محمد جواد مرادیان مدیر مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان فارس امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران که صورت وبینار برگزار شد، با بیان اینکه نبود جایگاه استاندارد فرود بالگرد در شیراز یکی از مشکلات اساسی شیراز است، اظهار کرد: شیراز از داشتن یک محل استاندارد در نزدیک بیمارستان برای این کار محروم است.
کد خبر: ۹۰۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 29 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محمد جواد مرادیان مدیر مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان فارس امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران که صورت وبینار برگزار شد، با بیان اینکه نبود جایگاه استاندارد فرود بالگرد در شیراز یکی از مشکلات اساسی شیراز است، اظهار کرد: شیراز از داشتن یک محل استاندارد در نزدیک بیمارستان برای این کار محروم است.

او با بیان اینکه محل فرود بالگرد اورژانس باید نزدیک بیمارستان‌ها باشد، ادامه داد: در این شهر اکنون مجبور هستیم از زمین چمن دانشگاه برای فرود بالگرد استفاده کنیم که هر چند زمین چمن مناسب است و فضا و ایمنی خوبی دارد، اما فرود بالگرد به چمن آسیب می‌زند، اورژانس برای دستیابی به جایگاه فرود بالگرد رایزنی‌های زیادی انجام داده، اما هنور به نتیجه نرسیده است.

مدیر مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان فارس اضافه کرد: شیراز نیازمند پد هلی کوپتری مناسب است، برای بیمارستان شهید رجایی و نمازی شماره ۲ در پشت بام پد طراحی می‌شود، امید است کار برای سایر مراکز درمانی هم این کار به پبش برود.

مرادیان با بیان اینکه برخی از بیمارستان‌های خصوصی و خیریه هم از جایگاه مناسب فرود بالگرد اورژانس برخوردار هستند، گفت: در این زمینه بیمارستان پیوند و ابن سینا در شهر صدرای شیراز اقدام کرده اند، بیمارستان خصوصی دنا هم پد استاندارد طراحی کرده است، امید است این اقدام در سایر مراکز درمانی شیراز توسعه یابد.

مدیر اورژانس فارس با بیان اینکه در کلان شهر‌ها این ضابطه وجود دارد که ساختمان‌های بلند مرتبه الزام به داشتن جایگاه ویژه فرود بالگرد دارند، گفت: شهراری و شورای شیراز باید در این زمینه مصوبه داشته باشند و الزام کنند که برای ارائه خدمات امدادی در ساختمان‌های بلند مرتبه جایگاه فرود بالگرد طراحی شود.

او افزود: می‌دانیم که اکنون ارائه خدمات در این ساختمان‌ها به سختی انجام می‌شود، پلیس آتش نشانی و اورژانس نیاز به جایگاه فرود بالگرد دارند و شورا و شهرداری شیراز باید دراین زمینه چاره اندیشی کنند.

مرادیان با بیان اینکه در زمینه استفاده از بالگرد اورژانس هوایی محدودیت‌هایی وجود دارد، گفت: به رغم این محدودیت‌ها خدمات در اورژانس هوایی به خوبی داده شده است، هم اکنون ۴ بالگرد از شرکت هلیکوپتری ایران اجاره اورژانس فارس است که در وضعیت خوبی قرار دارند، بقیه بالگرد‌های ارائه دهند خدمت به اورژانس فارس هم شرایط مناسبی دارند.

او افزود: یک شرکت خصوصی عملیات نگهداری این بالگرد‌ها را بر عهده دارند، فعالیت خلبان و بالگرد تاییدیه بین المللی می‌خواهد و بدون این تاییدیه‌ها بالگرد‌ها پرواز نمی‌کنند بنا بر این شرایط ایمنی و فنی برای استفاده از ان فراهم است، یکی از بالگرد‌های اورژانس از ارتش اجاره شده که با نظارت سازمان‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها خدمات آن تضمین شده است.

مرادیان با اشاره به وقوع حادثه بالگرد اورژانس خنج در سال‌های گذشته، گفت: ایمنی پرواز‌های بالگرد‌های اورژانس حفظ می‌شود، سقوط بالگرد خنج ارتباطی با فرسودگی بالگرد نداشت و بر اثر برخورد با مانع آن حادثه رخ داد.

مدیر مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان فارس با بیان اینکه اورژانس فارس ۲۰۶ پایگاه فعال دارد، گفت: ۱۰۶ پایگاه در مبادی جاده‌ای خدمات می‌دهند.

راه اندازی۱۳۰ پایگاه اورژانس در فارس تا پایان برنامه ششم


او افزود: فارس تنها استانی است که ۵ بالگرد فعال دارد، در اورژانس شیراز نیز از خدمات سه دستگاه موتورلانس استفاده می‌شود. تا پایان برنامه ششم بر اساس استاندارد‌ها ۱۳۰ پایگاه دیگر در استان فارس راه اندازی می‌شود که پوشش کامل تری از اورژانس ارائه شود.

مرادیان با بیان اینکه امسال ۷ پایگاه در استان فارس به بهره رسید، گفت: برای راه اندازی این پایگاه‌ها ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است، ۸۵ درصد از این هزینه بوسیله خیرین و مشارکت نیکوکاران تامین شده است، ۹ پایگاه نیز در حال ساخت است و یک مرکز اورژانس هم در شهرستان کازرون در حال ساخت است.

او با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست امسال ۸۲۳ هزار و ۴۴ ماموریت توسط اورژانس فارس انجام شده است، افزود: از این تعداد ۱۳۰ هزار مورد ماموریت پایگاه‌ها بوده است، اورژانس فارس پاسخگوی ۱۰ هزار تماس مزاحمت مردمی هم بوده است، کسانی که تماس مزاحمت می‌گیرند با جان مردم بازی می‌کنند، اشغال تلفن ۱۱۵ کیفیت خدمات را تحت تاثیر می‌گذارد.

کاهش ماموریت‌های اورژانس
مرادیان ادامه داد: در ۶ ماهه اول امسال ۲۵ هزار و ۴۱۶ ماموریت حوادث ترافیکی نیز در استان فارس انجام شده است که حدود ۱۹ درصد کاهش ماموریت تصادفی داشتیم، این خبر خوبی است و بیانگر رعایت قوانین و مقررات و حضور پلیس و راهداری در مبادی جاده است، البته کرونا هم در کاهش تصادفات بی تاثیر نیست، محدودیت آمد و رفت در این زمینه موثر بوده است.

مشارکت اورژانس فارس در مدیریت بیماری کرونا


مدیر مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان فارس با بیان اینکه مشارکت اورژانس فارس در مدیریت بیماری کرونا بسیار موثر بوده است، گفت: در این زمینه اورژانس علاوه بر نقل و انتقال بیماران کرونا مشاوره تلفنی هم ارائه داده است، میز خدمت جداگانه کرونا در اورژانس فارس ایجاد شده است، در ۶ ماه گذشته ۵ هزار و ۱۶۲ ماموریت کرونا در فارس انجام شده است.

او بیان کرد: اورژانس فارس علاوه بر این خدمات، انتقال بیمار کرونا بین مراکز درمانی هم انجام داده است، برای جلوگیری از سرایت بیماری این کار بسیار ضروری است، ۲ دستگاه آمبولانس در شیراز و در هر شهرستان یک آمبولانس ویژه برای کرونا وجود دارد، یک هزار و ۲۸۶ ماموریت نیز بین مراکز انجام شده و ۱۶۹ مورد هم بیمار کرونا از بیمارستان به نقاهتگاه منتقل شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار