مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس عنوان کرد: با وجود ۲۳۹ کتابخانه در استان فارس از نظر کمیت بیشترین تعداد کتابخانه را در کشور داریم؛ اما از نظر تعداد شهرهای فاقد کتابخانه با ۲۲ شهر مقام نخست در کشور متعلق به استان فارس است.
کد خبر: ۸۹۵۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷ 03 September 2020

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس پنجشنبه در پنجمین جلسه هیات مدیره مجمع خیرین استان فارس عنوان کرد: اطلاع‌رسانی، پرکردن اوقات فراغت و آموزش مادام‌العمر از رسالت‌ کتابخانه‌های عمومی است و تمام خدمات کتابخانه‌ها به رایگان برای عموم مردم ارائه می‌شود.

روح‌الله منوچهری با بیان اینکه ۵۰ کتابخانه عمومی استان در مناطق روستایی است، بیان کرد: ۲۶ درصد مردم استان فارس از جامعه روستایی هستند و بیشترین درصد جمعیت عشایر کشور متعلق به فارس است که از کتابخوانی محروم‌اند.

وی با اشاره به اجرای طرح سفیر کتاب در سال گذشته با استفاده از نیروهای داوطلب، گفت: این افراد برای ارسال کتاب به مناطق عشایری و روستایی تلاش کردند که بازخورد خوبی داشت؛ اما کافی نیست.

منوچهری با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما خدمت‌رسانی به عشایر و روستاهاست، گفت: با کمک خیرین کتابخانه‌ساز استان تاکنون برنامه‌های بسیاری برای توسعه کتابخانه‌ها و خدمات کتابخانه‌ای اجرا کرده‌ایم؛ در حال حاضر نیز طرح ویژه ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق روستایی فارس در دستور کار انجمن خیرین کتابخانه‌ساز قرار دارد که در صورت حصول توافق با خیرین این طرح می‌تواند به قریب به ۸۰ روستا خدمات کتابخانه‌ای ارائه کند.

او نوید اجرای طرح نسیم دانایی با کمک خیرین داد و گفت: در دو مرحله نخست این طرح کتاب‌های برگزیده در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات و داستان و روان‌شناسی و مرجع برای کتابخانه های عمومی خریداری شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه با اشاره به اینکه فارس به صورت آزمایشی در بحث ترویج کتابخوانی به روستاها و عشایر انتخاب شده است، اضافه کرد: برای جلوگیری از مهاجرت از روستاها به شهرها باید خدمات را به روستاها و مناطق محروم ببریم. اگر به دنبال کم کردن آسیب های اجتماعی شیراز هستیم باید خدمات را در شهرستان ها و روستاها بیشتر کنیم.

منوچهری با بیان اینکه استقبال از کتابخانه در روستاها و مناطق محروم بیشتر است، گفت: برای نمونه کتابخانه سیار شهید جمالی در اقلید راه‌اندازی شده که به ۶ روستا خدمات ارائه می دهد و آمار استقبال از این کتابخانه ۶ برابر شده است.

بخشی از مراکز بهداشت و مدارس در روستاها به کتابخانه اختصاص یابد

محمدهادی ایمانیه رئیس مجمع خیرین استان فارس نیز با بیان اینکه اصلاح ساختار فرهنگی جامعه مهم‌ترین نکته است، گفت: می‌توان با همکاری کتابخانه‌های عمومی، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه منعقد کرد تا در هر روستا قسمتی از مراکز بهداشت و مدارس را به کتابخانه تبدیل کنیم.

او با اشاره به اینکه وظیفه مجمع خیرین برقراری ارتباط‌های مختلف برای انجام کارهاست، گفت: پرداخت اعتبارات نیم درصد کتابخانه‌های عمومی در مجمع خیرین پیگیری می‌شود.

ایمانیه بیان کرد: ایجاد فرهنگ هدیه‌دادن کتاب در ادارات و جشنواره‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، قرار دادن کتابخانه در محل تجمع مردم، ایجاد استارتاپ‌های کتاب و کتابخوانی و استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی برخی از راهکارهای ترویج کتابخوانی در میان مردم به‌شمار می‌رود.

دانش‌آموزان نخبه سفیر کتابخوانی شوند

حبیب شریف رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز در این جمع با تاکید بر اینکه بنیاد نخبگان می تواند تعامل خوبی با کتابخانه‌ها داشته باشد، گفت: دانش‌آموزان نخبه در استان می توانند سفیر کتابخوانی در شهرستان ها باشند و با استفادها ز ظرفیت دانش آموزان نخبه و کتابخانه های عمومی در شهرستان ها، طرح های بسیاری قابل اجراست.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار