عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توضیحاتی درباره آنچه باید در مورد ماسک‌های پارچه‌ای برای پیشگیری از ویروس کرونا بدانیم، ارائه داد.
کد خبر: ۸۸۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲ 15 August 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مهدی جهانگیری دکترای بهداشت حرفه‌ای و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره آنچه باید در مورد ماسک‌های پارچه‌ای برای پیشگیری از ویروس کرونا بدانیم، با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال بیماری کرونا راه قطره‌ای است، اظهار کرد: هنگامی که ما عطسه، سرفه و یا حتی صحبت می‌کنیم تعداد زیادی قطرات تنفسی که ممکن است حاوی ویروس کرونا باشند، در محیط منتشر شوند.

او ادامه داد: این قطرات تنفسی در ابتدای رهایش خطر‌های بزرگی دارند و اگر ما از ماسک پارچه‌ای استفاده کنیم می‌توانیم در همان هنگام رهایش این قطرات تنفسی را به دام بیندازیم و از انتشار بیشتر آنها به محیط جلوگیری کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: از آنجایی که حدود ۴۰ درصد افرادی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند بدون علامت هستند بنابراین تمام افراد جامعه که سن بالاتر از ۲ سال دارند و بدون محدودیت تنفسی یا معلولیت هستند باید از ماسک‌های تنفسی استفاده کنند.

او با بیان اینکه برای عموم مردم ماسک‌های پارچه‌ای را توصیه می‌کنیم، افزود: بنابراین ماسک‌های پارچه‌ای به غیر از کادر درمان و گروه‌های شغلی پرخطر، برای افراد عادی جامعه مناسب هستند.

مهدی جهانگیری تصریح کرد: ماسک‌های پارچه‌ای از این جهت که قابل شست و شو و استفاده مجدد هستند و با هزینه کمی می‌توان به شکل خانگی آن‌ها را تهیه کرد برای عموم مردم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است و ضمن اینکه در حفظ محیط زیست هم استفاده از این ماسک‌ها کمک می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نکته دیگر اینکه استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای بوسیله عموم مردم، سبب می‌شود که ظرفیت تولید کشور در ماسک‌های N۹۵ و ماسک‌های جراحی صرف کادر درمان و گروه‌های شغلی پرخطر که از اولویت بالاتری برخوردار هستند، شود.

او با بیان اینکه ماسک‌های پارچه‌ای باید حتماً سه لایه باشند و از جنس کتان، پارچه‌های نخی و پارچه‌های پنبه بدون پرز باشند، تصریح کرد: ماسک‌های پارچه‌ای اندازه شان باید به نحوی باشد که کل صورت از طرفین و همچنین از پل بینی تا چانه‌ها را به طور کامل پوشش دهد.

مهدی جهانگیری ادامه داد: ماسک‌های پارچه‌ای باید به نحوی ساخته شوند که امکان تنفس را بدون محدودیت فراهم کنند و بند‌های محکم و ایمنی را داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: ماسک‌های پارچه‌ای را می‌توانید در منزل و به شکل خانگی با سه لایه پارچه کتانی، نخی و پنبه‌ای بدون پرز که دارای ۲ بند در طرفین باشند، در منزل تهیه کنید.

او بیان کرد: اگر ماسک‌های پارچه‌ای را از فروشگاه‌های بیرون از منزل تهیه می‌کنید حتماً باید قبل از استفاده آنها را شست و شو و اتو کنید و یا اینکه اجازه دهید ۵ روز زمان بگذرد و بعد از ماسک‌ها استفاده کنیم.

مهدی جهانگیری با بیان اینکه به طور کلی این ماسک‌ها تا زمانی که مرطوب نشده‌اند یا آسیب فیزیکی ندیده اند، قابل استفاده هستند، توصیه کرد: همیشه ۲ یا ۳ ماسک در طول روز به همراه داشته باشید تا چنانچه مجبور شدید ماسک را تعویض کنید ماسک جایگزین داشته باشید.

او گفت: دقت داشته باشید که ماسک آلوده را در داخل یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید و برای شست و شو به منزل ببرید و به طور کلی توصیه می‌شود ماسک‌های پارچه‌ای روزانه شست و شو و ضدعفونی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: برای شست و شو و ضدعفونی هم می‌توانیم ماسک‌های پارچه‌ای را در ماشین لباسشویی با آب گرم شست و شو دهید و بعد با خشک کن با دور تند و خشک کنیم.

او افزود: اگر بخواهیم ماسک‌ها را به شیوه دستی شست و شو و ضدعفونی کنیم هم کافی است محلولی حاوی ۴ قاشق چای خوری وایتکس و یک و نیم لیتر آب تهیه و ماسک را به مدت پنج دقیقه در آن غوطه ور کنیم و بعد با آب سرد شست و شو دهید و در نهایت ماسک را در هوای آزاد و نور آفتاب خشک کنید.

مهدی جهانگیری با بیان اینکه قبل و بعد از استفاده از ماسک حتما باید دست‌ها را با آب و صابون شست و شو دهید، تصریح کرد: زمانی که می‌خواهید ماسک را بپوشید یا در بیاورید حتماً باید آن را از قسمت بند‌ها در دست بگیرید و روی صورت قرار دهید و طوری آن را تنظیم کنید که پل بینی تا چانه‌ها را به طور کامل در بر بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: نکته دیگر اینکه به هیچ عنوان بینی از ماسک نباید بیرون باشد و زمان‌هایی که نمی‌خواهید از ماسک استفاده کنید ماسک را زیر چانه قرار ندهید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار