خربزه یکی از بهترین میوه‌های تابستان است که طبع گرم و تری دارد و دارای ویتامین‌های A، B، C و کلسیم، پتاسیم و فسفر است. طبع میوه خربزه سرد است یا گرم؟
کد خبر: ۸۹۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴ 01 September 2020

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خربزه میوه‌ای درشت، آبدار و خوشمزه است که از تیره کدوییان است. این میوه به صورت بوته به عمل می‌آید و بوته آن مانند هندوانه کوتاه است و روی زمین می‌خوابد.

بهترین زمان خوردن خربزه

خربزه را به دلیل طبع گرمی که دارد نمی‌توان به صورت ناشتا میل کرد، زیرا ممکن است که مشکلات صفرایی ایجاد کند و همچنین خوردن آن بلا‌فاصله بعد از غذا نیز مشکل‌ساز است و هضم غذا را دچار مشکل می‌کند. با توجه به این نکات پی می‌بریم که بهترین زمان برای خوردن خربزه بین دو وعده غذایی است به صورتی که غذای اول از معده منحدره شده‌باشد.

مصلح خربزه چیست؟

در طب سنتی مصلح به غذا یا دوایی گفته می‌شود که جلوی ضرر خوراکی‌ها را بگیرد.

خربزه طبع گرمی دارد و ممکن است خوردن آن ما را دچار مشکلاتی کند پس بهتر است که از خوراکی‌هایی که طبع سردی دارند کنار آن استفاده کنیم، چند مورد از بهترین خوراکی‌هایی که می‌تواند کنار خربزه میل کرد عبارتند از: سرکه، آب انار ترش.

خواص درمانی خربزه

کاهش وزن

خربزه میوه بسیار آبداری هست و همین باعث شده است که کالری پایینی داشته باشد، ولی به دلیل داشتن فیبر بالایی که دارد باعث کاهش وزن و لاغری شما می‌شود.

بهبود بینایی

ویتامین A در بهبود بینایی افراد کمک بسیار زیادی می‌کند یکی از جمله میوه‌هایی که ویتامین A دارند می‌تواند به خربزه اشاره کرد.

جلوگیری از آب مروارید

بتاکروتن موجود در خربزه باعث کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید می‌شود و می‌تواند از چشم‌های شما مراقب کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر ویتامین‌های موجود در خربزه، ویتامین C است که در کنار ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با تحریک گلبول‌های سفید بدن عفونت‌ها را از بین می‌برند.

ضد سرطان

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود که می‌تواند با رادیکال‌های بدن مبارزه کند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

دفع سموم بدن

خربزه دارای پتاسیم است و همانظور که گفته شد میوه آبداریست که مقداری ادرار‌آور است، با مصرف خربزه می‌توانید کلیه را شستشوی دهید و سموم بدن را دفع کنید.

افزایش شیر مادر و زیبایی جنین

گفته می‌شود که خوردن خربزه در هنگام بارداری باعث زیبایی جنین و در دوران شیردهی باعث افزایش شیر مادر می‌شود، ولی نباید در خوردن آن افراط کرد.

جوان سازی و شادابی پوست

ویتامین C موجود در خربزه یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند باعث جوان سازی و شادابی پوست شود.

تقویت مو‌ها

خربزه دارای ویتامین B است، این ویتامین برای تقویت مو‌‍‌های بسیار لازم است، همچنین برای جلوگیری از ریزش مو بدن نیاز به ویتامین A دارد با خوردن خربزه می‌توانید آنرا نیز تأمین نمایید.


مضرات خربزه

خربزه به دلیل داشتن قند بالایی که دارد به افرادی که دیابت دارند زیاد توصیه نمی‌شود.
مصرف خربزه کال باعث اسهال و ایجاد خلط می‌شود.
زمانی که سینه درد یا سرماخوردگی دارید از خوردن این میوه خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تب شوید.
زیاده روی در خوردن خربزه باعث معده درد می‌شود.
به هیچ عنوان خربزه را با عسل میل نکنید.

راهنمای خرید خربزه

یکی از نشانه‌های خربزه رسیده جداشدن بوته آن است به هنگام خرید حتما حواستان باشد که بوته آن جدا شده باشد.
خطوط روی خربزه باید به رنگ سبز باشد و رنگ آن زرد هنگام خرید خوب خربزه را وارسی کنید تا جایی از آن نرم نباشد، زیرا ممکن است این خربزه خراب و در آستانه ترشیدگی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار