عضو کمیسیون برنامه و بودجه به تشریح وضعیت پتروشیمی‌های استان فارس و راهکارهای ماندگاری آنها در استان پرداخت و گفت: در شرایطی قرار داریم که از دست دادن زمان سبب می‌شود کل پروژه منتفی اعلام شود.
کد خبر: ۸۸۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 29 July 2020

تابناک فارس به نقل ازتسنیم: استان فارس از نظر ذخیره مخازن گازی پس از پارس جنوبی بیشترین میزان ذخایر را دارد، همین امر سبب شده که از دیرباز راه‌اندازی صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در این استان مورد توجه قرار گیرد اما آنگونه که باید در این عرصه موفق نبوده است و نتوانسته از این ظرفیت در راستای توسعه استان استفاده کند.

ظرفیت‌های استان فارس در مخازن گازی

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم در نشستی با اصحاب رسانه به بیان وضعیت پتروشیمی‌های استان پرداخت و راهکارهای حفظ این پروژه‌ها را مطرح کرد. وی در ابتدا مقدمه‌ای درباره وضعیت استان گفت و اظهار داشت: استان فارس پس از پارس جنوبی بیشترین ذخایر گاز کشور را در میان استان‌های کشور دارد.

وی گفت: در حال حاضر نیز 2 پالایشگاه پارسیان و فراشبند را داریم و در کنار استان‌های تولیدکننده گاز مثل استان بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد و در کنار استان‌های نفت‌خیزی مانند استان خوزستان قرار گرفته‌ایم که این همجواری و داشتن منابع غنی گاز در استان با ظرفیت‌هایی که وجود دارد یک مزیت برای استان است.

قادری با بیان اینکه اگر بخواهیم توسعه فارس را دنبال کنیم راهی جز توجه به منابع و ظرفیت‌های استان وجود ندارد، افزود: از مدت‌ها قبل در دوره‌های مختلف تلاش‌هایی برای بالفعل کردن این مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌ها انجام شده و پتروشیمی‌هایی را در سطح استان تعریف کردند که در سفرهای مقام معظم رهبری و سفرهای دولت در ادوار گذشته پروژه‌های پتروشیمی در استان مصوب شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه استان فارس هم در زمینه پتروشیمی با احداث پتروشیمی شیراز جزء اولین‌ها بوده و هم در زمینه تامین نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد، گفت: شکل‌گیری دانشکده نفت و گاز در دانشگاه شیراز نیز نشان دهنده این است که در راستای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها در استان اقداماتی انجام شده است.

سهامداری پتروشیمی ممسنی و کازرون

وی با اشاره به صدور 11 مجوز پتروشیمی برای استان فارس در دهه‌های گذشته بیان کرد: 11 مجوز برای پتروشیمی در استان فارس گرفته شده که برخی به دلیل عدم توجیه اقتصادی حذف شده و از میان مجوزهایی که به بورس راه یافته 2 مجوز پتروشیمی ممسنی و کازرون را داریم.

قادری با بیان اینکه این 2 مجوز برای پلی اتیلن است که خوراکش باید از اتیلن گچساران تامین شود و سهامدار عمده اتیلن گچساران است، عنوان کرد: در حال حاضر پتروشیمی ممسنی و کازرون 10- 15 درصد بیشتر پیشرفت فیزیکی ندارند اما چون مجموعا 45 درصد از سهام گچساران را دارند ارزش سهامشان بیش از 2-3 هزار میلیارد تومان است.

نماینده مردم شیراز و زرقان عنوان کرد: گچساران هم یک پروژه یک میلیارد دلاری است که 70-80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بعد از اینکه پروژه گچساران تمام شد، این 2 مجموعه هم ساخته می‌شود.

ماجرای پر پیچ و خم 4 پتروشیمی

وی با اشاره به 4 پروژه پتروشیمی در 4 شهرستان فسا، داراب، فیروزآباد و جهرم که محل بحث است، گفت: 4 پتروشیمی مربوط به خط اتیلن مرکز داریم که بنا بر این بود که اتانش از مجموعه پارسیان بیاید، در یک واحد اتان تبدیل به اتیلن شود و خوراک مورد نیاز برای 3 واحد پلی اتیلن تامین شود. این موضوع در 4 شهرستان فیروزآباد، فسا، جهرم و داراب طراحی شده بود.

قادری توضیح داد: پالایشگاه پارسیان واحدهای اتان‌گیری خود را در 2 سایت مستقر کرده؛ یکی در شهرستان مهر و دیگری در عسلویه در صورتی که قرار بود هر دو در مهر باشد اما برای کاهش هزینه سایت را به 2 قسمت تفکیک کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: در مهر فقط متان را جدا می‌کنند گازی که در خانه‌ها استفاده می‌شود که کم ارزش‌ترین است اما ترکیب اتان، بوتان و پروتان و معیانات گازی به سمت عسلویه می‌رود و در عسلویه تفکیک می‌شود در حالی که بنا بود این 5 فرآورده در مهر از هم جدا شود که این اتفاق نیفتاد.

قادری بیان کرد: بنا بود که این ترکیبات از مُهر با خط لوله به فیروزآباد بیاید و تبدیل به اتیلن شود و از آنجا در 3 شهرستان دیگر تبدیل به پلی اتیلن شود اما روندی که ذکر شد و جدا کردن سایت‌ها کار را مشکل کرد و بهانه‌ای برای سرمایه گذار ایجاد کرد تا کار را در استان فارس محدود کند.

وی با بیان اینکه در گام نخست واحد اتیلن به عسلویه منتقل شد و در گام بعدی هم اختلاف بین شهرستان‌های مذکور ایجاد شده بود، گفت: نمایندگان هم در دوره گذشته به جمع‌بندی نرسیدند و گفته بودند که یا در 4 شهرستان اجرا شود یا هر 4 پروژه به عسلویه برود و برای ما صنایع پایین دستی بسازید.

 

نماینده مردم شیراز و زرقان با بیان اینکه این موضوع به ضرر استان بود بنابراین تصمیم بر این شد که تلاش کنیم حداقل پلی اتیلن‌ها از فارس خارج نشود، افزود: مدلی که ارائه شد، این بود که به جای اینکه سه پلی اتیلن در 3 شهرستان باشد یکجا و تجمیع شود.

وی عنوان کرد: برای اینکه اختلاف هم ایجاد نشود یک نقطه خارج از شهرستان‌های مطرح شده باشد و در هر کدام 150 میلیون دلار صنایع پایین دستی پتروشیمی ایجاد شود که مورد توافق سرمایه گذار قرار گرفت که بر سر مکان مورد نظر باز هم نمایندگان اختلاف پیدا کردند.

قادری تصریح کرد: برای اینکه مشکل آب هم حل شود منطقه‌ای در پایین دست سد سلمان فارسی پیشنهاد شد که نقطه‌ای در شهرستان قیروکارزین بود سرمایه‌گذار هم پذیرفت اما با تغییر نمایندگان دوباره به نقطه اول بازگشتیم اما سرمایه‌گذار هم حاضر نبود به روش نخست کار کند.

پیشنهاد 2 مدل برای حفظ پتروشیمی‌ها در استان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه 11 سال از این پروژه‌ها گذشته و اگر توافق صورت بگیرد می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، گفت: همکاران ما در مجلس باید از خودگذشتگی به خرج دهند و مردم هم متناسب با واقعیت‌ها از نمایندگان انتظار داشته باشند چراکه در حال حاضر هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست مدل اولیه را اجرا کند.

وی توضیح داد: یک میلیارد و 350 میلیون دلار بناست از سوی صندوق توسعه ملی تامین شود و مابقی را سرمایه گذار بیاورد و وزارت نفت هم اعلام کرده پولی برای خط انتقال اتان یا اتیلن نمی‌دهد، اما در آینده اصل سود سرمایه‌گذاری خط را به سرمایه‌گذار برمی‌گرداند. بنابراین سرمایه‌گذار اکنون نزدیک به 3.5 تا 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

قادری با بیان اینکه نمایندگان هم بدون اینکه نگران رای آوردن دوره بعدشان باشند کمک کنند تا این موضوع محقق شود، گفت: چند مدل برای اجرای پروژه مطرح شده، مدل نخست این است که اتیلن در عسلویه باشد؛ 3 پلی‌اتیلن در منطقه ویژه اقتصادی جهرم مستقر شود با این شرط که اشتغال آن برای هر یک از شهرستان‌های فسا، جهرم و داراب باشد و علاوه بر آن در هر کدام از شهرستان‌های داراب و فسا هم 150 میلیون دلار برای ایجاد صنایع پایین دستی سرمایه‌گذاری شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان ادامه داد: شهرستان فیروزآباد هم چون جدای از این مجموعه هست سرمایه‌گذار در آن 200 تا 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند که در شرایط کنونی مطلوب‌ترین مدل است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: مدل دیگر این است که اتیلن در عسلویه باشد، سرمایه‌گذار 3 پلی اتیلن را در یک نقطه‌ای بین فسا، جهرم و داراب قرار دهد و 250 میلیون دلار هم در فیروزآباد سرمایه‌گذاری شود.

زمان از دست برود، پروژه پتروشیمی‌ها منتفی است

قادری با بیان اینکه نمایندگان باید از این دو مدل یکی را انتخاب کنند؛ گفت: نماینده فیروزآباد مشکلی ندارد چون در هر صورت برای این شهر وضعیت مشخص است. نماینده جهرم هم مشکلی ندارد؛ نمایندگان فسا و داراب هم باید زودتر وضعیت را مشخص کنند تا سرمایه‌گذار زودتر شروع به کار کند.

وی با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که از دست دادن زمان سبب می‌شود کل پروژه منتفی اعلام شود، عنوان کرد: قرارگاه خاتم کار خود را در عسلویه شروع کرده و اگر استان فارس اقدام نکند برای تامین خوراک به استان‌های دیگر مراجعه می‌کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان با بیان اینکه در شرایط کنونی نمی‌توان سرمایه‌گذار دیگری پیدا کرد، تصریح کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه از این فرصت استفاده و یکی از مدل‌ها را اجرایی کنیم. اصحاب رسانه هم کمک کنند تا این فرصت را از دست ندهیم.

پالایشگاه دوم شیراز مشتری ندارد

قادری با بیان اینکه درباره پالایشگاه دوم شیراز نیز این اتفاق افتاد، گفت: پالایشگاه دوم در سفر روحانی کلنگ‌زنی شد ولی به دلیل اختلافات 5 سال کار عقب افتاد و اکنون در شرایطی هستیم که سرمایه‌گذار می‌گوید با کاهش قیمت نفت و محدودیت‌های مالی حاضر به اجرای پالایشگاه دوم شیراز نیست و می‌خواهد امتیاز را واگذار کند.

وی با بیان اینکه یک فرصت 1.5 میلیارد دلاری از دسترس ما خارج شد، افزود: جز هلدینگ پارسیان هیچ سرمایه‌گذار دیگری حاضر نمی‌شود برای پالایشگاه شیراز اقدام کند و این نگرانی درباره پتروشیمی‌ها هم وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: انتظار داریم اصحاب رسانه کمک و فضاسازی کنند تا همه دست اندرکاران به عنوان یک مطالبه عمومی سریع‌تر به جمع‌بندی برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار