حسین پژمان افزود: بذر با کیفیت باید بدون هرگونه مواد خارجی مانند کاه، خاک، شن، صمغ و شیره ی میوه باشد و در کل بذر باید پاک، تمیز و عاری از بذر علف های هرز باشد.
کد خبر: ۹۰۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 29 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه بذر به عنوان مهمترین نهاده و ستون فقرات تولید همواره مورد توجه این سازمان قرار داشته است، گفت: در سال زراعی جدید، ۴۵ هزار تن بذور اصلاح شده در طبقات مختلف پرورشی، مادری و گواهی شده برای کشت در فارس تامین شده است.

حسین پژمان افزود: بذر با کیفیت باید بدون هرگونه مواد خارجی مانند کاه، خاک، شن، صمغ و شیره ی میوه باشد و در کل بذر باید پاک، تمیز و عاری از بذر علف های هرز باشد.

او ادامه داد: در مجموع در فصل زراعی جاری با هدف ایجاد تنوع در بذر گواهی شده حدود ۳۱ رقم گندم آبی و دیم و چندین رقم جو در برنامه تکثیر استان قرار گرفته است و برای مناطق و اقلیم‌های مختلف استان ارقام پر محصول تدارک دیده شده است.

پژمان به ویژگی بذور اصلاح شده اشاره کرد و افزود: خلوص ژنتیکی و فیزیکی بالا، فقدان آلودگی به آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و قوه نامیه بالا همواره باید مدنظر کشاورزان باشد و باید برای تولید محصول با کیفیت و عاری از بیماری‌ها به خصوص سیاهک از بذر گواهی شده استفاده کنند که فرآیند بوجاری و ضدعفونی در آنها با نظارت کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و بخش اجرا انجام شده است.

او بیان کرد: با توجه به کیفیت بالای بذور گواهی شده؛ در مصرف میزان بذور صرفه جویی کنند و برای هر هکتار گندم آبی بین ۲۰۰-۱۸۰ کیلوگرم بذر با استفاده از بذر کار و در مزارع گندم دیم حداکثر از ۱۳۰ کیلوگرم بذر در هکتار استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس یادآور شد: با توجه به توسعه کشت روی پشته در استان و وارد شدن حدود ۵۰ دستگاه کارنده کشت روی پشته، استفاده از این کارنده‌ها منجر به کاهش مصرف بذر خواهد شد.

پژمان گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برای کمک به توسعه کشت روی پشته و مزایای متعدد آن تعداد ۸ دستگاه بذرکار روی پشته را تهیه کرده تا در مناطق مختلف استان این شیوه کشت نهادینه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار