جمالی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از مسئولان کشور از فضاهایی مانند توئیتر و اینستاگرام استفاده می کنند ادامه داد: اما پی بردن به دلیل استفاده و مورد استقبال قرار گرفتن این فضاها توسط مسئولان کشور و عدم استقبال مردم از نرم افزارهای داخلی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد.
کد خبر: ۸۹۳۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴ 30 August 2020

تابناک فارس به نقل از ایلنا:محدود سازی و مسدود سازی فضای مجازی در کشور از سال های گذشته موضوعی است که حکایت های بسیار دارد و تجربه نشان داده که هر بار یک نرم افزار فیلتر شد مردم بلافاصله با نصب فیلتر شکن مجددا به آن نرم افزار ورود و یا نرم افزار دیگری را جایگزین کردند.

در میان نماینده های امضا کننده امضای سه نفر از نماینده های استان فارس ابراهیم عزیزی و جعفر قادری نماینده های شیراز و زرقان و جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس به چشم می خورد.هر چند نماینده مرودشت این موضوع را تکذیب کرد.

هدف؛ به حداقل رساندن آسیب های فضای مجازی

رئیس مجمع نمایندگان فارس با اشاره به موضوع انسداد فضای مجازی گفت: منظور بنده در این بخش ساماندهی و استفاده حداکثری و بهینه از ظرفیت فضای مجازی است.

ابراهیم عزیزی با اشاره به اینکه فضای مجازی باید با ساماندهی و بهره وری در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد افزود: معتقدیم فضای مجازی باید تقویت و مورد توسعه قرار گیرد به طوری که تمام آحاد مردم بتوانند از این فضا استفاده کنند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه هیچ موضوعی مبنی بر محدودیت و ممنوعیت سازی فضای مجازی مطرح نیست افزود: بی شک فیلتر شدن فضاهایی مانند اینستاگرام و ..... مطرح نیست و تا آن جایی که بنده اطلاع دارم نمایندگان بر ساماندهی و استفاده بهینه و متناسب با نیاز آحاد جامعه در دستور کار بنده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان ادامه داد: بی شک منظور ما از ساماندهی فضای مجازی چارچوب هایی است که باعث خدشه و لطمه به ارکان خانواده و جامعه و بخش های اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی می شود.

نماینده شیراز و زرقان گفت: حداقل رسیدن آسیب های فضای مجازی از دیگر اهداف ما در موضوع ساماندهی فضای مجازی به شمار می رود.

عضو کمیسیون امنیت ملی درادامه با اشاره به اینکه استفاده بهینه و متناسب با نیازهای جامعه در بخش های مختلف و جلوگیری از آسیب هایی که به فرهنگ و بخش های مختلف جامعه وارد مد نظر ما قرار دارد گفت: بی شک منظور ما از ساماندهی جلوگیری از آسیب هایی که فضای مجازی در حوزه های متفاوت وارد می کند و پرهیز از اقداماتی که باعث خدشه دار شدن ارزش های جامعه می شود ،است.

از این رو عزیزی معتقد است مفهوم ساماندهی فضای مجازی به هیچ وجه به معنای محدودیت و ممنوعیت و .... نیست.

طرحی به نام محدود سازی فضای مجازی در مجلس نداریم

رشیدی نماینده مردوشت، پاسارگاد و ارسنجان هم در ادامه با اشاره به اینکه بنده طرح انسداد و چنین موضوعاتی را به هیچ وجه امضا نکردم افزود: ذکر این نکته ضروری است که ما طرحی به نام محدود سازی فضای مجازی در مجلس نداریم.

جلال رشیدی کوچی با اشاره به اینکه تنها موضوع صیانت از کاربران فضای مجازی و ساماندهی شبکه های اجتماعی در مجلس مطرح شده،افزود: از این رو در این طرح موضوعاتی مانند محدود سازی، فیلتر، انسداد و محدود کردن فضای مجازی مطرح نشده است.

فضای مجازی در کشور ایران هیچ قانون و متولی ندارد

وی با اشاره به اینکه متاسفانه فضای مجازی در کشور ایران هیچ قانون و متولی ندارد که بتواند در موضوعات مختلف دخالت کند گفت: نباید فراموش کرد که بنده به شدت با فیلترینگ فضای مجازی مخالفم و این در حالی است که در صورتی که هم مجلس برنامه هایی در این حوزه داشته باشد بنده به عنوان مخالف این موضوع صحبت خواهم کرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه با توجه به گستردگی و پیشرفت فضای مجازی اقداماتی مانند فیلتر کردن نمی تواند در برابر این فضاها ایستادگی کند افزود: معتقدم اقدامات در حوزه فرهنگ باید به صورت اغنایی باشد نه اجباری.

فیلترینگ راه حل مناسبی نیست

رشیدی افزود: نباید فراموش کرد که فیلتر کردن فضاهای مجازی باعث افزایش آسیب در این حوزه می شود به طوری که افراد در زمانی که فضاهای مجازی فیلتر می شوند به راحتی اقدام به دانلود و نصب فیلتر شکن می کنند و در مرحله بعد به راحتی می توانند به سایت های مستعجل و مراکز فساد دسترسی پیدا کنند.

 

از فیلتر کردن نتیجه مناسبی دریافت نکردیم

رشیدی با اشاره به اینکه در موضوع انسداد فضای مجازی این سئوال هم مطرح می شود مگر ما از فیلتر کردن فضاهای مجازی نتیجه مثبتی دریافت کردیم که بخواهیم مجددا این کار را ادامه دهیم گفت: در یک مقطعی از زمان اقدام به فیلتر کردن فضاهایی مانند وی چت، یوتیوب، توئیتر، تلگرام و .... کردیم که متاسفانه نتیجه خوبی از این اقدام دریافت نکردیم.

وی با اشاره به اینکه مردم با فیلتر شدن یک شبکه اجتماعی فضایی دیگر را جایگزین می کنند و به یک اپلیکیشن دیگر رو می آروند بیان کرد: بنابراین ذکر این نکته ضروری است که قرار است ما تا کی قصد داریم فضاهای مجازی را فیلتر کنیم؟

فضای مجازی قانون مشخص ندارد

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه در رابطه با فضای مجازی به هیچ وجه هدف نمایندگان انسداد این فضا نیست گفت: بی شک هدف نماینده ها برای موضوع فضای مجازی ساماندهی این فضا است.

جعفر قادری تعیین محدوده یکی از اهداف مهم در بخش ساماندهی فضای مجازی به شمار می رود افزود: نمایندگان به هیچ وجه به دنبال فیلتر کردن فضای مجازی نیستند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه امکان دارد که کلیات طرح ساماندهی فضای مجازی در کمیسیون های تخصصی تغییر کند افزود: در حال حاضر تنها جزئیات این طرح مطرح شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در بخش فضای مجازی و استفاده نرم افزارها قانون مشخصی وجود ندارد.

مسئولان بیشتر از توئیتر استفاده می‌کنند نه پیام رسان های داخلی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم اعتقاد دارد که فضای مجازی همانند یک شمشیر دو لبه است که تاثیراتش بستگی به استفاده افراد دارد.

محمد جواد جمالی نوبندگانی با اشاره به اینکه بی شک استفاده صحیح از این فضا به مراتب می تواند مفید و موثر باشد افزود: اما اگر از این فضا استفاده ناصحیح شود بسیار زیان بار و مخرب است.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه مدیریت فضای مجازی از مسائل حائز اهمیت است افزود: بی شک تمام کشورهای دنیا با مضرات فضای مجازی دست و پنجه نرم می کنند.

وی با اشاره به اینکه مسدود کردن فضای مجازی به هیچ وجه راه حلی مناسبی برای این بخش نیست و مدیریت فضای مجازی به مراتب بهتر می تواند باشد بیان کرد: بی شک در آینده ای نه چندان فعالیت ها و اقداماتی مانند تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به شدت با فضای مجازی ارتباط دارد.

جمالی نوبندگانی گفت: ضمن احترامی که برای افرادی که مسائل منفی موجود در فضای مجازی باعث نارحتی آن ها و جامعه شده است اما معتقدم که نیاز است تا در بخش فضای مجازی کاملا به صورت حساب شده حرکت کنیم.

جمالی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از مسئولان کشور از فضاهایی مانند توئیتر و اینستاگرام استفاده می کنند ادامه داد: اما پی بردن به دلیل استفاده و مورد استقبال قرار گرفتن این فضاها توسط مسئولان کشور و عدم استقبال مردم از نرم افزارهای داخلی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه نباید موضوع ساماندهی و کنترل فضای مجازی به سمتی هدایت شود که منجر به درگیری های سیاسی جامعه و انتشار تبلیغات منفی توسط عده ای از افراد شود ادامه داد: شناسایی دلایل عدم استقبال مردم از پیام رسان های داخلی از نکات مورد نظر و مهم است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مسئولان کشور از فضاهایی مانند توئیتر بیشتر از پیام رسان های داخلی استقبال می کنند، افزود: ریشه یابی و واکاوی این موضوع بسیاری از پاسخ ها و ابهامات را برطرف می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار