مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با اشاره به تولید بیش از ۳۵ تن قدومه شیرازی در این شهرستان، گفت: برداشت قدومه شیرازی از هفت هکتار از مزارع این شهرستان به اتمام رسید.
کد خبر: ۸۸۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹ 15 August 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:عزیز رحیمی شنبه ۲۵ مرداد در جمع خبرنگاران افزود: قدومه در این شهرستان در اسفند ماه کشت و برداشت آن نیز از اوایل مرداد آغاز و تا اواخر این ماه ادمه دارد.

او گفت: متوسط عملکرد قدومه در این اراضی حدود ۵۰۰ کیلو گرم در هکتار و در صورت آبیاری مزارع و وجود شرایط مطلوب عملکرد تا ۱۵۰۰ کیلو گرم در هکتار نیز امکان پذیر است.

رحیمی با بیان اینکه برداشت گیاه قدومه در دو مرحله و به صورت دستی و مکانیزه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ابتدا بوته‌های قدومه توسط کارگر جمع آوری و سپس در مکانی نگه داری و پس از کاهش رطوبت با گذشت ۱۵ روز بذر ها توسط کمباین جدا می‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این گیاه دارای ارزش اقتصادی بالایی است، عنوان کرد: آبیاری کم و سودآوری زیاد را می‌توان از جمله فواید مهم در راستای توسعه کشت این گیاه دارویی به شمار آورد.

رحیمی با اشاره به اینکه برگ‌های این گیاه کرک دار بوده که با شرایط خشکی سازگاری خوبی دارد، یادآود شد: قدومه شیرازی در شرایط کم بارش حدود سه آبیاری نیاز دارد بنابراین در راستای تغییر الگوی کشت و کاشت گیاهان کم آب بر می‌تواند جایگزین مناسبی برای گیاهان پر آب در منطقه باشد.

به گزارش ایسنا قدومه شیرازی گیاهی یکساله و کوچک، دارای برگ‌هایی با بریدگی‌های عمیق و خیلی نامنظم است. گل‌های این گیاه، کوچک و زرد هستند و در انتهای شاخه‌ها ظاهر می‌شود. میوه آن خورجین و به شکل غلاف بوده؛ قسمت پایین غلاف آن متورم و قسمت بالای آن نازک است.

دانه‌های قدومه از عدس کوچکتر، پهن و گرد بوده و دارای سه نوع و شامل سرخ، زرد و سفید است. قدومه دارای رنگ سرخ را در اصفهان تودری گلگون ‌گویند، آنچه تحت نام قدومه در بازار دارویی ایران ارئه می‌شود عبارت است از: قدومه شیرازی و نوعی دیگر آن قدومه شهری است که از قدومه شیرازی کوچکتر است. با این وجود همه انواع قدومه از لحاظ خواص دارویی به هم شباهت دارند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار