نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران (جام خلیج‌فارس) با کسب عنوان قهرمانی برای پرسپولیس و نایب قهرمانی استقلال به پایان رسید.
کد خبر: ۸۹۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 22 August 2020

لیگ نوزدهم را می‌شود یکی از خاص‌ترین دوره‌های فوتبال ایران قلمداد کرد لیگی که از هفته بیستم، زمزمه‌هایی نسبت به تعطیلی آن وجود داشت این تعطیلی به خاطر شیوع و فراگیری کرونا بود. البته این اتفاق رخ نداد تا پرسپولیس با دفاع از عنوان قهرمانی خود به نخستین تیمی تبدیل شود که چهار عنوان قهرمانی را به صورت متوالی جشن بگیرد.

ایرنا- پیش از این سپاهان و پرسپولیس با کسب سه عنوان قهرمانی متوالی رکورددار بودند.

اما فارغ از تمام طناب‌کشی‌های تیمی آنچه در پایان لیگ برتر فوتبال ایران رقم خود در نوع خود جالب بود. یکی از نکات بارز این دوره وداع لیگ برتر با استان بوشهر و سلام استان مرکزی به بالاترین سطح فوتبال کشور بود. تیم‌های پارس جنوبی و شاهین شهرداری بوشهر در پایان لیگ نوزدهم به دسته اول سقوط کردند و تیم آلومینیوم اراک برای نخستین بار استان مرکزی را صاحب سهمیه در لیگ برتر کرد. در این دوره تیم‌های تهرانی و اصفهانی همچنان رکورد حضور در لیگ برتر را از آن خود کردند.

پنج تیم استقلال، پرسپولیس، سایپا، سپاهان و ذوب آهن به تیم‌هایی تبدیل شدند که ۲ دهه در سطح اول فوتبال کشور به صورت متمادی حضور داشتند. استقلال از این دو دهه حضور ۱۰۴۰ امتیاز و سه عنوان قهرمانی، پرسپولیس ۱۰۰۸ امتیاز و ۶ عنوان قهرمان، سپاهان ۹۶۰ امتیاز و پنج عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده است. سایپا تهران نیز با ۷۴۹ امتیاز و یک قهرمانی یکی از تیم‌های پرافتخار به شمار می‌آید. تیم ذوب‌آهن اصفهان نیز ۸۷۴ امتیاز در ادوار گذشته کسب کرده است.

پشت سر این پنج تیم فولاد خوزستان قرار دارد که سابقه هجده دوره حضور در لیگ برتر دارد. این تیم جنوبی از هجده دوره ۸۱۳ امتیاز و ۲ عنوان قهرمانی را در کارنامه دارد.

یکی از نکات بارز لیگ عدم حضور ۲ قهرمان آن در جدول برترین ها است تیم پاس تهران و استقلال خوزستان که عناوین قهرمانی این مسابقات را در کارنامه دارند در سطح اول فوتبال ایران وجود خارجی ندارند.

در لیگ نوزدهم فوتبال ایران ۲ تیم از امتیاز هزار عبور کردند. استقلال تهران نخستین تیمی بود که با شکست تراکتورسازی در بازی رفت به امتیاز هزار رسید و پرسپولیس نیز با برتری برابر فولاد خوزستان در بازی برگشت لیگ نوزدهم به امتیاز هزار رسید. استقلال هم اکنون ۱۰۴۰ امتیاز در لیگ برتر دارد و پرسپولیس نیز ۱۰۰۸ امتیازی است. البته این آمار مربوط به امتیازات ادوار لیگ است و جرایم انضباتی فیفا و فدراسیون فوتبال ایران در آن لحاظ نشده است. با کسر این امتیازات پرسپولیس ۹۹۵ امتیاز و استقلال ۱۰۳۹ امتیاز دارد.

لیگ نوزدهم عرضه قدرتمنایی مهاجمان تیم‌های مختلف بود. هر چند که در پایان این لیگ شیخ دیاباته با ۱۵ گل عنوان آقای گلی را به خود اختصاص داد اما در کنار او بازیکنانی مانند علی‌ علیپور، شهریار مغانلو، عیسی آل کثیر، مهدی ترابی ، امیرارسلان مطهری و مهدی قائدی تا روز آخر در کورس آقای گلی حضور داشتند. مغانلو ۱۳ گل،علیپور و آل کثیر ۱۲ گل، ترابی ۱۱ گل و مهدی قایدی و ارسلان مطهری ۱۰ گل به ثمر رساندند.

سه بازیکن از استقلال (دیاباته، مطهری و قایدی) ۳۵ گل و ۲ بازیکن پرسپولیس (علیپور و ترابی) ۲۳ گل در این دوره از لیگ برتر وارد دروازه حریفان کردند. این هفت بازیکن در مجموع ۸۳ گل وارد دروازه حریفان کردند.

آمار نفت مسجد سلیمان نیز در این دوره جالب بود این تیم نه تنها به رقیبان خود هیچ پنالتی را نداد بلکه «حبیب فرعباسی» دروازه‌بان این تیم هم از آقای گل لیگ برتر در دو بازی رفت و برگشت گلی دریافت نکرد.

داستان تیم‌های لیگ برتری برای چندمین فصل متوالی تکراری به تحریر درآمد. تیم پرسپولیس با نتایج خوب خود عنوان قهرمانی را کسب کرد و استقلال برای چندمین فصل متوالی در نیم فصل دوم نتایج خوبی را کسب کرد اما این نتایج برای عنوان قهرمانی کافی نبودند. تراکتورسازی سه کاپیتان تیم ملی را در اختیار گرفت اما در نهایت لیگ را با جوانان به پایان رساند. سپاهان اصفهان تیمی مدعی تا نیم فصل به شمار می‌رود که در ثلث پایانی لیگ نمره قبولی برای قهرمانی کسب نخواهد کرد.

شمار زیاد مربیان استقلالی از دیگر اتفاقات ویژه لیگ برتر به شمار می‌رفت. در این لیگ امیر قلعه نویی، سهراب بختیاری‌زاده، فرهاد مجیدی، محمود فکری، مهدی پاشازاده و جواد نکونام مربیانی بودند که سابقه بازی در استقلال داشتند.

در این دوره بیشترین برد، بیشترین امتیاز برای قهرمانی و کمترین گل خورده به تیم پرسپولیس اختصاص یافت و استقلال با ۵۵ گل زده بهترین خط حمله لیگ شد.

سید مهدی رحمتی دروازه‌بان شهر خودرو و سید جلال حسینی کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس بازیکنانی بودند که رکوردار لیگ برتر شدند. رحمتی در تمام ادوار لیگ برتر حضور داشته و سید جلال حسینی نیز با کسب هشت عنوان قهرمانی را با تیم‌های پرسپولیس و سپاهان کسب کرده است. سید مهدی رحمتی نیز از نخستین دوره لیگ برتر با تیم‌های فجر سپاسی، استقلال تهران، سپاهان اصفهان، پیکان و شهرخودرو در لیگ برتر سابقه بازی دارد. او همچنین سابقه حضور در سال پایانی لیگ آزادگان را دارد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار