عضو انجمن مدیران صنایع استان فارس و کارشناس تولید محصولات لبنی نیز گفت: با توجه به اینکه اغلب مردم در ایران با کمبود این ویتامین روبرو هستند، متخصصان و پزشکان توصیه می‌کنند که از طریق محصولات غذایی غنی شده، نیاز روزانه بدن تامین شود.
کد خبر: ۹۰۵۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷ 30 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:دکتر مرضیه اکبرزاده، چهارشنبه ۹ مهر در حاشیه رونمایی از یک محصول جدید غنی شده با ویتامین D، به خبرنگاران گفت: براساس مطالعات انجام شده در شهر شیراز، ۴۷ درصد از جمعیت ۲۰ تا ۴۰ ساله‌های شهری، با کمبود ویتامین D مواجه بوده و ۳۲ درصد نیز به میزان ناکافی از این ویتامین در بدن دارند.

او با بیان اینکه معمولا انتظاراست که میزان ویتامین D در بدن افراد ساکن روستا، به دلیل سبک زندگی روستایی، بالاتر باشد، گفت: در مطالعه انجام شده روی جمعیت ساکن روستاهای شهرستان شیراز، متاسفانه ۲۲ درصد از کل جمعیت مورد مطالعه با کمبود این ویتامین مواجه بودند و ۴۸ درصدشان نیز به میزان ناکافی از این ویتامین را داشتند.

اکبرزاده گفت: زمانی دانشمندان و متخصصان فکر می‌کردند که این ویتامین تنها در استخوان‌ها نقش دارد اما با توجه به قرار داشتن گیرنده‌های ویتامین در پوست، مغز، عضلات و ... تحقیقاتی در این زمینه انجام و نقش گسترده ویتامین دی در ایمنسازی بدن، رشد مغزی، بهبود عملکرد سلول‌های تولید کننده انسولین و کمک به پیشگیری از سرطان‌هایی نظیر پستان و پروستات، مشخص شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر و در قالب طرح پزشک خانواده، تجویز مکمل دارویی ویتامین D در استان فارس اجرایی شده است، تاثیر این اقدام را مطلوب توصیف و اضافه کرد: معمولا پزشکان برای نوزادان قطره ویتامین D تجویز می‌کنند که مصرف آن منجر به ممانعت از ابتلای کودک به دیابت نوع یک می‌شود.

اکبرزاده در عین حال گفت: مصرف دارویی این ویتامین به شکل مکمل، تا زمانی موثر خواهد بود که مصرف تداوم داشته باشد، با قطع مصرف، شاهد کاهش سطح ویتامین در بدن خواهیم بود؛ لذا بهترین راهکار برای تامین سطح قابل قبول ویتامین دی در انسان و استمرار آن، باید از روش مغذی‌سازی مواد غذایی استفاده کرد.

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به اینکه ویتامین D یکی از ویتامینهای محلول در چربی است، اضافه کردن این ماده به لبنیات نظیر شیر، ماست و پنیر، می‌تواند تاثیری بسیار مطلوب در تامین این نیاز بدن به همراه داشته باشد.

اکبرزاده تاکید کرد که غنی‌سازی موادغذایی نظیر لبنیات با این ویتامین، با مصرف مداوم برای یک مدت طولانی پاسخ مناسب را به دنبال دارد اما تاثیرات این شیوه در بدن انسان ماندگار است.

مدیر تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت تولید لبنیات شیراز نیز در این خصوص گفت: ویتامین دی از مواد ستاره‌دار محسوب می‌شود که تاثیری فراگیر در بهبود عملکرد و ارتقاء سلامت انسان دارد.

محمدصادق عرب با یادآوری اینکه بدن انسان به شکل روزانه، نیازمند میزان مشخصی از املاح و ویتامین‌ها است، گفت: بهترین نوع ویتامین دی به دلیل تاثیرگذاری و از نگاه متخصصان، D۳ است و این شرکت برای غنی‌سازی محصولات لبنی خود از این نوع استفاده کرده است.

عرب تاکید کرد که به دلیل ماهیت ویتامین دی که یک ویتامین محلول در چربی است، افزودن آن به محصولات غذایی فاقد چربی، امکان پذیر نیست.

یک مدیر صنایع لبنی استان فارس نیز با بیان اینکه براساس مطالعات انجام شده، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم با کمبود ویتامین D مواجه هستند، خاطرنشان کرد که محصولات لبنی غنی سازی شده با این ویتامین، حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه افراد را تامین خواهد کرد.

ابراهیم ترابی خاطرنشان کرد که برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن، فرد باید روزانه ۲۰ گرم پنیر یا ۲۲۵ گرم ماست غنی‌سازی شده با ویتامینD و کلسیم را مصرف کند و این مصرف استمرار داشته باشد.

عضو انجمن مدیران صنایع استان فارس و کارشناس تولید محصولات لبنی نیز گفت: با توجه به اینکه اغلب مردم در ایران با کمبود این ویتامین روبرو هستند، متخصصان و پزشکان توصیه می‌کنند که از طریق محصولات غذایی غنی شده، نیاز روزانه بدن تامین شود.

بابک مازندرانی خاطرنشان کرد: در هرم غذایی، لبنیات مهمترین منبع تامین املاحی نظیر کلسیم و فسفر، محسوب می‌شود، املاحی که نقش آنها در بهبود عملکرد استخوان و مغز اثبات شده است و کمبود آنها آسیب‌های جبران ناپذیری به دنبال دارد.

مازندرانی به شهروندان توصیه کرد که برای تامین نیاز روزانه بدن به املاح و ویتامین‌ها، خصوصا کلسیم، فسفر و ویتامین D، از محصولات لبنی غنی شده که مطابق با استانداردها بوده و تحت نظارت‌های بهداشتی و تغذیه‌ای و استاندارد، تولید می‌شوند، استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار