در ۶ ماه اخیر قیمت لبنیات در فارس ۵۰ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۰۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸ 20 September 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: از ابتدای امسال تا کنون، افزایش بی سابقه و بدون توقف قیمت لبنیات در فارس، نارضایتی شهروندان را در پی داشته است.
بر اساس فاکتور‌های فروشِ فروشگاه‌های بزرگ در فارس، قیمت انواع لبنیات در ۶ ماه ابتدایی امسال، با چندین بار افزایش یک و نیم برابر شده یعنی تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.
مدیران کارخانه‌های لبنیاتی فارس، افزایش قیمت شیرخام توسط دامداران و مراکز واسطه جمع آوری شیر را، دلیل افزایش قیمت لبنیات در استان فارس بیان می‌کنند.
دولت قیمت خرید هر کیلوگرم شیر خام با چربی ۳ و ۲ دهم درصد از دامدار را ۲ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب کرده است و به ازای هرگرم چربی اضافه، ۵۰ تومان به این قیمت اضافه می‌شود که در نهایت هر کیلوگرم شیر با نهایت میزان چربی، باید با قیمت ۳ هزار و ۲۰۰ تومان به کارخانه‌های لبنیاتی برسد.
اما مسئولان کارخانه‌های تولید کننده لبنیات، ادعا دارند که شیر را با قیمت‌های بالاتر از این نرخ مصوب، حتی تا ۳ هزار و ۹۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌کنند و افزایش قیمت شیر خام سبب افزایش قیمت لبنیات شده است.
صاحبان مراکز جمع آوری شیر خام هم بر اساس اسنادی که در دست دارند مدعی هستند که هر کیلوگرم شیر خریداری شده از دامدار را با صد تومان افزایش قیمت به کارخانه‌ها ارائه می‌کنند.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ما، به نظر نمی‌رسد دامداران و مراکز جمع آوری شیر خام، اثری در افزایش قیمت شیر و در پی آن افزایش قیمت لبنیات داشته باشند.
صداقت رییس ستاد تنظیم بازار سازمان صمت فارس به عنوان دستگاه متولی و ناظر بر قیمت اجناس، می‌گوید مصوبه تعیین قیمت لبنیات کارخانه‌های استان بر عهده این ستاد نیست و نقشی در قیمت گذاری ندارند.
این در حالی است که کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار کشور با رد ادعای صداقت می‌گوید: همه مراحل نظارت، قیمت گذاری و ارائه قیمت‌های مصوب لبنیات به شهروندان بر عهده سازمان‌های صمت استان هاست.
به نظر می‌رسد نبود نظارت بر نرخ گذاری کارخانه‌های تولید کننده لبنیات، مهم‌ترین حلقه مفقوده علت افزایش قیمت لبنیات در استان فارس است. ماجرایی نخ نما که اگر برای آن چاره اندیشی شود، نفعش به جیب همه از جمله دامدار و تولید کننده تا مردم می‌رود.

 

برچسب ها: قیمت ، لبنیات ، گرانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار