متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده کووید۱۹، در ٣٠ درصد موارد هیچ علائمی ندارد، در ۵٠ درصد مبتلایان علائم آن همانند سرماخوردگی است، در ١۵ درصد نشانه‌های آنفلوانزا را دارد و در پنج درصد افراد با علائم حاد و بحرانی بروز می‌کند.
کد خبر: ۸۹۹۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶ 15 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر رحیم رئوفی، سه‌شنبه در جمع پزشکان خانواده در جهرم افزود: علائم کووید۱۹ بسیار شبیه سرماخوردگی‌های رایج است، بنابراین سالمندان و افراد دچار بیماری زمینه‌ای که بیشتر در معرض خطرند باید بیش از پیش نکات پیشگیری و خودمراقبتی را رعایت کنند.

وی، به علائم کووید۱۹ شامل تب، سرفه، گلو درد، خستگی، ضعف عمومی بدن، آبریزش بینی، سردرد، تهوع، اسهال، اختلال در حس بویایی و چشایی اشاره و بیان کرد: بروز این علائم در افراد بر اساس نوع ویروس،میزان مقاومت و ایمنی بدن افراد، متفاوت است.

این متخصص بیماری‌های عفونی، تماس چهره به چهره با فرد مبتلا، در مدت زمان ١۵ دقیقه بدون استفاده از وسایل محافظت شخصی و عدم رعایت فاصه اجتماعی یک متر، را از اصلی‌ترین دلایل ابتلای به این بیماری دانست.

رئوفی اظهار داشت: دوره کمون (نهفتگی) این بیماری بین یک تا ١۴ روز است ولی علائم به طور متوسط، در روزهای پنجم یا ششم بروز می‌کند، بنابراین افراد دارای علائم که در قرنطینه به سر می‌برند از زمان مثبت شدن نتیجه آزمایش آنها بعد از گذشت ١۴ روز منوط به نداشتن علائم بیماری می‌توانند از قرنطینه خارج شوند، اما افراد مشکوک بدون علائم که در قرنطینه هستند به شرط آنکه نشانه‌های کووید۱۹ در آنها بروز نکند از زمان آغاز قرنطینه تا ١٠ روز بعد می‌توانند از قرنطینه خارج شوند.

وی اضافه کرد: متخصصان جهرمی پیش‌بینی می‌کنند در پاییز پیش رو، کرونا با موجی سخت‌تر و سهمگین‌تر بروز کند و در مهر و آبان ۹۹ منتظر شدت بیشتری از این بیماری هستیم.

رئوفی افزود: همزمان با آغاز فصل سرما و با توجه به تراکم اعضای خانواده در یک فضا و همچنین شیوع آنفلوانزا، پیش‌بینی می‌شود پاییز سخت و نفسگیری داشته باشیم و احتمال سرایت بیماری کرونا در صورت رعایت نکردن موازین بهداشتی بسیار بالاست.

این عضو هیات علمی دانشگاه، به آلودگی شدید دست‌ها اشاره کرد و افزود: عدم تماس دست با صورت به طور مطلق باید فرهنگ‌سازی شود زیرا دست‌های آلوده می‌تواند کانال انتقال و ابتلا باشد.

رئوفی ادامه داد: استفاده از ماسک، شستن مداوم دست‌ها، رعایت فاصله یک و نیم متری و عدم حضور در تجمع‌ها، مهمترین شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و آنفلوانزاست و انتظار می‌رود مردم با توجه به هشدارهای جدی در پاییز و زمستان ۹۹ بیشتر اصول بهداشت فردی و دستورالعمل‌های اجتماعی را رعایت کنند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

بنا به اظهار سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از دیروز تا ظهر امروز (بیست و پنجم شهریورماه ۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۷۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۹۹ نفر از آنها بستری شدند.
به گفته سیما سادات لاری، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۰۷ هزار و ۳۵۳ نفر رسیده است و در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۲۳ هزار و ۴۵۳ نفر رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار