«ابراهیم عزیزی»به اقدامات جدی دولت اشاره کرد و گفت: ایران با دست پر جواب کوبنده ای به آمریکا خواهد داد،به طوری که از این رفتار خود پشیمان خواهند شد.
کد خبر: ۸۸۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 28 July 2020

تابناک فارس به نقل از شیرازه:«ابراهیم عزیزی»،نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای" ماهان"و ایجاد رعب و وحشت برای مسافران این هواپیما گفت:تعرض آمریکا به هواپیمای مسافربری ماهان باید از چند جهت مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد؛ اول این که مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری باید خیلی سریع اقدامات بازدارنده ای را با قاطعیت بیشتری از طرف ایکائو ( سازمان بین المللی هوانوردی)دنبال کند و البته ضروریست که سازمان های بین المللی نیز به این موضوع واکنش لازم را نشان دهند و با جدیت بیشتری نسبت به این اقدام برخورد نمایند.
وی افزود: اگر کشور ما در این زمینه به طور قاطع و محکم عمل کند، به طور یقین برای سایر کشورها هم نتایج و دستاورد های خوبی به دنبال خواهد داشت،چرا که این اقدام وحشیانه نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر می باشد که بدون شک باید تلاش کنیم که رویکرد سلطه گر آمریکا که مقررات بین اللملی را ندیده گرفته به دنیا معرفی کنیم و به صورت اجماع به این مسئله ورود نماییم تا سرانجام علیه این نظام سلطه گر آمریکایی،اقدام نماییم و در نهایت برخوردهای قانونی نیز انجام شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این همگرایی مثمر ثمر خواهد بود و می طلبد که سازمان هواپیمایی کشوری نیز به طور تخصصی به این رویداد ورود نماید و وظایف خود را به درستی به انجام برساند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد:نکته دوم هم مربوط به حوزه دیپلماسی وزارت امور خارجه می شود که وزارتخانه نباید صرفا به سخنان سخنگو و توئیت وزیر امور خارجه نسبت به این موضوع بسنده کرده و اکتفا نماید،ما انتطار داریم که وزیر امور خارجه به طور جدی تر وارد میدان شود، دیپلماسی را به طور فعال و جدی پیگیری نماید و در این زمینه از همه ظرفیت های موجود در حوزه بین المللی بهره برداری کند.

عزیزی افزود:مورد سوم هم به اقدام بازدارنده در مقابل این رفتار بزدلانه است تا جواب قاطع و کوبنده ای علیه این کشور باشد، چرا که ما دست برتر را داریم،این اقدام وحشیانه برای هواپیمای مسافربری که در آن خانم ها و کودکانی بوده، نشان از ترس و ضعف آنهاست.
وی به اقدامات جدی دولت اشاره کرد و گفت: ایران با دست پر جواب کوبنده ای به آمریکا خواهد داد،به طوری که از این رفتار خود پشیمان خواهند شد.

این نماینده مجلس به رفتارهای کودکانه و از سر ترس و ضعف آمریکا اشاره و تاکید کرد:مردم بدانند که ما اجازه نمی دهیم نسبت به حقوق آن ها هیچ گونه تعرضی صورت بگیرد لذا در این خصوص موضع رسمی خود را اعمال می کنیم و اقدامات لازم را به اجرا در می آوریم.چرا که آن ها به بهانه شناسایی بصری مسافران، وارد هواپیما شده اما به اقدامات وحشیانه ای دست زده اند که به طور مسلم این رفتار نقض حقوق بشر می باشد و یک رفتاری غیر انسانی تلقی می شود.

این مقام مسئول در پایان گفت:اگر عملکرد هوشمندانه و به موقع خلبان هواپیما نبود لطمات جبران ناپذیری به هواپیما و مسافرین وارد می شد که خوشبحتانه به خیر گذشت.

گفتنی است،سازمان بین المللی هوانوردی کشوری که به آن ایکائو گفته می شود، یک نهاد ویژه متعلق به سازمان ملل متحد است. این سازمان اصول و تکنیک های بین المللی پروازی را استاندارد کرده و برنامه ریزی و توسعه حمل و نقل بین المللی را برای تضمین رشد ایمن و منظم بر عهده دارد. مرکز اصلی این سازمان در «کبک »کانادا واقع شده است. شورای ایکائو به ایجاد استانداردها و توصیه اقداماتی مربوط به ناوبری هوایی و استانداردهای آن، بازرسی پرواز، جلوگیری از مداخله های غیر قانونی و تسهیل رویه های عبور از مرزها برای هوانوردی بین المللی می پردازد. ایکائو همچنین پروتکل هایی را برای تحقیق در مورد حوادث هوایی تعیین می کند که توسط مقامات ایمنی حمل و نقل در کشورهایی مورد اجرا قرار می گیرد که به کنوانسیون بین المللی هوانوردی غیر نظامی در شیکاگو پیوسته اند.

بدیهی است همانگونه که مقامات جمهوری اسلامی و همچنین دستگاه حاکمیتی (سازمان هواپیمایی کشوری) اعلام کرده اند، اقدامات لازم قضایی و حقوقی در این خصوص به عمل خواهد آمد.

شایان ذکر است، این هواپیما در ساعت ۱۸:۴۵ روز پنجشنبه دوم مرداد ۱۳۹۹ فرودگاه امام خمینی (ره) را به مقصد بیروت ترک کرد و در ساعت ۲۰ به وقت محلی در فرودگاه بیروت به زمین نشست. همچنین این هواپیما در ساعت ۲۳:۱۰ فرودگاه بیروت را ترک و در ساعت ۲:۵۰ بامداد روز جمعه سوم مردادماه در تهران به زمین نشست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار