مدیر جهادکشاورزی شهرستان قیروکارزین از آغاز برداشت محصول خرما از نخلستان‌های این شهرستان خبر داد و گفت: از اواخر شهریور، کار برداشت محصول خارک، رطب و خرما، آغاز می‌شود.
کد خبر: ۸۹۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶ 15 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:مهدی همتی سه‌شنبه 25 شهریور در جمع خبرنگاران، شهرستان قیروکارزین را قطب تولید خرما در فارس برشمرد و با اشاره به سهم 40 درصدی این شهرستان در تولید خرما، گفت: امسال پیش‌بینی ما برداشت 75 هزار تن محصول با کیفیت است.

به گفته وی؛ بر اساس آخرین آمار های قطعی بیش از یک میلیون و 275 هزار تن خرما در کل کشور تولید که استان فارس با بیش از 191 هزار تن سهم 15 درصدی تولید این محصول را در کشور از آن خود کرده است.

همتی گفت: تولید بالا و با کیفیت در بیش از 5500 هکتار از نخیلات شهرستان قیروکارزین با توجه به وجود شرایط اقلیمی و خاک مناسب، تجاری بودن باغ ها، استفاده از ارقام مناسب و روش های نوین مانند بهره گیری از سیستم های آبیاری تحت فشار به دست می آید.

مدیر جهادکشاورزی قیروکارزین با بیان اینکه فصل برداشت خرما، شاهد جنب و جوش شادی افزایی در نخلستان‌ها هستیم، گفت: در این فصل بیش از چند صد هزار کارگر فصلی در مراحل مختلف برداشت، درجه بندی، بسته بندی و ... خرما فعال می‌شوند و این در ابعاد مختلف بر جامعه تاثیرگذار است.

او با بیان اینکه قدیمی ترین نخلستان های این شهرستان در مناطق دهبه، امام شهر و قیر وجود دارد، ابراز کرد: در این شهرستان قسمتی از باغ های نخل به صورت کشت های توام با مرکبات ایجاد می شود که خود در افزایش بهره وری تولید مرکبات نیز مثمر است.

همتی با اشاره به اینکه زاهدی عمده ترین رقم تجاری خرمای شهرستان قیروکارزین است، افزود: خاصویی، هلیله، کبکاب، شاهانی، پیارم و مجول نیز در سطوح قابل توجه وجود دارد که با توجه به وجود تفاوت در زمان رسیدگی ارقام مختلف عملیات برداشت خرما تا اواخر آبان ماه نیز ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد: علاوه بر بازار پسندی ویژه برای تمامی ارقام خرما ی قیروکارزین، خرمای زاهدی در بین مشتریان از کشور های همسایه مانند افغانستان، پاکستان و خصوصا کشور های حوزه آسیای میانه و برخی از کشور های اروپایی مانند روسیه بسیار پر طرفدار است و بیش از 95 درصد از این محصول به مقاصد مذکور صادر می شود.

توسعه صنایع فرآوری خرما ارزش آفرین است

وی با بیان اینکه هنوز غالب خرمای قیروکارزین به صورت سنتی بسته بندی می شود، بیان کرد: با ایجاد شرکت های بسته ‌بندی یا فرآوری خرما شرایط صادرات و ایجاد ارزش افزوده برای محصول روند بسیار مطلوبی را به دنبال خواهد داشت ؛ به همین منظور یکی از بزرگ ترین کارخانه های فرآوری خرما با جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا در شهرستان قیروکارزین ساخته شده است.

به گفته همتی، علی رغم پایان عملیات ساخت و نصب تجهیزات مورد نیاز این مجموعه، بخش فرآوری خرما در این کارخانه غیر فعال است؛ در صورت رفع موانع تولید و آغاز به کار بخش مذکور سود اقتصادی برای باغداران منطقه فزونی خواهد داشت؛ این مجموعه شامل بخش های تولید آشامیدنی ها برای شیره خرما، تولید قند و شکر خرما، قند و شربت خرما، انواع سس، ذخیره سازی و نگهداری خرما در دمای بالا و زیر صفر، تولید خوراک دام از ضایعات خرما و غیره است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، از مهمترین چالش‌های پیش روی تولید خرما در این شهرستان را آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی، به عنوان یکی از خطرناکترین آفات نخیلات دانست و گفت: از سال 1396 در منطقه دشت لار شهرستان قیروکارزین این آفت شناسایی و با اقدام موفق و به موقع کارشناسان در همان منطقه کنترل شده است. در این راستا تاکنون بیش از 200 نفر نخل آلوده در آن منطقه شناسایی، تیمار یا حذف کرده‌ایم.

همتی با بیان اینکه مهمترین عامل جلوگیری از آلودگی نخیلات خودداری از نقل و انتقال پاجوش نخل از مناطق آلوده خصوصا شهرستان خنج به مناطق پاک است، گفت: اگر باغداران این موضوع را به شکل کامل رعایت کرده و با کارشناسان مشورت کنند، قطعا، نخلستان‌های آنها از این بلا مصون می‌ماند.

به گزارش ایسنا، شهرستان قیروکارزین، یکی از نقاط گرمسیری استان فارس به شمار می‌رود که 70 هزار نفر جمعیت دارد و سالانه بیش از 500 هزار تن محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود.


برچسب‌ها:
استانی-شهرستانهااستان فارسشهرستان قیروکارزینبرداشت خرما

برچسب ها: برداشت ، خرما ، قیروکارزین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار