معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال حاضر، بیماری‌های قلبی عروقی سبب سالانه مرگ بیش از ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در دنیا می‌شوند که پیش بینی شده تا ۱۵ سال آینده این میزان به ۲۳ میلیون نفر در سال برسد.
کد خبر: ۹۰۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸ 29 September 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:در سال‌های اخیر، آمار مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته و بیماری‌های قلبی عروقی، همچنان نخستین عامل مرگ و ناتوانی در دنیا است، به همین دلیل فدراسیون جهانی قلب با همکاری سازمان بهداشت جهانی، ۲۹ ماه سپتامبر هر سال را به عنوان روز جهانی قلب تعیین کرد که امسال مصادف با هشتم مهر است.
دکتر همتی افزود:این بیماری نخستین علت مرگ در استان فارس را به خود اختصاص داده و سالانه در افراد ۳۰ تا ۷۰ سال استان نزدیک به ۴۳ مرگ و میر در صد هزار نفر جمعیت می‌شود.
وی ادامه داد:در حال حاضر، بیماری‌های قلبی عروقی سبب سالانه مرگ بیش از ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در دنیا می‌شوند که پیش بینی شده تا ۱۵ سال آینده این میزان به ۲۳ میلیون نفر در سال برسد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت:از ۸۰ درصد مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی با کنترل چهار عامل خطر مهم شامل مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، فعالیت بدنی و مصرف الکل، می‌توان جلوگیری کرد.

دکتر همتی افزود: عوامل خطر قابل اصلاح در گروه سنی بالای ۳۰ سال شامل فشار خون بالا با شیوعی معادل ۲۲ درصد، کلسترول خون بالا با شیوع ۴۰ درصد و همچنین مصرف روزانه سیگار و اضافه وزن به ترتیب با شیوع ۱۰ و ۵۷ درصد در استان فارس، نیاز به مداخله جدی و همه جانبه دارند.

او ادامه داد:لازم است با افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع، سیاستگذاران و تصمیم گیران برای رسیدن به اهداف پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی استفاده کرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این که همه افراد جامعه موظفیم همه تلاش خود را در محافظت از این ارگان مهم بدن در برابر عوامل خطرساز به کار گیریم یاد آوری کرد: در بحران کووید ۱۹، بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یکی از مهمترین گروه‌های پُرخطر در معرض خطر آلودگی با این ویروس و مرگ ناشی از ابتلا به آن هستند، بنابراین توجه به این قشر از بیماران، اهمیت بسیاری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار