کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه با بیان اینکه محصول زعفران به صورت فله‌ای و بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شود، می‌افزاید: از همین رو ضروری است که شرکت‌های خصوصی که در بخش بسته‌بندی و توزیع زعفران فعالیت دارند، ابتکار و خلاقیت داشته باشند و بسته‌بندی‌ این محصول باارزش را با استانداردهای جهانی انجام دهند.
کد خبر: ۹۰۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 25 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایلنا: حدود دو ماه به برداشت زعفران که آن را طلای سرخ می‌نامند، مانده است؛ محصولی منحصربه‌فرد که ایران تولیدکننده 95 درصد این محصول در جهان است. زعفران اما برخلاف فرش دستباف که در جهان با برند ایران شناخته می‌شود، با برند کشورهای همسایه ایران به فروش می‌رسد.

به تازگی نیز کشور افغانستان، زعفران ایران را به نشان تجاری خود به جهان صادر می‌کند. از سوی دیگر در سال‌های اخیر تنها نگرانی موجود، دیگر تقسیم سود فروش زعفران در بازار های جهانی نیست بلکه کشورهای دیگری خود تولیدکننده زعفران شده‌اند و این نگرانی وجود دارد که در آینده رقیب جدی حتی در بخش تولید برای کشورمان باشند.

تولید 3/5 تُن زعفران در فارس در سال گذشته

زعفران در ایران در استان‌های مختلفی کشت و تولید می‌شود که فارس چهارمین استان کشور به لحاظ میزان تولید است. مشهورترین زعفران تولیدی استان فارس متعلق به شهرستان استهبان است؛ شهرستانی که جز طلای سرخ، بزرگ‌ترین تولیدکننده انجیر کشور نیز هست.

به گفته رئیس اداره گیاهان دارویی جهاد کشاورزی فارس کشت محصول زعفران، جز استهبان در 15 منطقه دیگر استان نیز کشت می‌شود.

در همین راستا کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  با بیان اینکه شهرستان‌های استهبان، مرودشت، اقلید، بوانات و نی‌ریز بیشترین تولید زعفران در استان فارس را دارند، می‌گوید: سطح زیر کشت این محصول در سال گذشته در استان فارس، 820 هکتار و تولید آن حدود 3500 کیلوگرم بوده است.

حشمت‌الله صادقی با اشاره به 5 نمونه زعفران تولیدی فارس و ایران می‌گوید: از نظر مرغوبیت و کیفیت دارویی و خوراکی، زعفران «نگین»، «ممتاز» و «سرگل» کیفیت و قیمت بالاتری در بازار دارند و به‌عنوان زعفران صادراتی شناخته می‌شوند.

به گفته صادقی زعفران «پوشال» و «دسته (دو سر پیچ)» نیز در رده‌های بعدی کیفی این گیاه خوراکی و دارویی قرار دارد.

زعفران به صورت فله‌ای به بازار عرضه می‌شود

کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه با بیان اینکه محصول زعفران به صورت فله‌ای و بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شود، می‌افزاید: از همین رو ضروری است که شرکت‌های خصوصی که در بخش بسته‌بندی و توزیع زعفران فعالیت دارند، ابتکار و خلاقیت داشته باشند و بسته‌بندی‌ این محصول باارزش را با استانداردهای جهانی انجام دهند.

حشمت‌الله صادقی در ادامه خاطرنشان می‌کند: شهروندان برای اطمینان از خرید زعفران مرغوب و غیرتقلبی، بهتر است این محصول را به صورت مستقیم از تولیدکنندگان یا از شرکت‌های معتبر توزیع زعفران تهیه کنند. به گفته صادقی کشاورزان افرادی بسیار زحمتکش هستند و اعتقادی به تقلب ندارند؛ از همین‌رو زعفران تقلبی به مردم نمی‌فروشند.

 

متقلبان نشان تجاری ایران را مخدوش می‌کنند

رئیس اداره گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به تقلب‌هایی که برخی فعالان اقتصادی حوزه زعفران انجام می‌دهند، می‌گوید: این تقلب‌ موجب می‌شود که بر صادرات این محصول و همچنین کیفیت و اعتبار زعفران ایران آسیب وارد شود.

به گفته حشمت‌الله صادقی این متقلبان قسمت انتهایی کلاله سه‌شاخه زعفران (که ارزش خوراکی و دارویی ندارد) و مواد گیاهی یا غیرگیاهی دیگر را مانند زعفران رنگ می‌کنند و به نام زعفران ایران به مشتریان داخلی و خارجی می‌فروشند.

 

صادقی با بیان اینکه برخی صادرکنندگان غیرحرفه‌ای نیز این تقلب را انجام می‌دهند و محصول تقلبی را به نام زعفران مرغوب ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند؛ خاطرنشان می‌کند: خود من چندبار این محصولات تقلبی را در بازارهای صادراتی کشورهای خارجی مشاهده و با آن برخورد کرده‌ام.

به گفته صادقی هنگامی که زعفران درجه‌ 3 یا محصول تقلبی با عنوان زعفران درجه یک به مشتریان داخلی و بازارهای صادراتی فروخته می‌شود؛ نشان تجاری و کیفیت زعفران ایران در جهان زیر سئوال می‌رود.

قیمت زعفران به روز است

رئیس اداره گیاهان دارویی جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه قیمت‌ محصول زعفران، به‌روز است و با نوسانات قیمت سکه و ارز تغییر می‌کند، می‌افزاید: اداره کل جهاد کشاورزی استان فارس به‌ کشاورزانی که اقدام به کشت زعفران می‌کنند، یارانه می‌دهد و همچنین برنامه‌های آموزشی برای توسعه کشت این گیاه دارویی خوراکی برگزار می‌کند.

حشمت‌الله صادقی در ادامه با اشاره به حمایت‌های دولت از محصول زعفران می‌گوید: یکی از حمایت‌های دولت از این محصول آن بوده که بیش از یک سال است زعفران وارد بورس شده است.

صادقی با تأکید بر اینکه این اقدام به سود کشاورزان بوده است، خاطرنشان می‌کند: همچنین طرح شناسه ملی زعفران نیز مدتی است آغاز شده است.

وی در توضیح این طرح می‌گوید: از مرحله‌ای که تولیدکننده محصول زعفران را برداشت می‌کند، تا زمانی که این گیاه دارویی و خوراکی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، از طریق این شناسه ملی، استان، شهرستان و نام تولیدکننده و همچنین مشخصات شناسنامه‌ای این محصول مانند وضعیت آب وهوایی منطقه تولیدکننده آن در این شناسه ثبت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار