ساکنان بیرم برخی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دیگران به عسلویه و بندرعباس مهاجرت کردند.
کد خبر: ۸۸۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 18 August 2020

تابناک فارس به نقل زا مهر: بیرم یکی از شهر‌های جنوب استان فارس ایران واقع در بخش بیرم شهرستان لارستان است.

شهر بیرم در فاصله ۱۳۵ کیلومتری مرکز شهرستان و ۳۶۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. آب و هوای منطقه گرم و خشک و متوسط بارندگی سالیانه کمتر از ۲۰۰ میلی متر است.

در یک دهه اخیر و به دنبال بروز خشکسالی‌ها از یک طرف، برداشت‌های بی رویه برای کشاورزی از سوی دیگر و همچنین فرسایش و استهلاک خطوط و تأسیسات منابع آبی که عمر برخی از این تأسیسات به بیش از ۲۵ سال نیز می‌گذرد به ویژه در سطح روستا‌ها و مناطق محروم موضوع دسترسی به منابع آبی و همچنین تأمین آب آشامیدنی سالم را با چالش جدی مواجه ساخته است.

بی آبی و قطع مکرر آب گل آلود

افت فشار و قطعی‌های مکرر و دسترسی نداشتن مناسب مردم به آب و گل آلود بودن آن نیز از جمله مسائلی است که بیرمی‌ها و مردم این منطقه هر روز با آن مواجه هستند این در حالی است که بیرم از جمله مناطق گرم استان است که این روز‌ها نبود آب آشامیدنی نیز بر رنج مردم افزوده است.

 

یکی از اهالی منطقه بیرم گفت: افت محسوس فشار آب در منطقه بیرم و روستا‌های اطراف آن همواره به عنوان یکی از مشکلات و دغدغه‌های جدی و چندین ساله این شهر است، اما با وجود همه نامه نگاری‌ها و درخواست‌های مکرر اقدام خاصی برای رفع آن صورت نگرفته است.

بیرمی‌ها در حال مهاجرت به دلیل بی آبی

یکی دیگر از اهالی منطقه بیرم همچنین افت فشار آب و کم آبی در حوزه شرب و کشاورزی را یادآور شد و گفت: این مشکل تنها مربوط به این دولت نیست بلکه بیش از ۳۰ سال است که مردم منطقه با این مشکلات و سختی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

او افزود: مشکلات و دغدغه‌های مردم بویژه در زمینه نداشتن آب در طی این سال‌ها منجر به مهاجرت مردمی شده که اصلی‌ترین راه درآمدشان دامداری و کشاورزی است.

 

این فرد در ادامه با اشاره به مهاجرت ساکنان بیرم به مناطق اطراف افزود: برخی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دیگران به عسلویه و بندرعباس مهاجرت کردند.

کم آبی تهدید جدی برای کشاورزی

او مشکلات مربوط به آب بیرم را تنها در حوزه شرب ندانست و گفت: کمبود آب در حوزه کشاورزی نیز مردم این منطقه را سالهاست که رنج می‌دهد.

این ساکن بیرم با بیان اینکه در منطقه بی رم هزاران اصله نخل وجود داردکه روزگاری خرما مهم‌ترین محصول منطقه به حساب می‌آمد و قسمت اعظم خرمای آن از طریق مرکز استان به سراسر کشور حتی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس صادرمی شد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های مکرر و استفاده ۱۲۰ حلقه چاه عمیق در دشت بیرم و توسعه کشاورزی و کشت محصولاتی همچون گندم جو ذرت یونجه و دانه‌های روغنی و به تبع آن افت شدید سطح ایستابی آب‌های زیرزمینی، باغ‌های نخل در حال نابودی هستند.

او بیان کرد: البته نامه نگاری‌ها و درخواست‌های مکرر با بسیاری از مسئولان و مقامات استانی و استانداران وقت بویژه در دولت فعلی انجام شده، اما هر بار حل مسئله به تعویق افتاده است.

 

این ساکن بیرم با بیان اینکه حل مشکل آب بیرم ابتدا به سد هایقر ارجاع شده بود، ادامه داد: پس از بررسی‌های مختلف مشخص شد این سد آبگیری نشده است. در مرحله دوم رفع مشکل آب بیرم به سد محرم ارجاع داده شد که با گذشت زمان شاهد هیچ اتفاقی نبودیم.

یکی دیگر از ساکنان بیرم با اشاره به فعالیت‌های مردمی و نماینده شهرستان گفت: پس از بی نتیجه ماندن انتقال آب از خلیج فارس بالاخره طرح خط ۲ سد سلمان مشخص و ردیف بودجه آن معین شده است.

او اظهار کرد: بیشترین میزان فشار آب در منطقه بیرم تنها از ساعات پایانی شب تا قبل از ساعت ۸ روز بعد است به گونه‌ای که استفاده از آب برای شست و شو و بویژه استحمام باید در این ساعت‌ها صورت گیرد.

تلاش‌های مردم برای رفع مشکل ۳۰ ساله بی آبی

یکی دیگر از اهالی بیرم نیز گفت: پس از تأیید طرح آبرسانی از طریق سد سلمان به بخش بی رم به دلیل اینکه این طرح نیز به فراموشی سپرده نشود به همراه جمعی از جوانان بیرم تلاش کردیم تا از طریق رسانه‌های جمعی و نامه نگاری مشکلات مردم این منطقه را به گوش مسئولان برسانیم.

او با اشاره به اینکه نامه نگاری‌های صورت گرفته هر بار به علتی به نتیجه نرسیده است افزود: از سال ۹۳ تا تیر ماه ۹۹ نامه نگاری‌های مختلفی به استاندار رئیس مجلس وزارت نیرو و صورت گرفته است که پاسخ همگی به همین خط دو سلمان می‌رسد.

 

این ساکن بیرم با بیان اینکه مسئله آبرسانی به بیرم در لایحه بودجه ۹۹ با ردیف بودجه مشخص شده است، افزود: فاز یک آبرسانی از سد سلمان سال‌ها به طول انجامید و با این شرایط مسئله فاز دو نیز مسلماً چندین سال زمان می‌برد و نمی‌دانیم تا آن زمان چگونه باید با مشکل کم آبی سر کنیم.

او با اشاره به اینکه برآورد بودجه برای آبرسانی در فاصله ۳۶۷ کیلومتری فاز ۲ سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد اعتبار نیاز داشته است، گفت: با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و طبق نظر کارشناسان امسال به دو برابر این رقم اعتبار نیاز است و بی تردید سال آینده اعتباری ۳ برابری را می‌طلبد.

افزایش قیمت آب آشامیدنی آب شیرین کن‌ها / مردم آب ندارند

او در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی از سوی مردم منطقه برای حل کوتاه مدت و بلند مدت مسئله وجود دارد، اضافه کرد: یکی از پیشنهادات راه اندازی دستگاه آب شیرین کن دولتی است.

این ساکن بیرم افزود: در بیرم ۳ دستگاه آب‌شیرین‌کن خصوصی وجود دارد که عملاً یکی از آن‌ها به صورت مستمر فعال است.
او ادامه داد: مشکلات این مراکز خصوصی نیز بسیار است از آن جمله اینکه قیمت مواد مصرفی همانند فیلتر که پارسال ۴۰۰ هزار تومان بوده است امسال به مبلغ ۴ میلیون رسیده است.

 

این ساکن بیرم، درباره افزایش قیمت آب بوسیله شرکت‌های خصوصی آب شیرین کن گفت: تاکنون دوبار قیمت آب افزایش پیدا کرده است یکبار در ابتدای سال به علت بالا رفتن قیمت بنزین یک بار به دلیل گرانی‌ها و گران شدن قطعات یدکی که متأسفانه با همین افزایش قیمت هم در فواصل زمانی طولانی به دست مردم می‌رسد.

این فعال مردمی با اشاره به اینکه به دلیل خصوصی بودن، بخشداری هم نمی‌تواند فشار بیشتری برای تأمین آب به این شرکت‌ها بیاورد، افزود: کار به جایی رسیده است که به علت نرسیدن آب بوسیله تانکر‌ها به اهالی بیرم عده‌ای ناچار به خرید آب معدنی برای نیاز‌های روزانه خود شدند و حتی به دلیل شرایط نامساعد حاضر به خرید آب حتی به قیمت بالاتر هستند.

برطرف کردن مشکل کم آبی بیرم با انشعاب موقت

یکی دیگر از فعالان اجتماعی و اهالی بیرم که در این سال‌ها مسئله آب را روش‌های مختلف پیگیری کرده است، تصریح کرد: آب به همسایگان بیرم یعنی لامرد رسیده، اما همچنان بیرم با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند.

او با بیان اینکه فاصله «لامرد» تا بیرم تنها ۳۰ کیلومتر است، افزود: می‌توان با انشعابی موقت از این منطقه به بیرم مشکل افت فشار و کیفیت پایین آب را تا زمان آبرسانی از خط دو برطرف کرد.

این ساکن بیرم در خصوص دیگر راهکار‌های بررسی شده گفت: خط یک سلمان با ظرفیت ۸۴۰ لیتر بر ثانیه کار می‌کند که طبق نظر کارشناسان اگر به ظرفیت ۹۱۰ لیتر بر ثانیه برسد بخش عمده‌ای از مشکلات بی رم تا زمان بهره برداری از خط دو حل می‌شود.

 

یکی دیگر از اهالی بیرم با گلایه از برخی مسئولان گفت: برخی از مسئولان به جای پیگیری مطالبات مردمی و پس از شنیده شدن مشکلات مردم بیرم در پی ساده نشان دادن مشکلات و ادامه ندادن فعالیت‌های مردمی در این زمینه بودند.

 

او با بیان اینکه تمام مشکلات افت فشار یا کمی آب را می‌توان به هر شکل تحمل کرد، افزود:، اما نمی‌توان با آبی با کیفیت پایین و گل آلود سر کرد.

این ساکن بیرم با اشاره به اینکه کیفیت پایین و آلودگی آب حتی برای شست و شو هم مناسب نیست، افزود: املاح شناور و رنگ تیره آب با چشم کاملاً قابل دیدن است و به گفته کارشناسان بهداشتی با توجه به نیترات بالا سلامتی مردم را هم به خطر می‌اندازد.

او با بیان اینکه بسیاری از مشکلات و بیماری‌های مردم را می‌توان در مصرف چنین آب بی کیفیتی مشاهده کرد، افزود: تقاضای مردم بیرم از معاون رئیس جمهور محمد باقر نوبخت و وزارت نیرو تنها این است که فکری اساسی برای سلامتی و بقای مردم بی رم بکنند.

آب بیرم قابل آشامیدن نیست

حسین حسین زاده نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی پیش از این در خصوص مشکلات آب در بیرم اظهار کرد: یکی از موضوعات اساسی مطرح شده با وزیر نیرو را علاوه بر مشکلات اساسی مردم منطقه لارستان در این حوزه، مربوط به آب بخش بیرم و موضوع کمبود و افت شدید آب و نیز غلظت بالای آب بیرم دانست و از وزیر خواست که در اسرع وقت نسبت به رفع این چالش جدی منطقه اقدام کند.

او با بیان اینکه بر اساس آزمایش‌های شیمیایی انجام شده و بررسی‌ها میزان سختی آب بیرم بالای هزار است، ادامه داد: با این شرایط آب بیرم به هیچ وجه قابل آشامیدن نیست.

حسین زاده همچنین در دیدار با وزیر نیرو خواستار تسریع و شتاب بخشی در اجرای خط دوم سد سلمان فارسی و آبگیری سریع‌تر این سد شد و تصریح کرد: اعتبارات تخصیص یافته و قطره چکانی این طرح روند اجرای آن را کند کرده است.

او اضافه کرد: استان فارس به لحاظ مساحت و وسعت جغرافیایی جز چهارمین و یا پنجمین استان‌های کشور است و بدون شک اجرای طرح‌های مربوط به صنعت آب و برق در این منطقه نیز باید با شتاب بیشتری عملیاتی و اجرایی شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بسیاری از مناطق و روستا‌های چهار شهرستان لارستان، اوز، گراش و خنج در جنوب استان فارس با وجود گرمای شدید و طاقت فرسا با کمبود شدید و افت محسوس آب مواجه هستند.

حسین زاده گفت: سختی آب بخش بیرم بالای هزار است، املاح دارد و قابل آشامیدن نیست و مردم مجبور هستند آب بخرند.

 

فرماندار لارستان با بیان اینکه کیفیت آب بیرم واقعاً پایین است، گفت: احداث چاه‌های جدید هم هیچ کمکی به کیفیت آب نمی‌کند و برداشت آب چاه در آبرفت عملاً تنها کمیت آب را بیشتر می‌کند.

جلیل حسنی با بیان اینکه هزینه لازم برای آبرسانی از خط دو سد سلمان اعتبار بسیار بالایی را می‌طلبد، افزود: هرچند با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبارات مربوط به این طرح در بودجه سال ۹۹ مصوب شده است، اما مسلماً اتمام این پروژه زمان بر خواهد بود.

او با بیان اینکه بهترین راه حل در کوتاه مدت افزایش ظرفیت آبرسانی خط یک هست افزود: خط یک که تا خنج را آبرسانی می‌کند با افزایش ظرفیت می‌تواند اوز، گراش و لار را هم تحت پوشش قرار دهد.

حسنی با بیان اینکه مشکلات کم آبی تنها به بیرم ختم نمی‌شود، گفت: مناطق جویم، بنارویه، صحرای باغ، بی رم و قسمتی از روستا‌های بخش مرکزی لار دچار مشکلات عدیده در حوزه کم آبی هستند.

او با بیان اینکه ظرفیت خط یک جوابگوی این مناطق نیست، افزود: با افزایش ظرفیت آبرسانی خط یک و نهایتاً اتمام پروژه خط دو می‌تواند کاستی‌های قبلی را پوشش دهد.

فرماندار لارستان با اشاره به جلسات برگزار شده با مدیران استانی و سازمان آب، افزود: راه اندازی دو واحد آب شیرین کن در این منطقه می‌تواند بخش عمده‌ای از دغدغه‌های مردمی را برطرف کند هرچند حل مشکل منوط به اقدامات اساسی است.

بخش بیرم جنوبی‌ترین شهرستان لارستان است و مرز میان دو شهرستان لار و لامرد، با جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر و ۱۴ روستا محسوب می‌شود. کیفیت آب آشامیدنی منطقه بیرم از جمله مسائلی است که این روز‌ها بیش از سایر مشکلات و حتی بیش از موضوع کمبود آب بر آن دامن زده شده است و مدتی است کمپین‌های مردمی توسط اهالی این منطقه باعث توجه به مشکلات مردم شده است.

مردم در عطش هستند و مسئولان با وعده درمانی نباید مشکلات این منطقه را به زمان‌های دیگری موکول کنند.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار