عزیز رحیمی مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با اشاره به آغاز برداشت پیاز سفید نشایی از ۱۵۰ هکتار از مزارع در شهرستان مرودشت، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود از این مزارع بالغ بر ۱۲ هزار تن پیاز سفید تولید و روانه بازار شود.
کد خبر: ۸۹۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 16 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عزیز رحیمی مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با اشاره به آغاز برداشت پیاز سفید نشایی از ۱۵۰ هکتار از مزارع در شهرستان مرودشت، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود از این مزارع بالغ بر ۱۲ هزار تن پیاز سفید تولید و روانه بازار شود.

او گفت: کشت نشایی در اسفند پارسال و فروردین ماه امسال انجام شده و از بیستم شهریور ماه نیز به مرحله برداشت رسیده است.

رحیمی با بیان اینکه در روش کشت سنتی، پیاز در فصل پاییز کشت می‌شد و در تیر ماه نیز به مرحله برداشت می‌رسید، تصریح کرد: در کشت سنتی محصول مدت طولانی در زمین می‌ماند و با احتساب چندین مرحله آبیاری و سایر مدیریت‌ها هزینه بیشتری را در برداشت.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با اشاره به مدیریت مصرف آب در این مزارع، افزود: در این روش کشت به دلیل کوتاه شدن دوره رشد گیاه، مقارن شدن با بارش‌های اواخر زمستان و اوایل بهار و استفاده از روش‌های نوین آبیاری بخصوص روش مه پاش مصرف آب به حداقل می‌رسد.

او تصریح کرد: در روش نشایی برای تهیه نشا یک هکتار زمین حدود ۵ کیلوگرم بذر پیاز در پاییز در خزانه کشت می‌شود و در اسفندماه به زمین اصلی منتقل می‌شود که علاوه بر کاهش مصرف آب، کاهش مصرف بذر و سایر نهاده‌ها را نیز در بردارد.

این مقام مسئول کاهش مصرف سموم، قارچکش ها، کود، تولید به موقع محصول و درآمد مناسب و بازار پسندی محصول برای بهره برداران و کاهش هزینه‌های کارگری را از دیگر مزایای این روش کشت عنوان کرد.

برچسب ها: برداشت ، پیاز ، مرودشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار