تمرین مقابله و انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی از اقداماتی بود که در رزمایش بزرگ و مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۴ سپاه، توسط یگان‌های مختلف سطحی، زیرسطحی، تکاوری و پروازی و موشکی انجام شد.
کد خبر: ۸۸۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۱ 29 July 2020

مرحله نهایی رزمایش بزرگ و مشترک پیامبر اعظم (ص)14 با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز مقدس «یا علی‌بن ابی‌طالب (ع)» صبح دیروز در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج‌فارس تا عمق کشور، در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا آغاز شد.
در این دوره از رزمایش نسل جدید «سامانه‌های ضدموشک‌های بالستیک و کروز»، «سلاح‌های غافلگیرکننده»، «موشک‌های بالستیک برد بلند که قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دور دست را دارند» مورد آزمایش قرار گرفتند.
رصد رزمایش با کمک ماهواره نور
از جمله نکات قابل توجه رزمایش پیام اعظم (ص) ۱۴، رصد منطقه عمومی رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی توسط ماهواره نور بود که حاکی از فعالیت مستمر و مداوم این ماهواره در حدود یکصدمین روز از پرتاب و قرار گرفتن آن در مدار زمین است.
ماهواره نور که نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران است و مراحل طراحی و ساخت آن در نیروی هوافضای سپاه انجام شده است، سوم اردیبهشت ماه سال جاری توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب شد و پس از تزریق موفق در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین، در حال انجام ماموریت‌های خود است.


قدرت‌نمایی موشک‌های برد بلند در رزمایش سپاه
سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه و سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۴ در گفت‌وگویی به تشریح اهداف و برنامه‌های این رزمایش پرداخت.
به گزارش سپاه نیوز، سردار نیلفروشان ارتقای آمادگی‌های رزمی در تمامی سطوح، تمرین و حصول اطمینان از اجرای طرح‌های عملیاتی، افزایش سطح هماهنگی در اجرای عملیات مشترک و تمرین دفاع و آفند جنگ الکترونیک و پایداری ارتباطات چند لایه را از اهداف مهم رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۴ توصیف و تصریح کرد: تأمین خطوط مواصلاتی هوایی و دریایی و تداوم پشتیبانی‌های آمادی، تمرین ستادی سناریوهای مختلف و نیز طرح ریزی منعطف و سریع همراه با بازی جنگ دو طرفه از دیگر اهداف برگزاری این رزمایش بزرگ است.
وی عمق بخشی به دفاع با بهره‌گیری از توان عظیم نیروی مردمی و بسیج دریایی را از وجوه تمایز رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) ۱۴ عنوان و اظهار کرد: در طرح‌های دفاعی سپاه روح تهاجم و آفندی با بسیج مردمی شکل می‌گیرد و پایان ناپذیری دفاع با حضور مردم در معرکه‌های جهاد معنا پیدا می‌کند.
سردار نیلفروشان طرح‌ریزی مدرن بر اساس جنگ‌های ترکیبی و شبکه محور متناسب با دکترین تهاجمی سپاه، استفاده حداکثری از توان و تجهیزات مختلف سیگنالی، اپتیکی و با سرنشین و بدون سرنشین برای‌اشراف اطلاعاتی و اجرای رزمایش در شرایط جنگ بیولوژیک را از ویژگی‌های رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ عنوان کرد و گفت: در این رزمایش دفاع ضد موشکی بالستیک و کروز انجام شده و از برخی تجهیزات و سلاح‌های غافلگیر‌کننده مانند موشک‌های برد بلند بالستیک با قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دور دست استفاده می‌شود.


تمرین انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی
تمرین مقابله و انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی از دیگر اقداماتی بود که در این رزمایش توسط یگان‌های مختلف سطحی، زیرسطحی، تکاوری و پروازی و موشکی انجام شد. طی روزهای گذشته انتشار تصاویر ماهواره‌ای از جابه‌جایی ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی از سواحل ایران به سمت آب‌های خلیج‌فارس، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر اجرای یک رزمایش دریایی-موشکی توسط جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده بود.
بر مبنای فیلم منتشر شده از مراحل مقابله و انهدام این ناوهواپیمابر، در مرحله نخست شناور آمریکایی آماج حملات موشک‌های بالستیک و کروز دریایی از ساحل، دریا و هوا قرار می‌گیرد. علاوه‌بر حملات موشکی، راکت‌اندازهای دریایی نیروی دریایی سپاه نیز به اجرای آتش دقیق علیه هدف شناور پرداختند. در ادامه این سناریو همچنین بالگرد بل-۲۰۶ نیروی دریایی سپاه یک فروند موشک کروز ضدکشتی را (احتمالاً از نوع نصر هواپایه با برد ۳۵ کیلومتر) به سمت ناو آمریکایی شلیک کرد. پس از اصابت موشک‌ها به ناو، یگان‌های غواصی با انهدام پل فرماندهی و یگان‌های تکاوری با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه ناو، آن را به تصرف خود در آوردند.


لانچر دو فروندی موشک بالستیک کلاس فاتح
همچنین به گزارش فارس، نمایش نوعی جدید از لانچر موشک‌های بالستیک کلاس فاتح از دیگر نکات قابل توجه این رزمایش است که در ابعادی کوچکتر از نمونه‌های قبلی و با استفاده از کاورهای مشابه خودروهای تجاری، پیش از این دیده نشده بود. همچنین این لانچر قابلیت شلیک دو فروند موشک را دارد که پیش از این لانچرهای تک فروندی در این کلاس دیده شده بود.


واکنش آمریکا به رزمایش سپاه پاسداران
سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به برگزاری رزمایش بزرگ موشکی و دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز واکنش نشان داد.
«ربکا رباریچ» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس مدعی شد که رزمایش بزرگ موشکی- دریایی پیامبر اعظم (ص)14 که مرحله نهایی آن از سه شنبه در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج‌فارس تا عمق کشور، در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا آغاز شده، یک رزمایش تهاجمی است که هدف ارعاب [متحدان آمریکا] را دنبال می‌کند.
سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در واکنش به رزمایش بزرگ نیروهای دریایی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز ادعا کرد: «نیروی دریایی آمریکا و شرکایش تمرینات دفاعی برگزار می‌کنند تا امنیت دریایی در منطقه را به‌منظور حمایت از تردد آزاد دریایی ارتقا دهند؛ در حالی که ایران تمرینات تهاجمی برگزار می‌کند و سعی در قلدری و ارعاب [متحدان آمریکا در منطقه] دارد.»
وی افزود: «این رزمایش عملیات نیروهای ائتلاف [آمریکایی] در منطقه را مختل نکرده و هیچ تأثیری بر تردد کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن نداشته است.»
گفتنی است امروز چهارشنبه و در روز دوم مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۴، یگان‌های نیروی هوافضای سپاه اقدامات عملیاتی و دستاوردهای جدید در حوزه‌های مختلف را به نمایش خواهد گذاشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار