کد خبر: ۸۹۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱ 08 September 2020

حمایت آژانس اتمی از برنامه هسته‌ای عربستان سعودی، سفر ولیعهد امارات به اسرائیل، گفت‌و‌گوی تلفنی رئیس‌جمهور روسیه و پادشاه سعودی و حمله شدیداللحن حماس به امارات، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله به کاروان نظامیان آمریکایی در بغداد نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک کاروان از نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه الشعله بغداد با بمب‌های کنار جاده‌ای هدف حمله قرار گرفت.

همچنین منابع خبری از حمله به پایگاه نظامی التاجی در مشال بغداد با موشک‌های سنگین وزن خبر می‌دهند.

حمله به کاروان نظامیان آمریکایی در بغداد/حمایت آژانس اتمی از برنامه هسته‌ای عربستان سعودی/ سفر ولیعهد امارات به اسرائیل/حمله شدیدالحن حماس به امارات

برخی منابع خبری هم از وقوع آتش سوزی گسترده در این پایگاه نظامی خبر می‌دهند.

بالگردهای نظامی آمریکا نیز به طور گسترده در حال گشت‌زنی پیرامون پایگاه نظامی التاجی در بغداد هستند.

شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد، یک کاروان دیگر که حامل خودروهای زرهی و تجهیزات لجستیکی نظامیان آمریکایی بود، در منطقه جبلة در استان بابل عراق با بمب های کنار جاده ای هدف حمله قرار گرفت.

حمایت آژانس اتمی از برنامه هسته‌ای عربستان سعودی

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفته که عربستان سعودی در حال راه‌اندازی برنامه انرژی هسته‌ای است و این نهاد بین‌المللی آماده حمایت از این برنامه است.

 شبکه الاخباریه به نقل از گروسی مدعی شد: «عربستان علاقه مند به انرژی هسته‌ای است و ما نیز در تلاش برای ایجاد  زمینه های لازم برای حمایت از این کشور هستیم.»

عربستان مدعی شده که خواستار در اختیار داشتن انرژی هسته‌‌ای با اهداف مسالمت آمیز است و از انرژی هسته‌ای برای تنوع بخشیدن به انرژی خود استفاده می‌کند.

 پیشتر منابع خبری گزارش دادند که آمریکا در حال گفت‌‌وگو برای ارائه فناوری هسته‌ای به عربستان است.

این در حالی است که در بند ۱۲۳ (Section ۱۲۳) از قانون انرژی هسته‌ای آمریکا مصوب ۱۹۵۴ میلادی، شرایط و ضوابط خاصی برای همکاری هسته‌ای ایالات متحده با سایر کشور‌های جهان تنظیم شده است و برای آن که یک کشور بتواند وارد توافقنامه هسته‌ای با ایالات متحده شود، باید ۹ معیار مربوط به عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را رعایت کند.

گفتنی است، تا پانزدهم ژانویه ۲۰۱۹ میلادی، آمریکا وارد ۲۶ توافقنامه هسته‌ای شده که همکاری اتمی با ۴۹ کشور جهان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تایوان را تنظیم می‌کند. ۹ معیار مهم عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای به شرح زیر است:

۱-مواد و تجهیزات هسته‌ای انتقال یافته به کشور، باید همیشه تحت مراقبت و نظارت‌های امنیتی بماند.

۲-شرکایی که فاقد تسلیحات هسته‌ای هستند، باید تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشند و همه تاسیسات هسته‌ای مهم آن‌ها تحت نظارت آژانس باشد.

۳-ضمانت مربوط به تجهیزات، مواد و فناوری هسته‌ای منتقل شده، هیچ گونه نقشی در توسعه تسلیحات هسته‌ای یا هر گونه هدف نظامی نخواهد داشت، به استثنای همکاری با کشور‌هایی که تسلیحات هسته‌ای دارند.

حمله به کاروان نظامیان آمریکایی در بغداد/حمایت آژانس اتمی از برنامه هسته‌ای عربستان سعودی/ سفر ولیعهد امارات به اسرائیل/حمله شدیدالحن حماس به امارات

۴- در صورتی که یک شریک غیرهسته‌ای به یک وسیله هسته‌ای دست یافته یا توافقنامه‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض کند، ایالات متحده این حق را خواهد داشت تا هر گونه تجهیزات، مواد و فناوری منتقل شده به این کشور را بازگرداند.

۵-رضایت و موافقت آمریکا برای هرگونه انتقال مجدد مواد و اطلاعات طبقه بندی شده لازم و ضروری است.

۶-مواد هسته‌ای منتقل یا تولید شده در نتیجه توافقنامه هسته‌ای، مشمول امنیت فیزیکی کافی خواهد بود.

۷-آمریکا حق موافقت با غنی سازی یا بازفرآوری مواد هسته‌ای تولید شده در نتیجه توافقنامه را دارد.

۸-دستیابی به توافقنامه جدید برای غنی سازی و بازفرآوری مواد هسته‌ای با استفاده از تجهیزات و مواد تامین شده از سوی آمریکا، نیازمند مذاکره جداگانه با واشنگتن است.

۹-معیار‌های منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای که در بالا آمد، برای همه مواد و تاسیسات هسته‌ای تولید یا ساخته شده در چارچوب توافق نامه، کاربرد خواهد داشت.

بند ۱۲۳ از قانون انرژی اتمی آمریکا، وزارت خارجه این کشور را ملزم می‌کند تا با انتشار بیانیه ارزیابی منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای، توضیح دهد که توافقنامه همکاری هسته‌ای چگونه شرایط و معیار‌های نامبرده را رعایت می‌کند.

با این حال کارشناسان می‌گویند، دولت آمریکا بررسی‌های لازم درباره اینکه آیا عربستان قصد دارد از فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده کند یا خیر انجام نداده است.

سفر ولیعهد امارات به اسرائیل

شبکه خبری المیادین به نقل از رسانه‌های صهیونیست، از سفر قریب الوقوع ولیعهد امارات به سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

بر اساس این گزارش، محمد بن زاید ولیعهد امارات به زودی به قدس اشغالی سفر خواهد کرد.

این در حالی است که ابوظبی و تل آویو به تازگی توافقی برای عادی سازی روابط بین دو طرف امضا کردند؛ این اقدام امارات با مخالفت شدید گروه‌های فلسطینی روبه رو شد.

حمله به کاروان نظامیان آمریکایی در بغداد/حمایت آژانس اتمی از برنامه هسته‌ای عربستان سعودی/ سفر ولیعهد امارات به اسرائیل/حمله شدیدالحن حماس به امارات

گفت‌و‌گوی تلفنی رئیس‌جمهور روسیه و پادشاه سعودی

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور سوریه و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی روز دوشنبه، تلفنی با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.

به نوشته خبرگزاری رسمی سعودی (واس) در این گفت‌و‌گو، دو طرف در خصوص جدول برنامه‌های گروه ۲۰ که امسال به سرپرستی ریاض برگزار می‌شود و همچنین راه های غلبه بر بحران‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و بازگشت به شرایط عادی، رایزنی کردند.

حمله به کاروان نظامیان آمریکایی در بغداد/حمایت آژانس اتمی از برنامه هسته‌ای عربستان سعودی/ سفر ولیعهد امارات به اسرائیل/حمله شدیدالحن حماس به امارات

سلمان بن عبدالعزیز در این تماس گفت که ریاض بر توسعه روابط با اتحادیه روسیه تأکید دارد و از اینکه تبادلات تجاری دو طرف افزایش یافته، خشنود است. پادشاه سعودی هچنین نقش مسکو در مجموعه «اوپک پلاس» برای ایجاد ثبات و توازن در بازار نفت را «مثبت» دانست.

پوتین نیز در خصوص توسعه روابط با ریاض ابراز علاقه کرد و گفت که مسکو به خصوص در زمینه انرژی، حاضر به همکاری است.

کاخ کرملین نیز در بیانیه‌ای با اعلام خبر این تماس تلفنی گفت: طرفین در خصوص همکاری‌های دوجانبه در موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر کرده و در خصوص اجرای نتایج سفر پوتین به ریاض در اکتبر ۲۰۱۹ گفت‌و‌گو کردند.

حمله شدیداللحن حماس به امارات

«موسی ابو مرزوق»، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس به سازش میان امارات و رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت که آن‌ها به همراه آمریکا تلاش دارند، مناقشه اعراب و اسرائیل را به درگیری فلسطینیان با این رژیم تقلیل دهند.

ابو مرزوق به خبرگزاری آناتولی گفت که توافق سازش میان امارات و اسرائیل، باب شرارت و پلیدی را در منطقه در جهت نقض تصمیمات کشورهای عربی در خصوص فلسطین باز کرد و امارات با این اقدام به مخالفت با تصمیمات نشست‌های عربی برخاست.

حمله به کاروان نظامیان آمریکایی در بغداد/حمایت آژانس اتمی از برنامه هسته‌ای عربستان سعودی/ سفر ولیعهد امارات به اسرائیل/حمله شدیدالحن حماس به امارات

ابومرزوق افزود: ممکن است امارات بتواند برخی کشورهایی که وزن خاصی ندارند، با خود در روند سازش همراه کند؛ اما این کشورها و امارات تأثیری در روند درگیری با اسرائیل ندارند و ابزارهای لازم همچون کشورهای سوریه، مصر، اردن و عربستان را ندارند.

چندی پیش نیز «محمود الزهار»، دیگر عضو دفتر سیاسی حماس گفته بود، کسانی که به عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی پرداخته‌اند، بنا بر نص (متن) قرآن، «یهود» و خارج از اسلام هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار