یک متخصص طب سنتی درباره مصرف برخی از مواد غذایی برای داشتن خوابی راحت صحبت کرد.
کد خبر: ۸۹۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 30 August 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محمدرضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی درباره تاثیر خوراکی‌ها برای خواب راحت‌تر اظهار کرد: یکی از اصول ششگانه و مهم در طب سنتی ایران خواب و بیداری است که مدیریت صحیح آن در حفظ و ارتقاء سلامتی نقش مهمی دارد؛ بنابراین خواب باید از نظر کمی و کیفی شرایط مناسبی داشته باشد.

او افزود: مدت زمان خواب برای افراد بالغ حدود ۶ تا ۸ ساعت است که معمولا افراد گرم مزاج به خواب کمتر و سرد مزاج‌ها به خواب بیشتری نیاز دارند، گرچه کیفیت و عمق خواب دارای اهمیت ویژه‌ای است.

حاجی حیدری تصریح کرد: کاهو، بادام، بنفشه، گل گاوزبان و سنبل الطیب برای درمان بی خوابی مناسب هستند،یکی از علل مهم بی خوابی در طب سنتی ایران کاهش رطوبت طبیعی مغز است که معمولا این عامل به دنبال کم خوابی و بیداری‌های طولانی و مزمن و رعایت نکردن زمان مناسب خواب و دیر خوابیدن در شب اتفاق می‌افتد.

تاثیر مصرف کاهو بر درمان بی خوابی
این متخصص طب سنتی با بیان اینکه یکی از گیاهان دارویی و خواب آور کاهو است، تاکید کرد: در طب سنتی ایران کاهو دارای مزاج سرد و ‌تر است که مصرف آن در شب می‌تواند خواب مناسبی برای افراد و کسانی که از بی خوابی رنج می‌برند، به ارمغان بیاورد.

او اظهار کرد: بادرنجبویه دارای مزاج گرم و خشک است که مصرف یک فنجان از دمنوش آن علاوه بر کاهش اضطراب و استرس اثر خواب آور خوبی نیز خواهد داشت. برای افرادی که خواب سبک و منقطع دارند مصرف دمنوش گل بنفشه یا استفاده موضعی از روغن آن روی پیشانی و داخل بینی علاوه بر خواب آور بودن عمق و کیفیت خواب را افزایش می‌دهد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: بوییدن نوعی بابونه به نام اقحوان یا بابونه گاوی اثر خواب آوری دارد، داشتن خواب مناسب از نظر کمی و کیفی یکی از اصول مهم جهت پیشگیری و درمان در طب سنتی است.

او اضافه کرد: حکمای طب سنتی به خوابیدن در ساعت‌های اولیه شب توصیه می‌کنند، هرچه خوابیدن به ساعات پایانی موکول شود، به خصوص خواب بعد از نیمه شب از تاثیرات مفید آن کم می‌کند.

 

حاجی حیدری درباره ساعت خواب افراد گفت: با توجه به شرایط زندگی امروزه، خوابیدن قبل از ساعت ۱۱ تا حداکثر اذان صبح نسبتا مناسب است و توصیه می‌شود افرادی که برای مطالعه بیدار می‌مانند حتما ساعت بیداری را به اوایل صبح، یعنی ساعاتی قبل از اذان صبح تا طلوع آفتاب موکول کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار