یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد هنگام روبرو شدن با درد‌های شکمی، خودسرانه از دارو و گیاهان دارویی استفاده نکنند.
کد خبر: ۹۰۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱ 24 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:داود حاج محمدخانی، محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره دلایل دردهای شکمی گفت: باید بدانیم درد در هر نقطه‌ای از شکم می‌تواند علتی داشته باشد. زخم معده، زخم روده، توده‌ها، تومور‌ها، کولیت ها، چربی کبد، آپاندیس، درد‌های عضله واعصاب، در‌های ناحیه قلب، درد‌های زیر شکم، درد‌های ناحیه معده، سنگ کیسه صفرا از جمله درد‌هایی است که انسان هنگام مواجه با آن احساس دل درد می‌کند.

او افزود: هنگام بروز این چنین درد‌هایی سریعا به پزشک مربوطه مراجعه و پس از تشخیص می‌توانند از دارو‌های گیاهی نیز استفاده کنند.

 

او تصریح کرد: زمانی که فرد دچار زخم معده و یا روده باشد معمولاً در مدفوع یا استفراغ خود خون مشاهده و یا در مسیر درد سوزش شدیدی احساس می‌کند. همچنین افراد در، درد‌های توده‌ها و تومور‌ها که گاهی هیچ علامتی ندارند و درد‌ها به صورت مقطعی است؛ می‌تواند از نشانه‌های آن باشد به ویژه در زمان اصابت ضربه به شکم و یا در موارد ارثی بودن این بیماری، که می‌تواند برای افراد خطرناک نیز باشد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: در درد‌های کولیتی که با اسهال یا یبوست همراه است، فرد در اطراف ناف احساس درد می‌کند. همچنین درد‌هایی که از چربی کبد است؛ بیشتر در ناحیه راست شکم است و در سنگ کیسه صفرا درد، در امتداد عرض شکم و گاهی به کتف راست می‌زند که معمولاً درد شدیدی دارد.

حاج محمد خانی تصریح کرد: افراد زمانی که به آپاندیس دچار می‌شوند؛ احساس دردشان در ناحیه زیر شکم، سمت راست اتفاق می‌افتد. این عارضه با درد‌های عضله و اعصاب معده و درد در ناحیه سینه چپ و گاهی به دست چپ و کتف همراه است؛ در این مواقع باید به بیماری‌های قلبی نیز توجه کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: در خانم‌ها کیست‌های تخمدان و مشکلات زنانه، درد زیر شکم بسیار دیده می‌شود؛ به ویژه در ایام عادت ماهیانه که می‌تواند باعث عفونت، پارگی فتق در اطراف ناف، کشاله ران، سنگ‌های کلیه که در دو طرف شکم می‌شود.

او گفت: درد‌های ورم معده، نفخ و باد شکم طوری است که افراد در هنگام مواجه با آن درد معده و تنگی نفس به آنان دست می‌دهد.

 

حاج محمد خانی توصیه کرد: افراد هنگام روبرو شدن به این درد‌ها خودسرانه از دارو و گیاهان دارویی استفاده نکنند. ابتدا با مراجعه به پزشک مربوطه پس از بررسی و تشخیص درد توسط متخصص مورد معالجه قرار گیرند و در برخی موارد می‌توانند از دارو‌های گیاهی به عنوان کمک درمان استفاده کنند.

او افزود: در زخم‌های گوارشی افراد می‌توانند از روغن بادام شیرین خوراکی استفاده کنند به این صورت که این روغن را شبی دو قاشق مصرف کنند؛ همچنین می‌توانند از دمنوشی که از ترکیب ۳۰ گرم ریشه خطمی، ۳۰ گرم شیرین بیان، ۲۰ گرم بابونه، ۲۰ گرم آویشن، ۲۰ گرم زنیان، ۱۵ گرم بومادران به دست می‌آید را روزانه دوبار به میزان یک قاشق مرباخوری را در یک لیوان آب دم و پس از صاف کردن آن را میل کنند.

 

 

افراد مبتلا به ورم معده بخوانند
این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افرادی که دچار ورم معده می‌شوند می‌توانند دمنوشی از ترکیب ۲۵ گرم بابونه، ۲۰ گرم رازیانه،۲۰ گرم انیسون، ۱۵ گرم زنیان، ۲۰ گرم آویشن، ۲۰ گرم شاهتره، ۲۰ گرم بادرنجبویه، ۱۰ گرم زیره را هر روز دو بار و به اندازه یک قاشق مرباخوری در یک لیوان آب بجوشانند و پس از صاف کردن آن را میل کنند.

حاج محمد خانی گفت: افرادی که درد‌هایی با منشاء چربی کبد دارند می‌توانند از دمنوشی که از ترکیب ۴۰ گرم خارمریم، ۳۰ گرم انیسون، ۲۵ گرم رازیانه،۳۰ گرم شاهتره، ۳۰ گرم ترشک، ۲۰ گرم عناب حاصل می‌شود را روزی دو بار به اندازه یک قاشق مرباخوری در یک لیوان آب بجوشانند و پس از پس از صاف کردن آن را میل کنند.

او بیان کرد: افراد زمانی که به عفونت و ویروس‌ها دچار می‌شوند می‌توانند از ترکیب ۲۰ گرم بابونه، ۲۰ گرم پرسیاوش، ۲۰ گرم زنیان، ۳۰ گرم آویشنف ۲۰ گرم گل گندم، ۲۰ گرم افسنطین، ۲۰ گرم شیرین بیان دمنوشی تهیه کنند و روزی یک قاشق مرباخوری در یک لیوان آب جوشانده و پس از صاف کردن آن را میل کنند.

حاج محمد خانی افزود: افرادی که مشکلات کیسه صفرا دارند بجز "موارد حاد که حتماً باید تحت نظر متخصص داخلی درمان شوند"؛ می‌توانند از دمنوشی که از ترکیب شاهتره، ترشک، ریشه زرشک، عناب، خارخاسک، تخم کاسنی به دست می‌آید را به نسبت مساوی مخلوط و روزی ۲ قاشق مرباخوری با ۲ لیوان آب بجوشانند و پس از صاف کردن میل کنند.

او تصریح کرد: افراد در پارگی فتق با مراقبت از عفونی نشدن آن می‌توانند از فتق بند استفاده کرده و همچنین از غذا‌های سرد پرهیز کنند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به افراد دارای سنگ کلیه گفت: این افراد می‌توانند ازحمام دارویی، گیاهانی، چون بابونه، ناخنک، تخم شنبلیله استفاده کنند؛ همچنین با تهیه دمنوش و یا عرق گیاهانی، چون خارخاسک، خارشتر، رازیانه، بابونه و کاکل ذرت می‌توانند بهبود درمان خود کمک کنند.

او در پایان یادآوری کرد: در مواردی که افراد پس از خوردن غذاهایی، چون کباب، دل، جگر، قلوه و... دچار گرفتگی دهانه معده (سر دل) می‌شوند که تهوع و سنگین از علائم آن است می‌توانند از ترکیب دمنوش نعناع و بارهنگ استفاده کنند؛ البته افراد در موارد حاد حتماً به پزشک مراجعه کنند.




پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اشتراک گذاری

برچسب ها: دل درد ، دمنوش گیاهی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار