشاورزی در آن با چاه‌های عمیق و کیفیت پایین آب انجام می‌شود اما با این حال رتبه خوبی در تولید محصولات کشاورزی و دامی دارد.

فرماندار آران‌ و بیدگل نیز در این آیین با اشاره به تولید ۱۲۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی، اظهار داشت: ۸۶ هزار تن از مجموع محصول‌های سال گذشته این شهرستان تولیدهای باغی و زراعی و ۴۰ هزار تن تولیدات دامی و پروتئینی بود.

اسماعیل بایبوردی، مهم‌ترین محصولات زراعی را شامل گندم، جو، سبزی، صیفی و گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: نزدیک به ۸۱ هزار تن از این محصولات در سال گذشته تولید شد.

وی همچنین بیان کرد: محصولات باغی مهم آران و بیدگل شامل ۶ تن پسته، انار، گل محمدی و زعفران است.

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به ۴۰ هزار تن تولید دامی و پروتینی یادآور شد: این میزان تولید شامل ۳۰ هزار تن شیر، سه هزار و ۶۰۰ تن گوشت سفید، یک هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، پنج هزار تن تخم‌مرغ، ۷.۵ تن عسل، ۶۰ تن ماهی و ۱۳ کیلوگرم خاویار بود.

وی به اجرای سیستم آبیاری نوین و تجمیعی در سطح ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی این شهرستان رفتن به سمت ترویج کشت گلخانه‌ای است که تنها راه مقابله با کم آبی و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

بایبوردی تاکید کرد: تعریف علمی از الگوی تولید و مصرف آب ضروری است زیرا کشاورزی دانش‌بنیان و مهارت محور می‌تواند از تخریب خاک و هدر رفتن آب جلوگیری و از محیط زیست حفاظت کند؛ چنان که کشاورزان در گذشته بدون مشکل، نیاز جامعه خود را تامین می‌کردند اما امروز این گونه نیست.

وی تصریح کرد: باید موتور محرک کشاورزی را بیابیم و بر روی آن تمرکز کنیم، زیرا حرکت به سوی دانش‌بنیانی می‌تواند انگیزه لازم را ایجاد کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار