توجه به بهبود سلامت استخوان در سال‌های اولیه زندگی در پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی در دوران بعدی بسیار مؤثر است.
کد خبر: ۸۸۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱ 02 August 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: زهرا حسن زاده دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز درباره سلامت استخوان در کودکان، اظهار کرد: دوران کودکی و نوجوانی زمان کلیدی ساخت استخوان است.

او با بیان اینکه در این دوران رشد طولی و افزایش استحکام استخوان به طور قابل توجهی رخ می‌دهد، به نحوی که حدود نیمی از توده استخوانی در نوجوانی شکل می‌گیرد، ادامه داد: توجه به بهبود سلامت استخوان در سال‌های اولیه زندگی در پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی در دوران بعدی بسیار مؤثر است.

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه ژنتیک نقش عمده‌ای در ایجاد بیشترین میزان توده استخوانی دارد، افزود: دریافت‌های غذایی و فعالیت بدنی در رسیدن به بالاترین میزان از سختی و استحکام استخوان نقش بسزایی دارد.

۳ ماده مغذی موثر در رشد استخوان
زهرا حسن زاده با بیان اینکه کلسیم، ویتامین D و پروتئین مواد مغذی برای رشد استخوان ضروری هستند، گفت: در سنین ۹ تا ۱۸ سال بیشترین نیاز به کلسیم دیده می‌شود و لبنیات نظیر شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک تأمین کننده بخش اعظمی از نیاز روزانه به کلسیم است.

او با بیان اینکه کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم برگ، برگ شلغم و بادام نیز منابع خوب کلسیم هستند، ادامه داد: مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین شده منجر به کاهش تمایل به مصرف لبنیات و نوشیدنی‌های بر پایه شیر در نوجوانان و کودکان بزرگتر شده است.

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه ویتامین D یکی دیگر از مواد مغذی ضروری در رشد و سلامت استخوان است، اضافه کرد: منبع اصلی دریافت ویتامین D نور خورشید است، بنابراین تشویق کودک به ورزش و انجام فعالیت بدنی در محیط آزاد منجر به بهبود ذخایر این ویتامین در بدن می‌شود.

او تصریح کرد: مطالعات مختلف نشان داده است پروتئین با افزایش سطح فاکتور‌های رشد در تشکیل استخوان در دوران رشد سریع ضروری است. قرار دادن مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات، انواع مغز‌ها و سویا در برنامه غذایی روزانه می‌تواند پروتئین موردنیاز فرد را تأمین کند.

تاثیر ویتامین D در رشد و سلامت استخوان

زهرا حسن زاده گفت: توجه به این مسئله حائز اهمیت است که تغذیه مناسب و فعالیت بدنی دو جزء جدانشدنی در رشد استخوان‌ها هستند و این اثر در سنین نوجوانی بیشتر مشاهده می‌شود.

او افزود: بنابراین تمرین‌های ورزشی منظم و فعالیت بدنی روزانه مانند پیاده روی، دویدن و بازی‌های پرتحرک به حفظ سلامت استخوان کمک قابل توجهی می‌کند.

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه حفظ وزن سالم نیز در پیشگیری از بروز اختلالات استخوانی مؤثر است، اضافه کرد: لاغری یا چاقی هر دو از عوامل خطر تهدیدکننده سلامت استخوان هستند و مطالعات مختلف نشان داده اند که چاقی شکمی به دلیل ایجاد اختلالات متابولیکی اثرات منفی بر سلامت استخوان دارد.

تاثیر چاقی و لاغری در سلامت استخوان کودکان

او ادامه داد: چاقی کودکان منجر به تغییر در هورمون‌های رشد و هورمون‌های فرد در دوران بلوغ می‌شود؛ همچنین به واسطه تغییر در ترشح آدیپوکین‌ها بر رشد استخوان اثرات نامطلوب می‌گذارد، بنابراین این تغییرات هورمونی منجر به تغییر وضعیت رشد استخوان می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار