گرانی مسئله‌ای است که این روز‌ها همه اقشار جامعه با آن درگیر هستند و سبد کالا‌های اساسی اقشار کم درآمد و متوسط جامعه در این شرایط بد اقتصادی روز به روز کوچکتر و خالی‌تر می‌شود و چاره‌ای جز کاهش خرید مایحتاج روزانه ندارند که این مهم در آینده تاثیر منفی بر سلامت جسمانی مردم می‌گذارد.
کد خبر: ۹۰۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸ 28 September 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: این روز‌ها با وجود بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم همچنان شاهد افزایش لحظه‌ای قیمت کالا‌های اساسی هستند که نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد.

گرانی مسئله‌ای است که این روز‌ها همه اقشار جامعه با آن درگیر هستند و سبد کالا‌های اساسی اقشار کم درآمد و متوسط جامعه در این شرایط بد اقتصادی روز به روز کوچکتر و خالی‌تر می‌شود و چاره‌ای جز کاهش خرید مایحتاج روزانه ندارند که این مهم در آینده تاثیر منفی بر سلامت جسمانی مردم می‌گذارد.

خبرنگار تسنیم برای پیگیری این گزارش سری به بازار زد و با شهروندان هم صحبت شد، اغلب از نابسامانی بازار، گرانی و تورم (نوسانات قیمت مرغ و تخم مرغ، لبنیات، روغن نباتی و تلاطم در بازار میوه) سخن گفتند و از مسئولان درخواست داشتند که با کنترل قیمت‌ها در بازار جلوی گرانی را بگیرند.

محمدی شهروند شیرازی می‌گوید: در یک سال گذشته به طرز عجیبی شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی، لبنی و میوه بوده‌ایم که در بیشتر موارد هیچ ربطی به قیمت دلار نداشته است و تنها عدم نظارت مسئولان امر و پدیده دلالی و واسطه‌گری را می‌توان عامل آن دانست.

وی بیان کرد: متاسفانه تقریبا می‌توان گفت بازار به معنای واقعی رها شده و فشار سنگین این رهاشدگی و بی‌خیالی مسئولان بر گرده مردم به ویژه قشر ضعیف وارد است.

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز گفت: سازمان صمت در استان در بحث گرانی و افزایش قیمت هیچ نقشی ندارد و افزایش قیمت‌ها ناشی از سیاست کلان کشور (عدم تخصیص ارز، عدم ترخیص به موقع کالا) است و وظیفه سازمان صمت مبارزه با گران‌فروشی است.

محمد ابراهیم صداقت افزود: با توجه به شریط کنونی بازرسان در گشت‌های مشترک با افرادی که قصد کم‌فروشی و گران‌فروشی در بازار داشته باشند برخورد قانونی می‌کنند.

 

وی درباره افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی گفت: محصولات لبنی که مشمول قیمت‌گذاری هستند، 10 قلم اصلی هستند که شامل شیر کم چرب، ماست، پنیر و. غیره می‌شود و مابقی اقلام نرخ‌گذاری ثابت ندارند و واحد‌های تولیدی بر اساس آنلایز تمام شده طبق قانون می‌توانند نرخ‌گذاری کنند.

صداقت قیمت شیر خام را 2900 تومان اعلام کرد و گفت: علت بالا رفتن قیمت شیر این است که خوراک دام وارداتی است و دولت متولی تامین ارز آن است و با توجه به این که دامدار مجبور است نیاز نهاده دامی خود را به صورت آزاد از بازار تهیه کند، قیمت تمام‌ شده شیر خام بالا می‌رود.

معاون سازمان صمت استان فارس همچنین از افزایش قیمت روغن نباتی طبق ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: نظارت‌های بازرسان سازمان صمت بر اقلام و کالا‌های اساسی در سطح بازار ادامه دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال 14500 فقره پرونده در شعب تعزیرات حکومتی استان رسیدگی شده است که از این تعداد 8500 فقره مربوط به پرونده‌های صنفی بوده است که متخلفان 340 میلیارد ریال جریمه نقدی شده‌اند.

غلامرضا سالاری گفت: از کل پرونده‌های صنفی 3800 فقره مربوط به گرانفروشی بوده است و در همین مدت به 2 هزار پرونده در حوزه بهداشت، دارو و درمان رسیدگی شده است که متخلفان بالغ بر 18 میلیارد ریال جریمه شده‌اند.

وی افزود: همچنین به 2300 فقره پرونده قاچاق کالا و ارز نیز رسیدگی و متهمان این پرونده‌ها 825 میلیارد ریال جریمه شده‌اند، علاوه بر جرائم نقدی برای متخلفان مجازات‌هایی همچون ضبط کالا، تعطیلی، نصب پارچه و اعاده حق شاکی نیز اعمال شده است.

 به نظر می‌رسد اهتمام جدی و دقیق در حوزه نظارت بر بازار باید شدت بگیرد تا فشار اقتصادی به شهروندان کمتر شود و جلوی سودجویان نیز گرفته شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار