مسئولان بهداشتی فارس در نشست روز سه شنبه ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کرونا از مردم خواستند که در صورت داشتن علائم بیماری، مستقیما به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، زیرا هم ازدحام ایجاد می‌شود و هم خود بیمارستان‌ها می‌توانند عفونت را انتقال دهند. بنابراین تنها در صورت نیاز با راهنمایی سامانه ۴۰۳۰ به مراکز ۱۶ ساعته محل خود مراجعه کنند.
کد خبر: ۹۰۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 30 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:انجام اقدامات تشخیص و درمانی و در صورت لزوم انجام تست کرونا به صورت رایگان و ارجاع جهت بستری بیمار در بیمارستان و ادامه درمان در بیمارستان از دیگر خدمات این مراکز است.در عین حال فرد دارای علائم بیماری کرونا می‌تواند با سامانه ۴۰۳۰ که ۳۲ هزار کارشناس در آن آماده پاسخگویی به سوالات مردم هستند، تماس بگیرد و راهنمایی‌های لازم را دریافت کند تا در صورت نیاز به مراکز سرپایی ارجاع داده شوند.

مسوولان بهداشتی فارس درنشست ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کرونا از مردم خواستند که در صورت داشتن علائم بیماری، مستقیما به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، زیرا هم ازدحام ایجاد می‌شود و هم خود بیمارستان‌ها می‌توانند عفونت را انتقال دهند. بنابراین تنها در صورت نیاز با راهنمایی سامانه ۴۰۳۰ به مراکز ۱۶ ساعته محل خود مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست تاکید کرد: مراکز ۱۶ ساعته سرپایی، نخستین مرجع رسیدگی به بیماران مشکوک به کروناویروس است.

مهرزاد لطفی با اشاره به سطح بندی خدمات پیش بینی شده در بحران کووید ۱۹، گفت: بر اساس تصمیمات ستاد دانشگاهی کروناویروس، در این چرخه مراکز ۱۶ ساعته سرپایی، نخستین مرجع رسیدگی به بیماران مشکوک و دارای علامت کروناویروس تعریف شده که این اقدام فارس به دلیل موفقیت های به دست آمده مورد استقبال مسوولان کشوری قرار گرفته و در سایر استان ها نیز از آن الگوبرداری شد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است بیماران مشکوک به کروناویروس از مراجعه به بیمارستان ها خودداری کنند، افزود: تمام خدمات موردنیاز یک بیمار سرپایی مشکوک به کروناویروس در مراکز ۱۶ ساعته درمان سرپایی کرونا ارایه می شود.

دکتر لطفی مواردی نظیر درخواست سی تی اسکن، انجام تست های تشخیصی کووید۱۹ و تجویز دارو را از جمله خدمات این مراکز برشمرد و اظهار کرد: همچنین نقش پزشکان خانواده در پیشگیری و کنترل کروناویروس در استان بسیار اهمیت دارد.

رئیس دانشگاه نظام پزشکی خانواده و مراکز ۱۶ ساعته را از نقاط قوت عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مدیریت بیماری کووید۱۹ برشمرد.

او در ادامه به بررسی آخرین وضعیت کروناویروس در فارس با دریافت گزارش های مربوط به آمار ابتلا، علت های مرگ و میر جانباختگان طی ۲۴ ساعت گذشته، روند پذیرش و بستری بیماران، ظرفیت تخت های بیمارستانی و نحوه نمونه گیری در آزمایشگاه های تشخیصی استان پرداخت.

در این نشست معاونان و مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در خصوص توزیع مرحله اولیه واکسن آنفولانزا، ظرفیت بیمارستان های درگیر کرونا، ارزیابی معیارهای هفت گانه پروتکل های بهداشتی مدارس، وضعیت بیماران بستری کووید۱۹، اقدامات کارگروه های مختلف و پیگیری مصوبات ستاد، درصد اشغال تخت های عادی و ویژه، میزان تجهیزات و وسایل حفاظتی، گندزدایی محیط مراکز درمانی، وضعیت ابتلا در شهرستان های مختلف استان و روند انجام تست های تشخیصی توضیحاتی ارائه کردند.

گروه های دریافت کننده مرحله نخست واکسن آنفلوانزا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز گروه های دریافت کننده مرحله نخست واکسن آنفلوانزا را اعلام کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل کمیته علمی وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور موظف به تزریق واکسن برای گروه های مرحله نخست شده اند و این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در حال انجام است.

عبدالرسول همتی با اعلام گروه های تعیین شده برای این مرحله افزود: مادران بارداری که دارای نمایه توده بدنی بالای ۳۰ و یا بیماری زمینه ای بوده و تحت پوشش مراقبت های بهداشتی هستند، مبتلایان به بیماری های تالاسمی، بیماران پیوند اعضا و بیماران تحت دیالیز در فاز نخست دریافت واکسن آنفلوانزا تعریف شده اند.

این مقام مسوول دیگر گروه های تعریف شده برای مرحله نخست را سالمندان ساکن در خانه های سالمندان، کودکان ساکن در شیرخوارگاه های بهزیستی و تیم های بهداشتی و درمانی که به صورت مستقیم با بیماران کرونا در ارتباط هستند اعلام کرد.

دکتر همتی با تاکید بر اینکه مرحله نخست واکسیناسیون تنها برای گروه های یاد شده انجام می گیرد، از عموم مردم خواست تا از مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، داروخانه ها و یا دیگر واحدهای زیرمجموعه دانشگاه پرهیز کرده و با ازدحام در این مراکز، خود را در معرض خطر ابتلا به کرونا و دیگر بیماری های مسری تنفسی قرار ندهند.

معاون بهداشت دانشگاه اظهار کرد: روش کار به این نحو تعریف شده که لیست گروه های موردنظر مربوط به مرحله نخست واکسیناسیون آنفلوانزا از سامانه های موجود استخراج شده و به تدریج طی روزهای آینده با افراد تماس برقرار می شود.

او ادامه داد: در تماس کارشناسان با گروه های یاد شده، مکان، تاریخ و ساعت واکسیناسیون اعلام می شود تا این اقدام با رعایت پروتکل های بهداشتی و بدون ازدحام جمعیت صورت گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: واکسن آنفلوانزا هیچگونه مصونیتی در برابر کروناویروس برای افراد در پی ندارد.

از دیروز تا امروز ۸ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۶۷۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۵۳ هزار و ۶۳۷ نفر رسید، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۹۸۶ نفر رسیده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار