محمد فرمانی با بیان اینکه سود اصلی مرغداری‌ها به جیب دلالان می‌رود افزود: تغییر رویه بازار به سمت مرغ سنگین‌تر و همچنین بالا بردن هزینه‌های دانه از جمله فعالیت این دلالان است.
کد خبر: ۸۹۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷ 15 September 2020

تابناک فارس به نقل از مهر:مدتهاست به دلایل مختلفی از جمله گرانی گوشت قرمز، بخشی از سبد خرید خانوارها به خرید گوشت مرغ اختصاص پیدا کرده است. اما مرغ و تخم مرغ به عنوان دو محصول پر مصرف نوسانات قیمتی بسیاری را پشت سر گذاشتند و این روزها صاحبان مرغداری‌ها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

رضا ابطحی یکی از صاحبان این مرغداری‌ها با بیان اینکه از ابتدای امسال هزینه‌ها به شکل چشمگیری افزایش داشته، گفت: مواد مصرفی همانند دانه خوراکی، دارو و واکسن به شکلی عجیب افزایش قیمت داشته و اصلی ترین محصول مصرفی مرغداری‌ها که ترکیبی از ذرت و سویا است با افزایش چشمگیر قیمت روبرو بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد این محصولات وارداتی است، افزود: برای پرورش هر مرغ گوشتی حدوداً ۲ و نیم کیلویی ۴ تا ۵ کیلو دانه مصرف می‌شود در حالیکه سهمیه ارائه شده به مرغداری‌ها بسیار ناچیز است.

 

قیمت خرید مرغ واقعی نیست

محمد یکی دیگر از صاحبان مرغداری‌ها نیز با بیان اینکه تفاوت بسیاری بین قیمت مصوب دولت و بازار آزاد وجود دارد، گفت: سویا و ذرت کیلویی ۲,۷۵۰ تومان بصورت دولتی مصوب شده که به دلیل سهمیه اندک ناچاریم مابقی را در بازار آزاد به نرخ ۱۳ هزار تومان تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سویا در بازار آزاد کیلویی ۱۳ هزار تومان و ذرت کیلویی ۳,۳۰۰ تومان است تاکید کرد: با توجه به این قیمت‌ها، مرغ باید حداقل به ازای کیلویی ۲۵ هزار تومان به فروش برسد که مرغدار ضرر نکند، هرچند در این صورت سودی هم نخواهد داشت.

این تولید کننده مرغ در استان فارس با اشاره به اینکه بسیاری از مردم توان خرید گوشت قرمز و ماهی را ندارند افزود: مرغ در حال حاضر به بخشی از کالاهای مصرفی اساسی مردم بدل شده و با این شرایط مسلماً قیمت مرغ افزایش خواهد داشت.

منوچهری با یادآوری اینکه بسیاری از مرغداری‌ها به دلیل گرانی‌ها توان فعالیت ندارند تصریح کرد: بسیاری از مرغداری‌ها واقعاً نمی‌توانند از پس هزینه‌ها بر بیایند به طور مثال واکسن وارداتی مورد نیاز برای مرغ از ۶۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسیده که واقعاً قابل قبول نیست.

او با اشاره به اینکه با صرف هزینه میلیاردی این مرغداری را راه اندازی کرده است، گفت: در هر دوره سه ماهه در بهترین حالت طبق آمار ۵ تا ۱۰ درصد تلفات در مرغ وجود دارد و در نهایت با محاسبه هزینه و وقت صرف شده سود بسیار کمی به مرغداری‌ها می‌رسد.

دلالان از تولید مرغ با وزن مناسب و سالم جلوگیری می‌کنند

صاحب یکی دیگر از مرغداری‌های مجهز استان فارس با بیان اینکه استاندارد وزن یک مرغ سالم بین یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۷۰۰ گرم است، اظهار داشت: متأسفانه تمام داستان‌هایی که در بازار طلا و خودرو وجود دارد در این صنعت هم به چشم می‌خورد، مرغ سالم بدون مصرف بالای آنتی بیوتیک های مجاز باید زیر ۲کیلو وزن داشته باشد اما دلالان برای سود بیشتر بازار را به سمت مرغ بالای ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم برده اند.

رضا نیک نزاد در ادامه با اشاره به اینکه وزن بالای مرغ از سلامت آن می کاهد، افزود: سود اصلی در جیب دلالان و کشتارگاه‌هایی می‌رود که بر اساس وزن مرغ‌ها سود به جیب می‌زنند و هر روز قیمت‌ها را تغییر می‌دهند.

وی در ادامه یادآور شد: لذیذترین و سالم‌ترین مرغ در یک دوره ۳۵ روزه به دست می‌آید که هم به نفع مصرف کننده و تولید کننده خواهد بود. او در خصوص مرغ‌های ارائه شده در بازار نیز گفت: مرغ‌هایی که با وزن بالاتر در بازار عرضه می‌شود در دوره‌های ۴۹ تا ۵۰ روزه بدست می‌آید که به دلیل مدت زیاد تولید هم خاصیت غذایی کمتری دارند و هم از لذیذ بودن گوشت مرغ ۳۵ روزه بهره نبرده اند.

این مرغدار با بیان اینکه هزینه‌های مختلفی در تولید مرغ ۳۵ روزه کاهش می‌یابد افزود: وقتی مرغ در ۳۵ روز عرضه شود علاوه بر مصرف کمتر دانه و دارو و انتی بیوتیک در مصرف سوخت و انرژی‌های مصرفی در مرغداری‌ها هم صرفه جویی می‌شود.

او با بیان اینکه بخش عمده‌ای از درآمد مرغداری‌ها به همین دلیل صرف هزینه‌های مصرفی می‌شود اظهار داشت: هزینه‌های برق و گازوئیل و آب بسیار بالاست و هر ماه مبلغ بسیاری صرف این هزینه‌ها می‌شود که با کم کردن دوره تولید علاوه بر تولید محصول سالم‌تر، در این هزینه‌ها هم صرفه جویی خواهد شد.

 

مرغداری‌ها مستعمره برخی دلالان و شرکت‌ها شده اند

محمد فرمانی یکی دیگر از صاحبان صنعت تولید مرغ با اشاره به اینکه سه نژاد مرغ مادر در کشور موجود است، گفت: به دلیل شرایط تحریم امکان تهیه این نژادها میسر نیست و دولت برای مقابله با تحریم، نژاد داخلی را جایگزین کرده که علاوه بر مدت زمان بیشتر برای پرورش دارای ضایعات بسیار و استخوان بیشتر است.

وی با بیان اینکه سود اصلی مرغداری‌ها به جیب دلالان می‌رود افزود: تغییر رویه بازار به سمت مرغ سنگین‌تر و همچنین بالا بردن هزینه‌های دانه از جمله فعالیت این دلالان است.

این تولید کننده مرغ در خصوص سهمیه اختصاص یافته از سوی دولت به مرغداری‌ها نیز یاداور شد: به جای سهمیه ۳ کیلو ذرت، تنها ۱کیلو و ۴۰۰ گرم ذرت و به جای یک کیلو و ۲۰۰ گرم سویا تنها ۷۰۰ گرم به مرغداری‌ها داده می‌شود و مابقی در بازار آزاد تهیه می‌شود.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی شرکت‌ها با پیشنهاد مشارکت به مرغداری‌ها وارد کار شده اند، افزود: در حال حاضر دو شرکت بزرگ با دادن مواد مصرفی به مرغداری‌ها و خرید محصول نهایی به قیمت روز و با دریافت سود ماهانه با مرغداری‌ها همکاری می‌کنند که این رویه عملاً مرغداری‌ها را به مستعمره این شرکت‌ها بدل می‌کند.

نیک نژاد با بیان اینکه در این شکل پس از مدتی مرغداری‌ها ناچار به تولید محصول مورد نظر شرکت‌ها خواهند بود افزود: در همین مسیر دلالان وارد میدان می‌شوند و از راه‌های مختلف چه تولید دانه و واکسن و چه خرید محصول علاوه بر بالا بردن قیمت مرغ در بازار سود اصلی را به جیب می‌زنند.

وی در خصوص حمایت و نقش اتحادیه مرغداران افزود: متأسفانه در جلسات متعدد این مشکلات و موانع مطرح شده اما گویا گوش شنوایی نیست.

گفتگو با بسیاری از مرغداران و شاغلان این حرفه در نهایت به اینجا می‌رسد که همانند سایر فعالیت‌های اقتصادی، مرغداری‌ها هم از گزند دلالان در امان نمانده اند در این میان اکثر این مرغداران چشم امید به حمایت جدی دولت و فعالیت اتحادیۀ دارند.

بی تردید ادامه این مسیر علاوه بر زیان جبران ناپذیری که به سلامت مردم می‌زند باعث هزینه‌های بسیاری در مرغداری‌ها خواهد شد و در نهایت گرانی این محصول به خالی ماندن سفره‌های شهروندان می‌انجامد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار