فدایی افزود: در یکصد ساله گذشته تا به امروز، به‌دنبال اکتشاف مجدد آن و احیای مجدد اطلاعات فراموش شده این دوره و محوطه سترگ، هر سال به جمع بازدیدکنندگان این مجموعه افزوده شده و به‌ویژه پس از جای گرفتن در فهرست میراث جهانی به عنوان مقصد همه گردشگرانی که به ایران سفر می کنند، قرار گرفته و چنین روندی تا به امروز ادامه داشته است.
کد خبر: ۹۰۴۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴ 28 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حمید فدایی عنوان کرد: ارائه خدمات متناسب و ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند ماندگاری گردشگر را در منطقه تضمین کند که خود در رشد اقتصاد جامعه محلی نقش چشمگیری خواهد داشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید درباره اهمیت این مجموعه برای جامعه جهانی گفت: تخت جمشید نه‌تنها در فرهنگ ایرانی به واسطه ارائه مفاهیم و معانی همچون نظم جهانی، احترام به هویت قومی و تنوع فرهنگی نگین آثار جهانی به‌شمار می‌رود، بلکه در عرصه جهانی و در تاریخ دنیای باستان هم به‌منزله دولتی جهانی نقش تاثیرگذاری بر تاریخ نظامی، تاریخ فرهنگی و اجتماعی دنیا دارد؛ به‌گونه‌ای که نام این محوطه نزد جهانیان و جایگاه آن در میان میراث جهانی به نیکی شناخته می شود.

گردشگری در تخت جمشید سابقه‌ای دیرینه دارد

وی با اشاره به جایگاه تخت جمشید در زمینه گردشگری ابراز داشت: امپراتوری هخامنشی از آغاز، جایگاه ویژه‌ای در نوشته‌ها و توصیفات تاریخ‌نویسان بزرگی همچون گزنفون و هرودوت داشته است که در دوره‌های مختلف تاریخی تا خاکبرداری مجدد ویرانه‌های آن در آغاز قرن بیستم بالغ بر ده ها گردشگر، سیاح، سفرنامه‌نویس و مستشرق از آن بازدید کرده‌اند و در لابه‌لای دست‌نویس ها و طراحی های خود عظمت آن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده‌اند.

فدایی افزود: در یکصد ساله گذشته تا به امروز، به‌دنبال اکتشاف مجدد آن و احیای مجدد اطلاعات فراموش شده این دوره و محوطه سترگ، هر سال به جمع بازدیدکنندگان این مجموعه افزوده شده و به‌ویژه پس از جای گرفتن در فهرست میراث جهانی به عنوان مقصد همه گردشگرانی که به ایران سفر می کنند، قرار گرفته و چنین روندی تا به امروز ادامه داشته است.

درآمد تخت‌جمشید صرف هزینه‌های نگهداری می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید درباره نحوه هزینه‌کرد درآمدهای تخت‌جمشید اظهار داشت: با تلاش و پیگیری‌های صورت‌گرفته در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پیگیری‌های شخص وزیر و معاونت میراث فرهنگی کشور، نهایتا موضوع تشکیل هیات امنای محوطه به سرانجام رسید و در چند ماهه گذشته نخستین جلسه آن برگزار شد؛ بر این اساس می ‌توان ادعا کرد همه درآمدها مستقیما صرف هزینه‌های مربوط به حفاظت، نگهداری، ساماندهی و ایجاد زیرساخت های لازم گردشگری در این محوطه جهانی خواهد شد.

فدایی با اشاره به نقش مولفه‌های گوناگون گردشگری در منظر فرهنگی مجموعه جهانی تخت‌جمشید ابراز داشت:پرداختن به موضوع منظر فرهنگی در محوطه‌های میراث جهانی، سابقه چندانی ندارد؛ از همین رو استفاده از ظرفیت‌های آن در موضوع گردشگری در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

او ادامه داد: در تخت جمشید که بخشی از منظر تاریخی فرهنگی پارسه، از مهمترین پایتخت‌های دوره هخامنشی، به‌شمار می‌رود است، موضوع منظر فرهنگی، حائز اهمیت بسیاری است. بررسی‌های باستان‌شناسی انجام شده از سوی پایگاه در یک دهه گذشته، بخشی از ظرفیت های تاریخی منطقه را ارائه کرده که ضمن پاسخگویی به بسیاری از پرسش‌های کلیدی، درباره حوزه تمدنی پارسه، ظرفیت های بیشماری را هم در قالب بسته های گردشگری و سرمایه گذاری مربوط به آن ارائه کرده است.

شاخص‌های گردشگری با نگاه جدید به حریم و منظر تاریخی بهبود می‌یابد

به گفته فدایی با نگاه جدید به حریم و منظر تاریخی تخت جمشید می‌توان شاخص‌های موجود در این پهنه را به عرصه گردشگری افزود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اظهار کرد: باتوجه‌به ظرفیت‌هایی که در حوزه تاریخی منطقه و دشت مرودشت به‌مثابه یکی از مهمترین حوزه‌های سکونتی هخامنشیان وجود دارد و پیش از این هم آثار آن در پارسه شناسایی و کاوش شده است، ایجاد زیرساخت‌های لازم گردشگری در زمینه پذیرایی، اقامت، تولید و عرضه هنرهای سنتی و صنایع دستی از مهمترین دغدغه‌های پایگاه به‌شمار می‌رود.

فدایی با اشاره به وجود محوطه‌های باستانی مجاور تخت جمشید از جمله نقش رستم و نقش رجب، گفت: موضوع جهانی این مجموعه‌ها در قالب پیوست به پرونده تخت جمشید در حال انجام است که مسیرهای ثابتی را در گردشگری منطقه پدید خواهد آورد و با برنامه‌ریزی در زمینه جانمایی خدمات گردشگری در قالب بسته‌های سرمایه گذاری، رونق مضاعفی در گردشگری منطقه پدید می‌آورد.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از ۱۱ اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

برچسب ها: تخت جمشید ، گردشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار