یک فوق تخصص طب سنتی گفت: خربزه یک میوه تابستانی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به خصوص یبوست موثر است.
کد خبر: ۹۰۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶ 23 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محمد رضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی اظهار کرد: خربزه معمولا فصل تابستان در مناطق معتدل کشور می‌روید و دارای انواع مختلفی است.

او افزود: بعضی از خربزه‌ها بسته به منطقه رویش نامگذاری شده‌اند مانند خربزه مشهدی که در استان خراسان و خربزه گرمسار که در منطقه گرمسار و یا خربزه گرگاب که در منطقه‌ای به همین نام در استان اصفهان، کشت می‌شوند.

حاجی حیدری تصریح کرد: مزاج خربزه سرد و ‌تر است، اما مزاج خربزه‌ای که شیرین و رسیده باشد به سمت گرمی می‌رود. از دیدگاه طب سنتی بهترین زمان مصرف خربزه در فاصله بین دو وعده غذایی است و مصرف آن با معده خالی و بلافاصله پس از صرف غذا توصیه نمی‌شود.

فواید درمانی خربزه
او درباره فواید درمانی خربزه گفت: خربزه دارای ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین A و C و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر و فیبر بوده که خواص ضد التهابی و ضد تجمع پلاکتی آن در برخی مطالعات تایید شده است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: خربزه دارای خواص دارویی است که از جمله آن می‌توان به دفع سنگ کلیه، ادرار آوری، عرق آوری و شیر افزایی اشاره کرد. همچنین خربزه یک رطوبت بخش طبیعی است که برای برطرف کردن خشکی بدن، درمان خراش‌ها و زخم‌های مجاری ادراری خصوصا برای افرادی که در هنگام دفع سنگ دچار سوزش مجاری ادرار هستند مناسب است.

درمان یبوست با مصرف خربزه
حاجی حیدری گفت: برای افرادی که به یبوست و اختلال اجابت مزاج به خصوص اختلال ناشی از خشکی مبتلا هستند مصرف خربزه توصیه می‌شود، همچنین با توجه به خصوصیت رطوبت بخشی آن برای برطرف کردن خشکی پوست و تیرگی‌های پوستی ناشی از خشکی مفید است.

او با بیان اینکه مصرف خربزه بلافاصله بعد از غذا باعث فساد هضم در معده می‌شود و خوردن آن در هنگام ناشتا از دیدگاه طب سنتی توصیه نمی‌شود، گفت: مصرف خربزه شیرین برای مزاج‌های سرد و خشک مناسب بوده و افراد گرم مزاج در مصرف آن نباید زیاده روی کنند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: گرمک نیز که از نظر علمی با خربزه در یک خانواده قرار دارد و از دیدگاه طب ایرانی نیز تا حدود زیادی خواص خربزه را دارد، نسبت به خربزه طبع سردتری دارد و برای افراد گرم مزاج و رفع عطش مناسب است.

 

حاجی حیدری در پایان یادآوری کرد: خربزه با توجه به آب، رطوبت زیاد و مواد مغذی که در آن وجود دارد برای رفع عطش و جبران کمبود مایعات بدن میوه مناسبی در فصول گرم سال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار