سوهان که به عنوان یکی از محصولات شهر قم شناخته می‌شود، به درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند.
کد خبر: ۹۰۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱ 24 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:سوهان از محصولات سنتی و خوشمزه ایران به شمار می‌آید و مرکز اصلی تولید آن شهر قم است. سوهان دارای کالری فراوان و مواد مغذی زیادی است که یکی از سوغاتی‌های شهر قم، اصفهان و... حساب می‌شود.

آرد گندم، جوانه گندم، زرده تخم مرغ، کره، شکر، زعفران و هل از جمله ترکیبات سوهان هستند و به دلیل وجود گندم و انواع پروتئین در این حلوا، مصرف این ماده بسیار موثر برای کنترل اعصاب است. از انواع سوهان می‌توان به سوهان عسلی، کنجدی، گزی، بادامی، دسر سوهان، آجیلی، پشمکی، کره‌ای اشاره کرد.

جوانه گندم که دارای قند‌های زیادی است موجب ذخیره شدن انرژی در ماهیچه‌ها، کارکرد صحیح آن‌ها و همچنین عدم خستگی و کم حوصلگی می‌شود. استفاده از روغن برای تهیه انواع سوهان به کار می‌رود. تخم‌مرغ در سوهان به علت وجود انواع پروتئین، چربی و ویتامین‌ها استفاده می‌شود. بر اساس توصیه متخصصان رنگ مطلوب سوهان قهوه‌ای روشن است و باید توجه کرد که بوی تند این حلوا نشانه فاسد بودن آن است.

فوائد سوهان را بشناسید
۱- عدم ایجاد افسردگی، کاهش کلسترول خون و بهبود عملکرد قلب از جمله فواید زعفران در سوهان است.

۲- ویتامین‌های موجود در جوانه گندم همچون ویتامین B ،E، کلسیم، فسفر، روی، ید، سلنیوم، منیزیم موجب رفع شوره سر، جلوگیری از ریزش مو، بهبود انواع مشکلات پوستی و عدم ابتلا به سرطان می‌شود.

۳- زرده تخم مرغ حاوی پروتئین بسیاری است که باعث محکم شدن استخوان‌ها و بهبود عملکرد اعصاب بدن می‌شود.

۴- هل یکی از چاشنی‌های خوشبو‌یی است که از استرس، اضطراب جلوگیری می‌کند.

۵- وجود پتاسیم فراوان در پسته باعث نشاط، جلوگیری از ابتلا به سرطان و سکته قلبی می‌شود.

در هر صد گرم سوهان حدود ۵۵۰ کیلو کالری نهفته است و در هر تکه از این حلوا حدود ۲۰ گرم کالری وجود دارد. بر خلاف باور عموم، مصرف سوهان در طول بارداری مضر نیست و مادران باردار می‌توانند از خواص این حلوا بهره‌مند شوند. مصرف مداوم روزانه سوهان موجب اضافه وزن می‌شود.

توصیه‌شده افراد دارای قند خون بالا و مبتلا به بیماری دیابت برای مصرف سوهان با پزشک معالج خود مشورت کنند. وجود روغن فراوان و شکر از جمله مضررات سوهان به حساب می‌آید. استفاده از زردچوبه به جای زعفران موجب کاهش کیفیت سوهان مرغوب می‌شود و تهیه سوهان با روغن حیوانی از جمله مضررات آن است که موجب بروز سرطان در بدن می‌شود.

با مصرف سوهان عملکرد قلب خود را بهبود ببخشید

سوهان عسلی نوعی آب‌نبات آجیلی است که طرفداران بسیاری دارد و علاقه‌مندان می‌توانند در خانه به تهیه این نوع شیرینی اقدام کنند؛ چراکه هم مواد اولیه آن در دسترس است و هم صرف زمان زیاد برای تهیه آن لازم نیست. برای تهیه سوهان عسلی مجلسی از طعم‌های متفاوتی می‌توانید استفاده کنید؛ این نوع سوهان مرسوم‌ترین نوع آن است و می‌توانید با اضافه کردن تکه‌های پرتقال یا لیمو، به تزئین آن بپردازید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار