رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تولید محصولات کشاورزی استان فارس در حال حاضر به ۱۱ میلیون و ۱۹۲ هزار تن در سال رسیده که نشان از رشد ۲۲.۷ درصدی داشته است.
کد خبر: ۸۹۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱ 24 August 2020

تابناک فارس  به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس، محمدمهدی قاسمی گفت: سال ۹۲ تولید محصولات کشاورزی در فارس حدود ۹ میلیون تن بود و اکنون این رغم به بیش از ۱۱ میلیون و ۱۹۲ هزار تن رسیده که نشان‌دهنده ۲۲.۷ درصد رشد است.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید در محصولات کشاورزی، علیرغم تداوم خشکسالی و مسائل ناشی از محدودیت‌های اقتصادی و طی سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید، حاصل شده است، گفت: اکنون فارس رتبه دوم کشور در تولید محصولات کشاورزی را دارد.

قاسمی با طرح این موضوع که یکی از دلایل مهم در افزایش تولید در واحد سطح در فارس، معطوف کردن توجه به کشاورزی دانش‌بنیان بوده است، بیشترین میزان رشد در تولیدات بخش کشاورزی را مربوط به تولیدات دامی و باغی با ۲۸ و ۲۴ درصد رشد دانست.

او با یادآوری اینکه در دولت تدبیر و امید، تولید محصولات زراعی ۲۱ و شیلاتی ۱۴.۸ درصد در فارس رشد داشته است، گفت: سطح گلخانه‌ها و سایبان‌ها در فارس حدود ۶ برابر افزایش داشته و تولید دانه‌های روغنی نیز ۱۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

قاسمی با اشاره به افزایش ۸۵ درصدی میزان جذب ماده خام حاصل از فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی تحت نظارت جهاد کشاورزی در استان فارس گفت: سال ۹۲ تعداد واحدهای به تولید رسیده که مجوز خود را از این سازمان دریافت کرده بودند، ۴۴۴ واحد بود، این عدد در پایان سال ۹۸ به ۷۷۴ واحد افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خاطرنشان کرد: فعال شدن واحدهای تولیدی جدید حوزه کشاورزی زمینه سال اشتغال ۱۰ هزار و ۵۵۸ نفر را فراهم کرده و موجب افزایش ۹۴ درصدی در این زمینه شده است.

قاسمی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در راستای افزایش تولید "آب محور" است، گفت: در دولت تدبیر و امید در استان فارس، احیا و مرمت قنوات نسبت به گذشته بالغ بر ۸۴ درصد افزایش داشته و اراضی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری با ارتقا بیش از ۳۶ درصد به سطحی بالغ بر ۳۰۰ هزار هکتار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین گفت: با هدف افزایش بهره‌وری منابع آبی از سال ۹۲ تا پایان ۹۸، شبکه‌های فرعی آبیاری ۱۵ درصد، تجهیز و نوسازی اراضی ۱۱ درصد و احداث جاده بین مزارع ۸ درصد رشد داشته است.

به گفته وی؛ طرح‌های تأمین آب استان فارس در سال ۹۲ منجر به ذخیره سازی ۳۶ میلیون متر مکعب آب شده بود که این میزان با افزایشی بالغ بر ۲۲ درصد، اکنون به ۴۴ میلیون متر مکعب رسیده است.

قاسمی با بیان اینکه جهاد کشاورزی فارس بدون توسعه افقی، با عطف توجه به توسعه عمودی و نظام مند افزایش بهره‌وری در تولید را دنبال کرده است، گفت: در این راستا در دولت تدبیر و امید ضریب مکانیزاسیون از ۱.۲۵ به ۲.۰۶ رسیده است که افزایشی نزدیک به ۶۵ درصد را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به وجود شاخصی تحت عنوان دانش در هکتار، گفت: سال ۹۸ بیش از ۱۲۰ هزار نفر روز کارگاه آموزشی برای بهره برداران بخش کشاورزی برگزار شد که نسبت به سال ۹۲ با برگزاری ۲۷ هزار نفر روز کارگاه، رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

کد خبر 5007328

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار