معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از غربالگری ۹۲ درصد از نوزادان سه تا پنج روزه در چالش کرونا خبر داد و بیان داشت : با اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی و گسترش غربالگری بیماری های متابولیک ارثی از اردیبهشت سال ۹۸، با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزادان، غربالگری ۲۰ بیماری متابولیک ارثی نیز آغاز شده است.
کد خبر: ۸۸۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷ 10 August 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:عبدالرسول همتی روز دوشنبه با اشاره به اینکه بعد از اجرای این برنامه، برای تمامی نوزادان متولد شده علاوه بر غربالگری بیماری های شناسه دار برخی دیگر بیماری ها نیز در فهرست غربالگری آمد افزود: در این برنامه علاوه بر بیماری های کم کاری تیرویید، گالاکتوزمی، PKU و فاویسم در مراکز و شبکه های تحت پوشش دانشگاه ، غربالگری ۲۰ بیماری متابولیک ارثی نیز در حال انجام است.

وی افزود: با شروع همه گیری کرونا در کشور و استان فارس ، ارائه خدمات غربالگری نوزادان شامل آموزش مادران باردار، غربالگری نوزادان در فاصله سه تا پنج روزگی، ارسال نمونه و دریافت، پیگیری نتایج آزمایش ها و درمان مناسب و به موقع بیماران شناسایی شده با رعایت فاصله گذاری فیزیکی همانند قبل انجام شد و با تلاش، همت و پیگیری های همکاران در شبکه های بهداشت و درمان، همکاران ستادی، مراکز غربالگری و آزمایشگاه های ژنتیک، شاخص پوشش غربالگری نوزادان دچار افت نشده است.

دکتر همتی از غربالگری ۹۲ و نیم درصد نوزادان در سه تا پنج روزگی در پنج ماه گذشته خبر داد و گفت: در طول این مدت، هزار و ۲۲۸ نوزاد متولد شده غربالگری شده اند و بیش از چهار هزار و ۴۷۶ نوزاد به دلیل شرایط خاص از قبیل نارس بودن، دوقلویی، بستری در بیمارستان، وزن بالای ۴ کیلو گرم دوباره فراخوان و از پاشنه پای نوزادان نمونه گیری مجدد انجام شد که پس از انجام آزمایش، ۲۱۷ نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید، ۲۵ نوزاد مبتلا به PKU، ۱۱ مورد مثبت گالاکتوزومی، ۴۸ مورد مثبت ابتلا به متابولیک ارثی و سه هزار و ۳۵۱ مورد مشکوک به فاویسم شناسایی شدند.

وی افزود: با توجه به تعطیلی کلینیک متابولیک ارثی درمانگاه تخصصی امام رضا (ع) از ابتدای اسفند، تمامی بیماران مثبت شناسایی شده با تلاش همکاران معاونت بهداشت پیگیری و نتایج آزمایش های تایید تشخیص بیماری با همکاری و همراهی بی بدیل اساتید منتخب فوق تخصص غدد اطفال و متخصص اطفال منتخب استان، به صورت غیر حضوری و تلفنی بررسی و بلافاصله درمان بیماران تشخیص داده شده آغاز شد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه، در بسیاری از موارد در راستای کاهش رفت و آمد والدین به مرکز استان نمونه های تایید تشخیص در محل سکونت از نوزاد گرفته شده و تحت شرایط استاندارد به آزمایشگاه ها ارسال می شد.

دکتر همتی یادآور شد: با پیگیری و مراقبت شبانه روزی همکاران شبکه های بهداشت و درمان استان و راهنمایی اساتید گروه کودکان و ارائه خدماتی همچون ویزیت بیماران از طریق فضای مجازی، مشاوره تغذیه، مشاوره روانشناسی، آموزش و تحویل شیرهای رژیمی در منزل با همکاری معاونت غذا و دارو، هیچکدام از موارد شناسایی شده از دریافت به موقع خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی در این دوران محروم نشدند.

تا امروز ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۳۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران در کشور به ۳۲۸ هزار و ۸۴۴ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۹ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۶۱۶ نفر رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار