شهرداری شیراز صاحب‌خانه یا موجر خوبی برای مستاجران نیست، باید پای درد‌ودل‌های مستاجران نشست تا تلخی «خون به شیشه کردن» را لمس کرد، یک بام و دوهوای شهرداری و شورای شهر شیراز حال کاسبان مستأجر را خراب کرده است.
کد خبر: ۸۸۳۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 03 August 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: شهرداری شیراز صاحب‌خانه یا موجر خوبی برای مستاجران نیست، باید پای درد‌ودل‌های مستاجران نشست تا تلخی «خون به شیشه کردن» را لمس کرد، یک بام و دوهوای شهرداری و شورای شهر شیراز حال کاسبان مستاجر را خراب کرده است و حکایت مستاجران غرفه‌های شهربازی تنها بخش کوچکی از نارضایتی‌هاست

بازرس انجمن شهربازی‌داران شیراز با انتقاد از اینکه قراردادهای شهرداری با غرفه‌داران شهربازی کاملاً یک‌طرفه است، می‌گوید: غرفه‌داران برای کسب امرارمعاش و اینکه شغل دیگری ندارند ناچار هستند با هر قید شرطی زیر پای قرارداد امضا کنند تا بتوانند با هر سختی اجاره خود را پرداخت کنند چه برسد اینکه شهرداری بخواهد اجاره خود را ببخشد.

غلامرضا باقری که در یکی از پارک‌های شیراز غرفه‌دار است، می‌افزاید: از اسفندماه سال گذشته تاکنون هیچ درآمدی نداشته‌ام و به دلیل شیوع کرونا و اعلام تعطیلی‌ها هر برنامه‌ای که برای ایام عید و فصل تابستان داشته بودیم همگی به هوا رفت.

به گفته وی؛ ازآنجایی‌که هنگام عقد قرارداد یک‌طرفه باید چک‌های کل اجاره ماهانه را پرداخت کنیم در هفته گذشته از سوی شهرداری دو فقره چک اجاره‌بها را فرم زده و هیچ‌گونه همکاری با مجموعه غرفه داران ندارند.

این غرفه‌دار ادامه می‌دهد: در هفته‌های گذشته پیامکی از سوی شهرداری دریافت کردیم مبنی بر همکاری بیشتر در پرداخت به‌موقع اجاره که در صورت عدم پرداخت غرفه‌ها را باید تحویل دهیم.

باقری می‌گوید: با داشتن دو فرزند و مسکوت ماندن ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه آیا منطقی است یک نهاد دولتی بخواهد این‌گونه با مستأجران رفتار کند؟

حدود هشت ماه است که با تعطیلی کسب‌وکار مواجه شده‌ایم و با توجه به خاموشی و تعطیلی پارک‌ها هیچ منبع درآمدی وجود ندارد که بخواهیم اجاره‌بهای شهرداری را تأمین کنیم

باقری اجاره‌بها هر غرفه را در حدود ۲۰ میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: حدود هشت ماه است که با تعطیلی کسب‌وکار مواجه شده‌ایم و با توجه به خاموشی و تعطیلی پارک‌ها هیچ منبع درآمدی وجود ندارد که بخواهیم اجاره‌بهای شهرداری را تأمین کنیم.

یاسر منصور نژاد مستأجر دیگری است که در دو بوستان شهرداری با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون تومانی فعالیت می‌کند و امروز به دلیل شیوع این ویروس ضرر و زیان ۲۰۰ میلیون تومانی مواجه شده است.

به عقیده وی غرفه‌داران از سال گذشته که سیل آمد با کسادی کار مواجه شدند، به عید امسال امیدوار بودیم که تمامی برنامه‌ریزی‌ها به فنا رفت.

وی که معتقد است شهرداری شیراز در زمینه بخشش هیچ مساعدتی با غرفه‌داران نداشته است، می‌افزاید: بر اساس شنیده‌ها و بدون هیچ ارائه مدرکی ما را به شهردار بعدی وعده داده که پس از اتمام قرارداد دو ماه بیشتر بتوانیم فعالیت داشته باشیم این درحالی‌که مشخص نیست در دوره بعدی شهردار یا مجموعه شورای شهر آیا با این تصمیم موافقت شود یا خیر؟

منصورنژاد می‌گوید مجموعه حقوقی شهرداری دو فقره چک را در اوضاع کسادی بازار کرونا فرم زده و جوابگو نیست.

چرا مسئولان شهرداری بدون توجه به موضوع روز فقط اجاره‌بهای خود را می‌شناسند و توجهی ندارند که در این شرایط کنونی چندین نفر بیکارشده و در پرداخت اجاره‌بها با مشکل مواجه هستیم

این غرفه‌دار می‌افزاید: چرا مسئولان شهرداری بدون توجه به موضوع روز فقط اجاره‌بهای خود را می‌شناسند و توجهی ندارند که در این شرایط کنونی چندین نفر بیکارشده و در پرداخت اجاره‌بها با مشکل مواجه هستیم.

وی با انتقاد از اینکه آنان حتی در روز به مزایده گذاشتن مکان‌های غرفه نیز حتی نظر کارشناسان خود را قبول ندارند و مبلغ پایه مزایده را مبلغ‌های اعلام می‌کنند که ما را وادار کنند از شهروندان برای استفاده از اسباب‌بازی مبلغ‌های هنگفتی را طلب کنیم و قرارداد آنان را به قرارداد ترکمانچای قلمداد می‌کند.

به گفته منصورنژاد در هرسال اداره استاندار با دریافت مبلغی استاندارد دستگاه‌ها را تأیید و این موضوع بیانگر آن است خانواده‌ها برای استفاده از دستگاه‌های بازی نگرانی نداشته باشند.

غرفه دار دیگری که دریکی از پارک‌های شیراز غرفه عکاسی دارد از معرفی نام خود پرهیز می‌کند و می‌گوید: حدود هشت ماه است که غرفه را تعطیل کرده‌ام و نتوانسته‌ام کسب درآمد کنم.

وی می‌گوید: علت اینکه چرا مجموعه شهرداری در شعار و تابلوهای شهری برای فرهنگ مساوات و بخشش اجاره‌بها موافق بوده، باید از آنان سؤال کرد آیا به مستأجران خود بخشش داشته‌اید که حالا بخواهید از شهروندان این فرهنگ را رعایت کنند؟

این غرفه‌دار عکاسی می‌گوید: با سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیون تومانی تاکنون ۳۰ میلیون ضرر کرده‌ام و یک فقره چک را فرم زده و اصرار دارند تا سریعاً بتوانم مبلغ چک را پرداخت کنم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز به خبرگزاری فارس می‌گوید: در اواخر سال گذشته با تصویب مصوبه شورای شهر مقرر شد غرفه‌دارانی که از سوی شهرداری به‌منظور مقابله با کرونا غرفه خود را تعطیلکرده‌اند از پرداخت اجاره معاف شوند.

سعید نظری می‌گوید: چنانچه مستأجری در شرایط اعلام تعطیلی از سوری شهرداری اجاره‌بها پرداخت کرده باشد می‌تواند به شورای شهر مراجعه و تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز معتقد است اعضای شورا شهر به‌عنوان نمایندگان شهروندان در شورای شهر وظیفه‌دارند از حق‌وحقوق شهروندان دفاع و از تخلفات جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه با رئیس انجمن اسباب‌بازی داران جلسه‌ای برگزار شد و پس از اعلام مشکلاتشان مقرر شد در ایام اعلام تعطیلی از سوی شهرداری از پرداخت اجاره‌بها معاف شوند.

نظری ادامه داد: برخی از غرفه‌داران متوجه این تعطیلات نشده و بر اساس قانون باید اجاره‌بها پرداخت کنند.

سخنگوی شورای شهر شیراز ادامه داد: شهرداری به لحاظ قانونی نمی‌تواند اجاره‌بهای مستغلات و غرفه‌های خود را ببخشد، این اجاره‌بها جزئی از اموال عمومی هست و نمی‌توان به‌سادگی آن را بخشید.

شورای شهر و شهرداری صرفا تخفیف را برای زمانی قائل شدند که تعطیلات از سوی شهرداری اعمال شده باشد در غیر این صورت امکان بخشودگی اجاره‌بها وجود ندارد

عضو‌ کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز افزود: شورای شهر و شهرداری صرفا تخفیف را برای زمانی قائل شدند که تعطیلات از سوی شهرداری اعمال شده باشد در غیر این صورت امکان بخشودگی اجاره‌بها وجود ندارد.

نظری ادامه داد: کرونا سایه سنگینی به همه کسب‌وکارها انداخته است که غرفه‌داران پارک‌ها از آن مستنثنی نیستند و شهرداری توان جبران خسارات همه اصناف را ندارد.

وی ادامه داد: شهرداری و شورای شهر چندین نوبت ناوگان اتوبوس‌رانی را تعطیل کردند اما به‌سادگی نتوانستیم هزینه این عزیزان را که ارباب جمعی شهرداری هستند را جبران کنیم.

نظری یادآور شد: درعین‌حال ارتباط خوبی با هیئت‌رئیسه انجمن صنفی اسباب‌بازی داران داریم و در تلاشیم مشکلات را در فضایی بهتر حل کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز نیز گفت: در تلاش هستیم با تدبیر شهردار شیراز غرفه‌داران از پرداخت بخشی از اجاره‌بها معاف شوند.

محمدرضا محمدحسن‌پور اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود شهردار شیراز با توجه به اینکه در اقدامات پیشگیرانه‌ای که در امر تعطیلی ناوگان حمل نقل شهری داشت در این امر نیز تدابیری بیندیشد تا شهروندان و مستأجران مشکلاتشان کاهش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار