وی ادامه داد: در زمینه پنبه فارس نگین حفظ پنبه کشور است و اگر این مجموعه را نداشتیم هشت سال دیگر باید پنبه را در کتاب درسی به دانش آموزان معرفی می‌کردیم.
کد خبر: ۸۹۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰ 15 September 2020

تامین ۸۰ درصد نیازکشور به محصولات کشاورزی از تولیدات داخلیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز فارس،قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور پروژه‌های زیربنایی آب و خاک گفت: به هیچ وجه نباید اجازه دهیم حتی یک میلی متر و یک گرم از تولیدات محصولات کشاورزی کم شود، شرایط کشور ایجاب می‌کند غذای فراوان با قیمت مناسب در دسترس مردم باشد.
عباس کشاورز امروزسه شنبه در همایش تبیین رویکرد‌های بخش کشاورزی استان فارس با محوریت جهش تولید و شروع سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با اشاره به شرایط کشور افزود:کشاورزی چه در شرایط عادی چه در بحران‌های شدید بخش سرافراز کشور بوده و اقتصاد کشور را نجات داده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نیاز خود را از تولید داخلی تامین می‌کنیم و وضعیت کشاورزی ما خیلی خوب است.

کشاورزی عامل امنیت غذایی


قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادق‌ترین خدمتگزاران در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و حال تلاش آنان این است که وضعیت رشد کشاورزی با همه مشکلات مثبت است.
کشاورز در ادامه با بیان اینکه در تکمیل زنجیره تولید غفلت زیادی شده است، گفت: زنجیره تولید را فراموش کردیم، زنجیره با تولید کننده اتصالی ندارد بلکه در مواردی مقابل هم قرار دارند که باید در این زمینه آسیب شناسی صورت بگیرد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: در بحث زنجیره در دنیا یا گروهی از تعاونی‌ها متولی هستند یا زنجیره شخصی است که ما در کشور باید بین این نمونه زنجیره را تشکیل دهیم.
وی ادامه داد: تفاوت نرخ سر مزرعه با مصرف کننده خیلی زیاد است که این موضوع مورد غفلت ما است.

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی


وی در ادامه با اشاره به مساله سرمایه در کشاورزی بیان کرد: سرمایه کشاورزی ناچیز است، در دهه ۷۰ سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی ۱۵ درصد بوده، اما در حال حاضر به هفت درصد رسیده است.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به جز اقتصاد، وظیفه حفظ منابع طبیعی را دارد که این وظیفه سودی ندارد و هزینه دارد.
وی اضافه کرد: با این هزینه‌ها پولی که در کل کشور از دهه پنجاه به ما تزریق شده هیچ گاه بیش از پنج درصد سرمایه ملی نبوده است بنابراین کشاورزی از کمبود سرمایه در طول تاریخ رنج می‌برد.

تسهیلات در بخش کشاورزی
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی همچنین به تسهیلات بانک کشاورزی اشاره کرد و گفت: کشاورز تا زمانی که ضامن و شریک خود را پیدا کند و فاکتور را برای اخذ وام درست کند هزینه‌ها کمتر از ۲۰‌درصد نمی‌شود، آیا افزایش تولید ۲۰ درصد هست؟
کشاورز افزود: این موضوع به صورت غیرمستقیم کشاورزان را به سمت کاهش درآمد می‌برد و آثار کاهش درآمد نیز این است که اگر فعال اقتصادی نتواند پس انداز کند ظرفیت توسعه را از دست می‌دهد.
وی ادامه داد: اگر زنجیره تولید را ایجاد کنیم کشاورزان کار خود را توسعه می‌دهند و رشد کشاورزی را به ارمغان می‌آورد.


ضرورت تکنولوژی در کشاورزی
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بر ضرورت توجه به بحث تکنولوژی اشاره کرد و گفت: وابستگی به تکنولوژی ما را آسیب پذیر می‌کند لذا باید تلاش شود تا تکنولوژی‌های بخش کشاورزی ارتقا یابد.
وی ادامه داد: به هیچ وجه نباید اجازه دهیم میلی متر و گرمی از تولیدات کم شود، شرایط کشور ایجاب می‌کند باید غذای فراوان و با قیمت مناسب در در دسترس مردم باشد.
قائم مقام وزیر کشاورزی در ادامه به وضعیت کشاورزی در استان فارس اشاره کرد و گفت: استان فارس در بعضی موارد عالی است و خودش را خوب تطبیق داده است، اما در بعضی موارد نه اینکه ما کوتاهی کردیم بلکه نتوانستیم دیگران را با خود همراه کنیم.
کشاورز افزود: در سال ۹۶ تا مرز خودکفایی شکر پیش رفتیم، اما در سال ۹۸، یک میلیون و ۷۰۰ هزارر تن شکر وارد کردیم، باید از ظرفیت کشور استفاده کنیم تا نیازی به واردات نباشد.
وی ادامه داد: کارخانه‌های قند فارس در کشت پاییزه چغندر قند همراهی خوبی نمی‌کنند و برخی به دنبال فروش زمین هستند که این روش دوستی و همکاری و حمایت از تولید ملی و جهش تولید نیست.
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مورد توسعه کشت کلزا و گندم استان فارس خوب عمل کرده است، استان فارس یکی از ۲ استان انحصاری در اجرای طرح گندم بنیان است که توانست با آب کمتر، تولید بیشتر و ایجاد باور در کشاورز و هزینه کمتر را به خوبی دنبال کند.

فارس نگین پنبه کشور


وی ادامه داد: در زمینه پنبه فارس نگین حفظ پنبه کشور است و اگر این مجموعه را نداشتیم هشت سال دیگر باید پنبه را در کتاب درسی به دانش آموزان معرفی می‌کردیم.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی همچنین به تولید محصول کینوا در استان فارس اشاره کرد و گفت: عملکرد این محصول در استان فارس رکورد جهانی است و اگر صنعت غذای دارویی نیز کنار آن بیاید یک جواهر می‌شود.
کشاورز همچنین به مساله مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: دنیا با سه برابر بارندگی ما و یک سوم پتانسیل تبخیر ما محصول تولید می‌کند.
وی ادامه داد: در دنیا ۷۰ درصد مصرف آب مربوط با بخش کشاورزی است، بررسی‌های ما این است که کشاورزی کشور ۷۵ تا ۷۷ درصد آب مصرف می‌کند.
وی اضافه کرد: کشاورزان ایران خیلی باهوش هستند که در سرزمین خشک، غذا و آبادانی و سرسبزی به ارمغان می‌آورند.

برچسب ها: فارس ، کشاورزی ، پنبه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار