روحانی شعار‌هایی را در حوزه تولید و رفع موانع آن به گوش همگان رساند؛ اما با گذشت ۷ سال، همچنان بسیاری از تولیدکنندگان از وضعیت خود ناراضی هستند.
کد خبر: ۸۸۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ 05 August 2020

کلید رفع موانع تولید در دست کیست؟

به گزارش تابناک سمنان: دولت روحانی از همان سالی که روی کار آمد، همچون دولت‌های قبل شعار‌هایی را در حوزه تولید و رفع موانع آن به گوش همگان رساند؛ اما اکنون که حدود ۷ سالی از آن روز‌ها می‌گذرد همچنان بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و از وضعیت خود ناراضی هستند.

محورهایی همچون جهش تولید، تولید داخلی و پیشرفت در این زمینه، مسائلی است که طبیعتا نیاز به برنامه و سیاست‌هایی مدون و مناسب دارد که توسط وزارتخانه‌های مختلف و دولت پیگیری شود؛ اما در ادامه باید ببینیم دولتی که هدفش رفع موانع از سر راه تولیدکنندگان بوده چرا هنوز نتوانسته رضایت تولیدکنندگان را جلب کند.

 

موانع تولید/

افزایش تولید در گرو رفع موانع آن!

لفظ تولید و اشتغال همیشه با یکدیگر عجین بوده و می‌توان گفت که امروزه این دو لفظ به یکی از مهم‌ترین مسائل روز به‌ویژه برای جوانان تبدیل شده، به همین جهت دولت موظف است در هر برهه‌ای از زمان برنامه و تدابیری صحیح را برای رونق تولید و رفع موانع آن اتخاذ کند، زیرا با رفع موانع می‌توان تا حدودی نیرو‌های جوانان را در جامعه به سمت اشتغال و اشتغالزایی سوق داد.

قبل از روی کار آمدن دولت روحانی، تولیدکنندگان کشور طبیعتا با مشکلاتی همچون تخصیص اعتبارات، نیروی انسانی و کمبود تجهیزات فنی مواجه بودند اما زمانی که رئیس جمهور وعده رفع این موانع را سر داد، آنها تصور می‌کردند که روحانی می‌تواند تا حدودی گره کار آنها را بگشاید؛ مدت زمان زیادی نگذشت که روحانی دستور داد که ستادی برای رفع این موانع و سهولت در انجام کار تولید کنندگان تشکیل شود.

پس از شروع کار کارگروه «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» به دستور رئیس جمهور در اواخر سال ۹۵،  استانداران اختیار یافتند که با در نظر گرفتن شرایط استان خود این کارگروه را تشکیل دهند و در آن به بررسی مشکلات تولیدی تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل بپردازند؛ اما لازم است قبل از انجام و تشکیل چنین کارگروهی، دولت با دید بازتری به موانع تولید در جامعه نگاه کند، زیرا تنها برگزاری یک جلسه یا کارگاه حتی به صورت متوالی آن هم بدون برنامه‌ بی‌نتیجه خواهد بود.

در ارتباط با اقدامات دولت برای رفع موانع تولید، حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مجلس دهم در ۷ فروردین سال ۹۶ از دولت انتقاد کرد و گفت که دولت موانع کار و تولید را از سر راه برنمی‌دارد به همین دلیل ما شاهدیم که هر روز بیکاری تحصیلکرده‌ها افزایش پیدا می‌کند. امیدواریم با یک اقدام انقلابی تحولی در این حوزه به وجود بیاید.

اما از سال ۹۶ تا ۹۷ دولت برای رفع موانع تولید و حل مشکلات تولیدکنندگان تنها به تشکیل کارگروهی به نام «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» اکتفا کرد؛ با این حال بسیاری از مسئولان و اعضاء هیئت دولت تاکید می‌کنند که عملکرد قوه مجریه در جهت رفع موانع تولید قابل مقایسه با دولت‌های پیشین نیست، یکی از این افراد محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است، او در ۱۴ اردیبهشت سال ۹۷ گفت که نمی‌توان ادعا کرد که وضعیت کشور مطلوب است و باید منصفانه گفت که تا رسیدن به وضع مطلوب، فاصله داریم، اما عملکرد دولت را با دولت قبل مقایسه کنید تا شاهد پیشرفت باشید. 

این در حالی است  که موسی‌الرضا ثروتی عضو کمسیون  برنامه و بودجه دولت نهم در سال ۹۷ گفت که عملکرد دولت در اجرای سیاست‌های رفع موانع تولید ضعیف بوده و هنوز ایرادات و اشکالاتی در بدنه دولت در این بخش تولید وجود دارد و نتوانسته‌اند به جایگاه مطلوب برسند.

نظرات مختلفی در ارتباط با عملکرد روحانی در بخش رفع موانع تولید وجود دارد اما مسئولان باید بدانند که شرایط کشور دیگر شبیه به سال‌های قبل نیست و تولیدگنندگان با مشکلات و نگرانی‌های بیشتری مواجه‌ شده‌اند؛ پس لازم است که تدابیری اساسی‌تر برای رفع موانع تولید در دستور کار دولت قرار گیرد.

موانع تولید/

از دغدغه‌های دولت برای رفع موانع تولید تا شکایت تولیدکنندگان

دولت سال ۹۸ را با بازدید از کارخانه‌ها و افتتاح پروژه‌های تولیدی در استان‌های مختلف شروع کرد، طبیعتا در نگاه اول این حرکت دولت برای همگان بسیار با ارزش و گرانبها و برای تولیدکنندگان هم  با امیدواری همراه بود. اما امید همگان پس از مدتی به ناامید تبدیل شد؛ برخی از استانداران معتقدند که رئیس جمهور لازم است اعتباراتی را به استان‌ها برای رشد تولید و رفع موانع آن اختصاص دهد، در ادامه هم کارشناسان بر این باورند که دولت باید بیش از پیش برای رفع موانع تولید برنامه‌ریزی کند، زیرا نمی‌توان از مسئله‌ای به این مهمی عبور کرد.

۳۰ اردیبهشت سال ۹۸ رئیس جمهور به تمام دستگاه‌های اجرایی دستور داد تا در زمینه رونق تولید و رفع موانع سرمایه‌گذاری در کشور اقدام کنند. همانطور که ذکر شد روحانی تنها به جلسات متعدد، تاکیدات فراوان، دستور به وزارتخانه‌ها و تشکیل یک کارگروه اکتفا کرده که تا به امروز نتیجه‌ای موثر هم به دنبال نداشته و کماکان تولیدکنندگان از وضعیت کنونی خود نگران هستند و اعتراض‌هایی هم دارند.

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس دهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که دولت، رویکرد‌های کلی برای رفع موانع تولید داشته، اما در عمل متاسفانه کمتر به آن توجه شده و بسیاری از موانع تولید همچنان وجود دارد.

او معتقد است که اقدامات انجام نشده بسیار زیادی از سوی دولت وجود دارد اما این درحالی است که در مجلس دهم قوانین خوبی  برای تولید و رفع موانع آن تصویب شده است؛ دولت در این چندماه باقی‌مانده باید واقعیت‌های تولیدی را بیشتر بشناسد و با تولیدکنندگان رابطه بهتری داشته باشد.

موانع تولید/

پایان دولت روحانی و عقب‌ماندگی‌هایی در بخش تولید!

با توجه به اینکه تنها ۹ ماه به پایان دولت روحانی مانده،  رئیس جمهور ۷ مرداد امسال در جلسه ستاد اقتصادی دولت اعلام کرد که اجازه نمی‌دهیم چرخه تولید کشور گرفتار مشکلات شود. اما  تازه‌ترین خبر در ارتباط با حوزه تولید و رفع موانع، این است که روحانی در جلسه هیئت دولت ۱۲ مرداد امسال گفت که با توجه به تاکیدات و رهنمود‌های رهبر انقلاب در حوزه تولید، «کارگروه رفع موانع تولید» تشکیل می‌شود.

کشور زمانی می‌تواند پرچم سربلندی خود را در حوزه تولید به اهتزاز درآورد که موانعی حضور نداشته باشند و تمام هم و غم دولت  در راستای ارائه تسهیلات جهت سهولت در فعالیت تولیدکنندگان  باشد.

امیدواریم  رئیس جمهور قبل از اتمام کار خود، سیاست جدیدی برای رفع موانع تولید به کار گیرد و تنها به یک کارگروه و بازدیدهای میدانی از پروژه‌ها اکتفا نکند؛ زیرا در صورت رشد تولید، چرخه صادرات و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی متوقف نمی‌شود و طبیعتا نتایج بسیار مهم و مفیدی را به همراه خود خواهد داشت.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار